مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از تلاش برای توسعه و تقویت صنایع تبدیلی و فرآوری آبزی‌پروری در استان خبر داد و گفت: هم اکنون در خراسان‌جنوبی سه کارخانه فرآوری در بیرجند و طبس فعال هستند.

محمد مهدی سعیدی، امروز چهارشنبه ۱۴ اسفند در نشست خبری اظهار کرد:  در حال حاضر یک مزرعه حدواسط تکثیر و پرورش ماهی با ظرفیت سالانه بیش از ۵۰۰ هزار قطعه در شهرستان قاین در حال احداث است.

وی افزود: این مزرعه در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر در حال احداث است که در فروردین ماه ۹۹ افتتاح خواهد شد.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۳۰۰ هزار قطعه بچه ماهی گرم آبی با توجه به عدم وجود مزرعه حد واسط در استان در بین متقاضیان توزیع شده است.

سعیدی با تاکید بر توسعه آبزی پروری در استان، تصریح کرد: خراسان جنوبی یکی از چهار استانی است که مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را از سازمان حفاظت محیط زیست کشور دریافت کرده است که این امر توسعه آن پویایی صنعت آبزی پروری را در پی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: پرورش ماهی تیلاپیا با آب‌های شور و لب شور سازگار است و میزان شوری آب برخی منابع آبی استان به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر بالا رفته است که از این ظرفیت برای پرورش ماهی تیلاپیا استفاده می‌کنیم.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در فروردین ماه سال آینده توزیع بچه ماهی تیلاپیا در بین استخرهای دارای مجوز پرورش از سازمان نظام مهندسی انجام خواهد شد.

سعیدی بیان کرد: ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از طریق اسناد خزانه برای خرید بچه ماهی تیلاپیا به خراسان‌جنوبی اختصاص داده شده است.

وی افزود: ماهی قرمز استان از چین وارد نمی‌شود و و امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا ماهی قرمز در مراکز دارای مجوز از شیلات و دامپزشکی  توزیع خواهد شد.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به تولید یک میلیون قطعه ماهی زینتی در آکواریوم‌های خراسان جنوبی، تصریح کرد: پیش‌بینی شده ظرفیت آبزی‌پروری استان تا سال ۱۴۰۴ به بیش از ۱۰ هزار تن افزایش یابد.

سعیدی گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ استخر پرورش آبزیان با ظرفیت سالانه بیش از ۱۱۰۰ تن در استان فعال است.

وی اظهار کرد: تاکنون در سطح کشور گزارشی مبنی بر انتقال کرونا از طریق آبزیان به انسان نداشته‌ایم، اما در این زمینه باید متخصصین دامپزشکی نظر دهند.

مدیر امور شیلات جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ماهی دریایی با ماهی پرورشی در استخر متفاوت است و ذائقه برخی از مردم خراسان‌جنوبی به سمت استفاده از ماهی دریایی است که باید از استان‌های دیگر وارد شود.

سعیدی با اشاره به انعقاد قرارداد مشارکتی بین بخش خصوصی و کمیته امداد در بحث پرورش ماهیان زینتی، خاطرنشان کرد: در راستای این تفاهم‌نامه به متقاضیان مشاغل خانگی ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره پرداخت می‌شود تا ماهیان زینتی را در منازل خود پرورش دهند.

وی با اشاره به اجرای طرح پرورش آرتمیا در منابع آبی شور شهرستان قاین، اظهار کرد: پرورش آرتیمیا  در منابع آبی شور علاوه بر استفاده بهینه از منابع آبی شور باعث درآمدزایی و تامین غذای زنده برای پرورش سایر آبزیان می‌شود.

سعیدی یادآور شد: با آغاز گرم شدن هوا، آرتمیا در یک واحد استخر در منبع آبی شور روستای محمدآبادعلم قاین با حجم ۲۰۰۰ متر مکعب تخم و مولد آرتیمیا رهاسازی شد.

گفتنی است؛ این نشست به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد.