استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تداوم مبادلات تجاری با افغانستان، گفت: در بخش قاجاق مواد مخدر خوشبختانه با اقدامات خوبی که با تلاش نیروهای مرزبانی و ارتش انجام شده، می‌توانیم بگوییم ورود مواد مخدر از این مرزها به عدد صفر نزدیک است.

حمید ملانوری کرد: تنها معبر فعال مرزی با افغانستان در خراسان جنوبی مرز ماهیرود است که هم اکنون با وجود درگیری‌های موجود در کشور افغامستان هنوز هم مبادلات تجاری و اقتصادی از این معبر ادامه دارد.

وی افزود: جدای از بحث درگیری‌ها در کشور افغانستان، به دلیل خطر ورود کرونای هندی از مرزهای شرقی، باتوجه به مصوبه ستاد ملی کرونا پایانه مسافری تعطیل شده و رفت و آمد مسافران تنها در موارد خاص با تست و معاینه صورت می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر تردد افراد به داخل کشور به خاطر بیماری کرونا محدود شده، اما مبادلات تجاری در حال انجام است و دائما مرز رصد می‌شود، تصریح کرد: آرامش در مرز برقرار است.

ملانوری با بیان اینکه طبعا تمایل ما به استمرار و حتی افزایش مبادلات تجاری است، افزود: کشور افغانستان کشور دوست و همسایه ماست و  مشترکات زیادی با این کشور داریم و علاقه داریم مبادلات زیادی داشته باشیم.

وی ادامه داد: درگیری‌هایی که در کشور افغانستان انجام شده می‌تواند منجر به رکود در منطقه مرزی یا کاهش سطح مبادلات شود، اما اکنون مبادلات کاهش نداشته است و ما توصیه داریم گروه‌های درگیر در قالب گفتکو و نشست، مسائل را حل کنند تا آرامش به منطقه برگردد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امیدواریم زودتر آرامش به این کشور برگردد، اظهار کرد: پیش بینی ما این است که در ماه‌های آینده نیز اتفاق خاصی در مبادلات تجاری ما با کشور افغانستان نیفتد.

ملانوری با بیان اینکه دولت افغانستان و گروه طالبان را به آرامش دعوت می‌کنیم، افزود: آرامش در مرزهای خراسان جنوبی برقرار بوده؛ این مرزها مورد تهدید نیست و امنیت کامل در محدوده مرزی مشترک با افغانستان حاکم است.

وی بیان کرد: در بخش قاجاق مواد مخدر خوشبختانه با وضعیتی که در مرز مشترک خراسان جنوبی و افغانستان وجود دارد و اقدامات خوبی که با تلاش نیروهای مرزبانی و ارتش انجام شده، قاچاق مواد مخدر را در این مرز مشترک نداریم و می‌توانیم بگوییم ورود مواد مخدر از این مرزها به عدد صفر نزدیک است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر قاچاق هم وجود داشته باشد، در قالب ورود به صورت خرده فروشی همراه نیروهای کارگری است که در مرز رفت و آمد دارند که این امر نیز با شناسایی دقیقی که وجود دارد و برخورد نیروهای مرزبانی کشف می‌شود.

ملانوری ادامه داد: هم اکنون میزان حجم کالاهای صادراتی از طریق پایانه مرزی ماهیرود قریب ۳۰ درصد افزایش داشته که دلیل این امر وجود نیرو، امکانات، زیرساخت‌های مطلوب و مدیریت و تلاش خوبی است که انجام گرفته است.

وی افزود: علاقه مند به افزایش مبادلات هستیم که براین اساس دائما پیگیر هستیم تا پایانه‌های مرزی دیگر استان را نیز فعال کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت موفق پایانه مرزی ماهیرود، افزود: این توفیق نشان می‌دهد که می‌توانیم در دیگر شهرستان‌های مرزی استان نیز چنین بازارچه‌های فعال و موفقی داشته باشیم که در این راستا مذاکرات خوبی نیز داشته‌ایم که درگیری‌ها باعث شد این روند کندتر شود.

ملانوری یادآور شد: فعال کردن معابر مرزی خراسان جنوبی سبب رونق اشتغال، ماندگاری مرزنشینان و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد که به جد پیگیر آن هستیم.