ازابتدای راه اندازی ستاد توسعه خاوران استان تاکنون ۱۲ طرح با مبلغ ۲۰۲۱۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در سطح استان انجام گرفته است علی اکبر اکبری راد مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی در هفتمین کمیته جذب سرمایه گذاران ستاد توسعه خاوران استان با اعلام این خبر گفت با اجرای این ۱۲ طرح که در حال حاضر عملیات اجرایی آنها آغاز گردید ه است ۵۷۵۰شغل در سطح استان ایجاد خواهد شد. وی یکی از وظایف و اهداف ستاد توسعه خاوران استان را شناسایی فعالان بخش خصوصی دارای سرمایه های علمی، اقتصادی، فنی وجذب آنان برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف اعلام کرد و گفت در همین راستا کمیته جذب وحمایت از سرمایه گذاران ذیل ستاد توسعه خاوران استان تشکیل شده که اقدامات موثری در جذب سرمایه گذاران انجام گرفته است. مدیر کل هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت علاوه بر ۱۲ طرح که تفاهم نامه اجرایی آن ها فی مابین استاندار و بخش خصوصی مبادله گردیده وعملیات اجرایی آنها آغاز شده است با رأیزنی های مستمر استاندار در تهران و مرکز استان، سرمایه گذارانی برای طرح های کائولن، توسعه صنعت فرش، ایجاد کمپ های بیابانی وگردشگری، تولبد کاغذ (کربنات کلسیم) و… وهمچنین حضور هلدینگ های سرمایه گذاری استان قدس رضوی، گروه هلدینگ اتکا و..، اعلام آمادگی کردند که بزودی تفاهم نامه های مربوطه مبادله وعملیات اجرایی طرحهای سرمایه گذاری آغاز خواهد شد. اکبری راد با اشاره به نقش موثربانک ها در توسعه استان ورونق تولید از برگزاری شورای هماهنگی بانک‌ها ی استان با موضوع تامین تسهیلات خبرداد و گفت با توجه به شناسایی ۱۰۱طرح سرمایه گذاری توسط کمیته شناسایی فرصت ها و مزیت‌های سرمایه گذاری استان گفت این طرح‌ها شامل ۳۳طرح کشاورزی، ۷طرح گردشگری، ۳طرح نیروی در حوزه نیروگاه های خورشیدی و بادی و۵۸ طرح صنعتی میباشد که ضرورت دارد بانک های عامل استان در جهت تامین تسهیلات مشارکت لازم را داشته باشند. اکبری راد با درخواست از فعالان بخش خصوصی دارای سرمایه در همه حوزه ها بویژه حوزه مالی به منابع ومصارف بانکی استان اشاره کرد وگفت بایستی ضمن اینکه بایستی نسبت مصارف به منابع را به حد استاندارد برسانیم ودر سال ۱۴۰۰ نسبت مصارف به منابع را ارتقاء دهیم تلاش کنیم تا سرمایه های استان را در خدمت توسعه و پیشرفت و رونق اقتصادی استان قرار دهیم. وی با اشاره به اینکه که بدستور استاندار ومصوبه ستاد توسعه خاوران استان قرارگاه پشتیبانی ها و مانع زدایی ها با مسولیت معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تشکیل شده است گفت قرار هست در این قرارگاه مشکلات و موانع که بر سرراه سرمایه گذاران هست یا موانع خودساخته ای که بعضا مشاهده می‌شود مطرح وروان سازی کرده و حل ومرتفع نماییم. اکبری راد با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای سرمایه گذاری گفت رسانه های استان اعم از جراید، روزنامه هاو صداوسیمای مرکز استان می‌توانند در این فرهنگ سازی نقش موثری داشته باشند وشعار سال را به فرهنگ عمومی تبدیل کنند. وی با تشکر از اصحاب رسانه و جراید استان گفت صداوسیما وجراید استان اقدامات خوبی انجام داده اند که ضرورت دارد این موضوع ادامه یابد. اکبری راد بر تسهیل فرایند های لازم برای جذب سرمایه گذاران تاکیذ کرد و گفت هماهنگی بین دستگاه‌ های آجر رایی وبخش خصوصی وایجاد فضای همدلی وامید آفرینی می‌تواند بر تقویت حضور سرمایه گذاران افزوده وشرایط امنی برای سرمایه گذاران فراهم گردد

هفتمین جلسه کمیته جذب سرمایه گذاران استان که در محل اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن استان برگزار شده بود ۳۴ طرح کشاورزی مزیت دار در استان بررسی گردید در این جلسه

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی اعلام کرد: از محل ۱۰۲ فرصت سرمایه گذاری در استان که به تأیید کمیته شناسایی فرصت ها و مزیت های استان بود، ۳۴ طرح آن در بخش کشاورزی است که اکنون به کارگروه زیربنایی رفته و منتظر تأیید استعلامات هستیم.
غلام رضا قوسی در هفتمین جلسه کمیته جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی ذیل ستاد توسعه خاوران تصریح کرد: برخی از این طرح ها به دلیل اینکه محدودیت های زمین، آب و زیرساخت نداشته باشند در شهرک های صنعتی یا نواحی آن اجرایی می شوند.
به گفتۀ وی برخی از طرح ها نیز سرمایه گذار دارد و با تأیید کارگروه زیربنایی کار را شروع خواهند کرد و برای برخی نیز با اطلاع رسانی های دقیق به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.
وی اظهار کرد: در بخش مجتمع های گلخانه ای و دامداری و دامپروری مشکل زیرساخت نداریم و مشکل اصلی در زمینه اعتبار برای تسهیلات است چرا که سرمایه گذار تسهیلات خوب می خواهد و درخواست پیگیری این مشکل را داریم.
قوسی با بیان اینکه برخی از طرح ها که در زمینه محصولات استراتژیک نیز هستند، به دلیل نیاز به هزینه های بالای سرمایه گذاری از ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان باید با قرارگاه ها، بنیادها حمایتی مانند بنیاد برکت و آستان قدس رایزنی شود تا برای اجرای آنها کمک کنند.

در طرح های کلان برای جذب سرمایه گذار حمایت شود
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی هم تأکید کرد: بعد از تأیید مجوزها از کارگروه زیربنایی کار به صورت جدی شروع می شود تا سرمایه گذاران جذب شوند.
محمدحسین اکبری با اشاره به اینکه طرح های کلان کشاورزی در بخش محصولات استراتژیک از جمله زعفران، زرشک، عناب، انار و خرما است، گفت: در این بخش برای جذب سرمایه گذار باید کمک شود.
وی ادامه داد: از جمله طرح های کشاورزی که می توان به آن اشاره کرد، علاوه بر محصولات استراتژیک، تولید شیر خشک، کشتارگاه، سردخانه، پرورش بز سانن، تولید و فرآوری گیاهان دارویی، دامپروری، تولید علوفه هیدروپونیک و موارد دیگری است.
به گفتۀ وی شرکت های سهامی زراعی نیز طرح هایی دارند که اگر مشکل تسهیلات رفع شود خود اجرایی می کنند و در غیر این صورت با جذب سرمایه گذار می توان به صورت مشارکتی اجرایی کرد.

رفع مشکل برق در منطقه ویژه
حسین زارعی، نماینده منطقه ویژه اقتصادی استان هم در این جلسه اعلام کرد با انتقال و موافقت خط ۱۳۲ مشکل تأمین برق مطقه ویژه برای سرمایه گذاران رفع می شود.
مهدی ابراهیمی، نماینده جهاد دانشگاهی نیز با بیان اینکه از سال ۹۵ در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی کارهای بسیاری انجام شد، گفت: به دنبال این هستیم که ۵ فرآورده دارویی از محصولات استراتژیک داشته باشیم که لازمه آن حمایت است.

۱۰۲ طرح با فرصت سرمایه گذاری در استان
رئیس گروه سرمایه گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارائی استان نیز در این جلسه با اشاره به شناسایی ۱۰۲ فرصت سرمایه گذاری، گفت: از این طرح ها ۵۸ طرح در بخش صنعت، ۳۴ مورد در بخش کشاورزی، گردشگری ۵ طرح و صنایع دستی ۲ طرح و ۳ طرح نیز در بخش نیروهای بادی و خورشیدی هستند که با مجموع اشتغال ۶ هزار و ۶۷۰ نفر خواهند بود.
محسن مودی تصریح کرد: از این تعداد ۱۷ طرح در داخل شهرک های صنعتی و ۲۱ طرح در منطقه ویژه اقتصادی و ۷ طرح در شرکت های سهامی زراعی که در مجموع ۴۵ طرح می شوند جانمایی شده اند و مشکل زیرساخت و زمین ندارند.
وی بیان کرد: در کل استان ۱۳۵ محل را برای اجرای طرح ها جانمایی کرده ایم و ۶ طرح آن از کارگروه زیربنایی تأیید گرفته اند.

از نظر زیرساختی جایگاه خوبی نداریم
مجری طرح اطلس سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه چندین ماه است که این اطلس شروع شده است، اظهار کرد: ۳۷ لایه اطلاعاتی دیده شده است که در انتخاب زمین مشکلی وجود نخواهد داشت.
ایمان ایوبی بیان کرد: در کشور هیچ اطلسی مانند اطلس خراسان جنوبی از نظر کارشناسان استفاده نکرده است و عملیاتی نیست و خروجی قابل قبولی ارائه شده است که با همکاری همه دستگاه های اجرایی می‌توان آن را به روز کرد.
به گفتۀ وی ۱۵ میلیون هکتار اراضی کل استان است که از این مقدار یک و نیم میلیون هکتار اراضی مجاز هستند که فقط ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در نزدیکی زیرساخت ها قرار دارند.
وی ادامه داد: در همین راستا باید گفت که خراسان جنوبی اصلا وضعیت مطلوبی در بخش زیرساختی ندارد و باید به این نکته توجه ویژه شود.

ز موازی کاری دوری شود
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه تأکید کرد: طرح های خوبی شناسایی شده است و لازم است که به صورت ریز با جزئیات به افراد زیرمجموعه این ستاد اطلاع رسانی شود.
سیدحسین خیریه با اشاره به طرح های گیاهان دارویی بیان کرد: درباره این طرح ها باید بررسی و مطالعات بیشتری شود چرا که کارهای بسیاری انجام شده است.
وی بیان کرد: در بخش سرمایه گذاری در زمینه این طرح ها باید با اطلاع رسانی دقیق از ظرفیت سرمایه گذاران خرد نیز استفاده شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند به کمبود آب در استان اشاره کرد و افزود: در این زمینه باید طرح هایی اجرایی شود تا در بخش کشاورزی از ظرفیت محصولات و شیوه های کم آب بر، بهره برد.
خیریه ادامه داد: یکی از ظرفیت های مغفول مانده در بخش آب استفاده از فاضلاب ها است که به عنوان نمونه شرکت مرغ ما فاضلاب مرغ داری را برای آبیاری بخش کشاورزی خود استفاده و اکنون بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ نهال مثمر و غیر مثمر را ایجاد کرده است که دیگر شرکت ها و کارخانه ها نیز می توانند این کار را انجام دهند.
به گفتۀ وی همچنین می توان برای جمع آوری رواناب ها کارهایی انجام داد و خود شرکت ما در کنار چاه مجوز دار، رواناب ها را جمع آوری می کند.
وی ادامه داد: برای رفع مشکل تبخیر نیز بجای اجرای طرح های سدی در سطح زمین می توان سدهای زیرزمینی را به صورت نمونه اجرایی کرد.
خیریه با بیان اینکه در راستای محصولات استراتژیک موازی کاری های زیادی انجام می شود، تأکید کرد: باید برنامه ریزی انجام شود که همه این دستگاه ها با همکاری هم و با استفاده از توان و ظرفیت یکدیگر کار را پیش ببرند تا شاهد توسعه در این بخش باشیم.

اجرای طرح کمپ های بیابانی
حسن رمضانی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم با اشاره به طرح های گردشگری، گفت: از مهمترین طرح ها، طرح کمپ های بیابانی است.
وی تصریح کرد: با شرکت هوایی ماهان در این زمینه رایزنی شده است که کارشناسانی دارند و قرار است در طی هفته آینده سه منطقه مشخص شده در سه شهرستان برای تأیید بازرسی شود تا سرمایه گذاری انجام گیرد.
حمزه نخعی، نماینده دانشگاه بیرجند در زمینه طرح های آبیاری و کشاورزی، عنوان کرد: در دانشگاه بیرجند برنامه هایی اجرایی شده است و طرح های مطالعاتی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

اجرای ۱۲ طرح سرمایه گذاری با ۶ هزار اشتغال
مدیر کل دفترجذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی نیز در جمع بندی مسائل مطرح شده، گفت: به دنبال این هستیم که از فرصت ها، ظرفیت ها و فعالان بخش خصوصی در حوزه فنی، علمی و اقتصادی استفاده کنیم.
علی اکبر اکبری راد بیان کرد: برای جذب سرمایه گذاران اطلاع رسانی هایی با همکاری صدا و سیما داشته‌ایم و دستگاه های اجرایی و مربوطه نیز با معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های خود می توانند در این زمینه کمک کنند.
به گفتۀ وی ۱۰۲ طرح ظرفیت دار شناسایی شده به همت و تلاش ۵ کمیته ذیل ستاد خاوران بوده است.
وی در بخش سرمایه گذاری اعلام کرد: ۱۲ طرح سرمایه گذاری با مبلغ ۲۰ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال با اشتغال ۵ هزار و ۷۵۰ نفر اشتغال مستقیم اجرایی شده است و تفاهم نامه با استاندار و بخش خصوصی مبادله شده است.