معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: به منظور تقویت بنیه اقتصادی شهرداری‌ها، برخی معادن در محدوده شهرهای استان برای تامین نیازهای عمرانی به شهرداری‌ها واگذار می‌شود.

مشیرالحق عابدی روز پنجشنبه در نشست شورای معادن خراسان جنوبی افزود: معادن فعال و موجود که به لحاظ حجم مصالح مورد نیاز و کیفیت مدنظر پاسخگوی نیاز پروژه‌های عمرانی باشد در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: براساس هدف‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان امسال ۲۱ معدن در این زمینه در اختیار شهرداری‌ها قرار خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در تمامی شهرها این قابلیت وجود دارد که این معادن در محدوده سرزمینی به شهرداری‌ها واگذار شود.

وی تصریح کرد: تاکنون دو نوبت مزایده برای واگذاری معادن در استان برگزار شده و به دلیل نداشتن شرایط سرمایه‌گذار برخی محدوده‌ها هنوز واگذار نشده است.

عابدی گفت: افرادی که برنده مزایده می‌شوند بایستی در مدت ۶ ماه عملیات اکتشاف را آغاز کنند و تا سه سال حق واگذاری به غیر را ندارند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی چهارمین استان معدنی کشور است افزود: در رتبه‌بندی جدید رتبه استان غیرواقعی اعلام و با استان خراسان رضوی جابه‌جا شده بود که با پیگیری سازمان صمت استان این اعلامیه لغو شد.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: با دارا بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی فراوان و متعدد، رتبه‌ای که برای استان اعلام شده بود قابل بیان نبود که در این زمینه مکاتبات لازم ارسال شده است.

وی افزود: در سال جاری تمامی موضوعات از منظر کارشناسی شده پیگیری و اجرا خواهد شد.

عابدی در ادامه با اشاره به سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان اظهار داشت: در این سفر تفاهم‌نامه پروژه‌های جهش تولید استان در سال ۹۹ بین سازمان برنامه و بودجه و استانداری خراسان جنوبی به امضا رسید.

وی ادامه داد: در قالب این تفاهم‌نامه بیش از یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای ۷۰ پروژه در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بایستی پروژه‌های سازمان در قالب جهش تولید را تهیه و تشریح کند.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت خواهد گرفت خراسان جنوبی بایستی در حوزه‌های مهم به ویژه معادن نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: برای تامین نیاز پروژه‌های عمرانی شهرداری‌ها، معادن سنگ لاشه و شن و ماسه محدوده شهرها قابل واگذاری به شهرداری است.

داود شهرکی افزود: در این خصوص ۲۱ معدن و به همین تعداد گواهی کشف به شهرداری‌های استان واگذار می‌شود تا بتوانند نیازهای عمرانی خود را از این محل تامین کنند.