استاندار خراسان جنوبی یکی از ظرفیت های شهرستان درمیان را وجود بازارچه مرزی میل ۷۳ دانست و گفت: تلاش داریم از ظرفیت این بازارچه که مدتی تعطیل بوده برای تقویت معیشت و اشتغال مرزنشینان استفاده کنیم.

محمدصادق معتمدیان یکشنبه شب در جمع مردم گزیک شهرستان درمیان افزود: در وهله نخست امروز با حضور معاون امور اقتصادی استانداری مرز میل ۷۳ از جانب استان بازگشایی شد و بازار خرده فروشی، سوخت و مسایل ضروری کشور دوست ما افغانستان از این طریق تامین خواهد شد.
وی اظهار داشت: با مسئولان افغانستان در حال مذاکره هستیم این مرز را مثل مرز ماهیرود به ثبت رسانده و گمرک رسمی کنیم.
مقام عالی دولت در استان گفت: از امروز کسانی که در واردات دام آمادگی دارند، می توانند با مراجعه به گمرک نسبت به واردات دام اقدام کنند.
وی ادامه داد: دولت اعتبارات خوبی در زمینه ایجاد اشتغال روستایی و عشایری در نظر گرفته است که سال ۹۸ موضوع اشتغال روستاییان استان را دنبال خواهیم کرد.
معتمدیان با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی به ویژه شهر گزیک ظرفیت خوبی در زمینه کشاورزی دارد گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات استراتژیک از جمله زعفران و عناب در این شهرستان مرزی بایستی مورد توجه واقع شود.
وی اظهار داشت: از این طریق می توان با مشارکت مردم و حمایت دولت ارزش افزوده این محصولات ارزشمند را افزایش داده و از خام فروشی آن جلوگیری کرد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر کشاورزان و بهره برداران زحمات زیادی برای تولید محصولاتی از جمله زعفران می کشند اما درآمد حاصل از آن به جیب دلال ها می رود لذا اگر مشارکت مردم نباشد دولت به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.
وی یکی از مشکلات اصلی شرق کشور و خراسان جنوبی را کمبود آب ذکر کرد و گفت: در روزی که از مناطق مختلف شهرستان درمیان بازدید کردیم این مشکل را از نزدیک دیدیم که تلاش می کنیم این مشکل در سطح شهرستان درمیان رفع شود.
وی بیان کرد: موضوع آبخیزداری نیز در سال ۹۸ از اولویت های ما در شهرستان درمیان خواهد بود و اعتبارات ویژه ای در این خصوص در نظر خواهیم گرفت.
استاندار خراسان جنوبی به تعاونی مرزنشینان اشاره کرد و گفت: در این زمینه بر اساس مصوبه هیات دولت روستاهای تا شعاع ۲۰ کیلومتر می توانند از طرح فروش سوخت بهره مند شوند.
وی ادامه داد: برای افزایش شعاع در این مصوبه، موضوع را از طریق وزیر کشور و معاون اول رییس جمهوری دنبال کردیم اما نیاز به لایحه جدیدی دارد و معتقدیم تراکم جمعیتی که در نظر گرفته شده با سایر مناطق متفاوت است.
معتمدیان اظهار داشت: خیلی از مناطق استان و مناطق مرزی مانند نهبندان و طبس یک و سه دهم میزان تراکم جمعیتی است که پایین ترین تراکم جمعیت در بین استان های کشور را دارد لذا جمعیتی که در شعاع ۲۰ کیلومتری وجود دارد محدود است.
وی گفت: پیگیری می کنیم اگر اصلاحیه با موفقیت انجام و توسط دولت مصوب شود شعاع ۲۰ کیلومتر را به ۵۰ کیلومتر افزایش دهیم تا برخورداری مردم از این امکان بیشتر شود.
استاندار خراسان جنوبی افزود: مردم همواره در ۴۰ سال گذشته در مقاطع مختلف از نظام و انقلاب اسلامی در مناسبت های مختلف حمایت کرده و در دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی نیز مانند همیشه حضور پرشور داشتند.
وی بیان کرد: علیرغم توطئه ها و تبلیغات مسموم دشمن برای عدم حضور مردم در مراسم جشن ۴۰ سالگی انقلاب اما شاهد حضور حداکثری مردم در اقصی نقاط کشور به ویژه استان خراسان جنوبی و شهرستان های مرزی مانند درمیان بودیم که این نشان از دلبستگی مردم به نظام مردم سالاری جمهوری اسلامی است.
معتمدیان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ۴۰ سال توسط مردم پاسداری شده است اظهار داشت: در این مدت هر جا انقلاب و نظام نیاز به حضور مردم داشته مردم ما یکپارچه حضور پیدا کرده و حمایت کردند.
وی ایران را کشوری کثیرالقوم و کثیرالمذهب دانست و گفت: در ۴۰ سال گذشته اهل سنت و تشیع و اقوام مختلف برادرانه در کنار یکدیگر زندگی کرده و از انقلابی که خودشان ایجاد کردند حمایت کرده اند.
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این در حالیست که دشمن از ابتدای جمهوری اسلامی سعی داشته فتنه های مختلف قومی و مذهبی در مناطق مختلف و شهرستان های مرزی ایجاد کند که این تلاش ها عمدتا منشا خارجی داشته است.
وی اضافه کرد: سرویس های جاسوسی و اطلاعاتی کشور های فرامنطقه ای تلاش های زیادی کردند که بین مردم و مذاهب مختلف ما و اهل سنت و تشیع اختلاف افکنی کنند لذا فتنه های قومی در سیستان و بلوچستان، آذربایجان و کردستان و سایر مناطق انجام گرفت که با هوشیاری مردم خنثی شد.
معتمدیان گفت: مردم ما نشان داده اند به نظام و انقلاب دلبستگی دارند و اکنون کشوری با نفوذ و مقتدر در منطقه داریم که با وجود همه ناامنی های که در منطقه وجود دارد امروز امن ترین کشور منطقه و جهان محسوب می شود.
وی تاکید کرد: این اتفاق نمی افتاد مگر اینکه مردم در کنار مسئولان از سیاست های نظام حمایت کرده و در صحنه های مختلف حضور یافتند.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در هشت سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی که توسط استکبار علیه ما ایجاد شد مردم از مناطق مختلف حضور پیدا کرده و بسیج نیروهای مردمی با دست خالی مقابل استکبار ایستادند و اجازه ندادند یک وجب از خاک مملکت در اختیار اجانب قرار گیرد.
وی با بیان اینکه توطئه های مختلفی برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام در حال انجام است یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در این سال ها جایگاه ممتازی بین کشورها داشته و به عنوان ام القرای اسلام در سال های اخیر شناخته شده است.
معتمدیان گفت: مهم ترین نگرانی های استکبار و محور عبری، غربی و عربی در سال های اخیر ایجاد تفرقه بین کشور های مسلمان بوده که در سال های اخیر فتنه تکفیری ها در منطقه سبب انزجار شد و در نتیجه همه علمای اسلام، اهل سنت و تشیع موضع خود را مشخص کردند.
وی افزود: دسیسه ها جریان های انحرافی که به دنبال بدنام کردن چهره اسلام و خشن جلوه دادن چهره رحمانی اسلام بودند با حضور مردم و حمایت علمای اسلام نقش بر آب شد.
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در حالی جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را برگزار کردیم که شرایط اقتصادی فشارهای زیادی را بر مردم وارد کرده اما به یقین این شرایط را با مقاومتی که مردم و ملت ما دارند، پشت سر می گذاریم.
وی تصریح کرد: ایران هشت هزار کیلومتر مرز مشترک با ۱۵ کشور دنیا دارد و موضوع تحریم ها نمی تواند خواسته دشمن را محقق کند.
استاندار خراسان جنوبی از روز گذشته (شنبه) در شهرستان درمیان است و ضمن دیدار با مردم شهرها و روستاهای مختلف این شهرستان مرزی، در فضای صمیمی پای صحبت آنان نشست و درخواست ها و مشکلات را از نزدیک بررسی کرد.
معتمدیان همچنین از قابلیت های اقتصادی و تاسیسات مرزی درمیان بازدید و در نشست های کاری با حضور مسئولان استانی و شهرستانی شرکت کرد.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله