شهردار بیرجند گفت: مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی که در بوستان آزادی احداث شده، از طرح‌های قابل افتتاح شهرداری در پایان سال جاری است.

به گزارش روز یکشنبه مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری بیرجند، محمدعلی جاوید در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به طرح‌های قابل افتتاح شهرداری در پایان سال افزود: این مجتمع مکان مناسبی برای نگهداری از متکدیان، کودکان کار و سایر اقشار آسیب‌پذیر جامعه خواهد بود که به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اقدام خوبی را در حوزه آسیب‌های اجتماعی و جمع‌آوری متکدیان در دستور کار قرار دادیم گفت: ساختمانی متعلق به شهرداری را با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان بازسازی کرده و برای ساماندهی، غربالگری و اسکان متکدیان در نظر گرفته‌ایم.

شهردار بیرجند اظهار داشت: این مجموعه علاوه بر ساختمان اداری دارای ۲ طبقه با ۱۲ اتاق است که با مشارکت دستگاه‌های حمایتی درخصوص ساماندهی متکدیان سطح شهر اقدام خوبی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: هزینه جاری این مرکز نیز از محل اعتبارات سالانه شهرداری تامین خواهد شد و وظیفه شهرداری جمع‌آوری متکدیان است که باید دستگاه‌های حمایتی نسبت به ساماندهی آنان اقدام کنند.

جاوید گفت: در این مرکز علاوه بر اسکان، خدمات مشاوره‌ای و حمایتی هم به پذیرفته‌شدگان ارائه خواهد شد و دستگاه‌های حمایتی باید شهرداری را در این راستا همراهی کنند.

فرهنگسرای شهر اسفند امسال افتتاح می‌شود

وی بیان کرد: فرهنگسرای شهر به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ شهرداری بیرجند اسفند امسال افتتاح می‌شود.

شهردار بیرجند افزود: اجرای پروژه فرهنگسرای شهر پس از وقفه‌ای از سال ۹۶ به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و می‌توان گفت شاخص‌ترین اقدام و زیرساخت فرهنگی در خراسان جنوبی است.

وی گفت: تاکنون ۴۲ میلیارد تومان از منابع داخلی برای این پروژه با مساحت ۲۰ هزار متر مربع و زیربنای ۶ هزار متر مربع اختصاص یافته است.

جاوید سالن همایش ۲ هزار نفری به عنوان بزرگترین سالن همایش استان و آموزش کارهای هنری، تئاتر، طراحی و نقاشی و احداث آمفی تئاتر روباز را از کاربری‌های تعریف شده در این طرح فرهنگی مرکز استان عنوان کرد.

وی ادامه داد: این طرح شاخص فرهنگی اسفند امسال به صورت کامل تکمیل و با حضور یکی از وزرا افتتاح خواهد شد.

شهردار بیرجند گفت: در ساخت این فرهنگسرا از بهترین و با کیفیت‌ترین مصالح و طراحی‌ها استفاده شده و جزو ۱۰ سالن همایش برتر کشور است.

بهره‌برداری از پارکینگ حکیم نزاری و دیوار یخدان به زودی

وی از بهره‌برداری پارکینگ حکیم نزاری در اسفند ماه خبر داد و گفت: این پروژه در دهه فجر ۹۸ کلنگ‌زنی شد که برای پذیرش ۱۰۰ خودرو گنجایش دارد و زیربنای این پارکینگ ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع است که ۱۲ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده است.

جاوید بیان کرد: آسفالت کوچه‌های اطراف پارکینگ هم به اتمام رسیده و برای محوطه‌سازی چند مغازه تملیک شده که تخریب آنها انجام خواهد شد.

وی از افتتاح دیوار یخدان در اسفند ماه نیز خبر داد و گفت: دیوار یخدان از آثار تاریخی گردشگری بیرجند است که رها شده بود و شهرداری بیرجند با صرف اعتبار یک میلیارد تومانی عملیات بهسازی، تحکیم بنا و پیاده‌روسازی آن را در دستور کار قرار داد.

شهردار بیرجند افزود: این پروژه اکنون آماده بهره‌برداری است که با این اقدام این اثر تاریخی به پاتوق گردشگری تبدیل خواهد شد و از طرفی از فرسودگی و تخریب آن جلوگیری شده است.

افتتاح میدان شهدا در اسفند و پارک جنگلی در سال ۱۴۰۰

وی افتتاح پروژه بهسازی و اصلاح میدان شهدا در اسفند ماه را از دیگر طرح‌های قابل افتتاح شهرداری بیرجند در سال جاری عنوان کرد.

جاوید اعتبار هزینه شده برای این پروژه را یک میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این میدان گره ترافیکی وجود داشت که ابتدا در شورای ترافیک شهرستان و بعد استان اصلاح آن به تصویب رسید و برای اجرا به پیمانکار واگذار شد.

وی اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ نیز  پارک جنگلی، بزرگترین پارک شهری بیرجند با خدمات رفاهی و تفریحی شامل زمین‌های بازی، پیست پیاده‌روی، پیست دوچرخه سواری، فضای نشیمن، فضاهای تجاری، آمفی تئاتر، باغ پرندگان و سایر امکانات  افتتاح خواهد شد.

شهردار بیرجند گفت: در صورتی که محدودیت‌های کرونا برداشته شود، ۱۳ فروردین سال ۱۴۰۰ شهروندان می‌توانند از زیرساخت‌های ایجاد شده در بخش‌های مختلف پارک جنگلی استفاده کنند البته این پروژه در اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید.

وی همچنین درخواست ایجاد ناحیه خدمات شهری در منطقه گردشگری «بند دره» را از شورای شهر مطرح کرد و گفت: امیدواریم سال آینده بتوانیم با تاسیس این ناحیه، خدمات ویژه‌ای را در بخش حمل پسماند، توسعه فضای سبز و سایر خدمات به شهروندان ارائه دهیم.

جاوید اظهار داشت: در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ هم تعداد دیگری از پروژه‌های عمرانی شهرداری آماده بهره‌برداری خواهند بود که به مرور و طبق برنامه زمان‌بندی مشخص افتتاح می‌شوند.

وی افزود: یکی از سیاست‌های شهرداری بیرجند در این دوره، کلنگ‌زنی پروژه‌های قابل بهره‌برداری در همین دوره بوده است.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که طی ۲ یا سه سال گذشته کلنگ‌زنی شد، بیشتر آنها به بهره‌برداری رسیده و بقیه نیز تا پایان سال جاری و بخشی در ۶ ماه نخست سال آینده به اتمام می‌رسد.