فاز اول پروژه نورپردازی قلعه کوه، اثر ارزشمند و تاریخی شهر قاین با حضور فرماندار، مسئولین و علاقمندان به میراث فرهنگی شامگاه ۱۷ شهریورماه ۹۷ افتتاح شد.

در این مراسم که در محل بنا و بقعه بوذرجمهر برگزار می شد، شاهرخ عباسی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قاینات، در گزارشی از اعتبارات و اقدامات عمرانی گفت: سال گذشته ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سهم شهرستان قاینات بوده که از این مبلغ بیش از۳۷۰ میلیون تومان در حوزه میراث فرهنگی هزینه شد.

او افزود: بخش دیگری از اعتبارات بیشتر روی موضوعات مرمت آثار تاریخی در مرکز شهر قاین و آثاری چون دژ زیرزمینی روستای نیگ و بنای امامزاده روستای آفریز هزینه شده است.

عباسی ادامه داد:۲۵۰ میلیون تومان سهم اعتبارات «ملی» برای مرمت آثار تاریخی شهرستان قاینات بود که مبلغ ۵۰ میلیون برای مرمت مسجد جامع قاین و ۲۰۰ میلیون تومان برای استحکام بخشی، مرمت و نورپردازی قلعه کوه قاین در نظر گرفته شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات با بیان این که مرمت و زیباسازی آثار تاریخی می تواند محرکی برای جلب گردشگر باشد گفت: معرفی گسترده، تکمیل مراحل مرمتی، زیبایی، تنظیف و دید منظری جذاب در آثار تاریخی، موجب افزودن بر تعداد بازدیدکنندگان و لاجرم معرفی شهرستان و رونق اقتصادی می شود.

عباسی در ادامه با اشاره به برق رسانی و نورپردازی قلعه کوه قاین گفت: گام اول در نورپردازی قلعه کوه، رساندن برق به قلعه بود که این گام مهم در سال ۹۳ با همکاری مدیریت امور برق شهرستان و با اعتباری بالغ بر  ۱۲۰ میلیون تومان برداشته شد. از آن پس به دنبال این بودیم که نورپردازی قلعه کوه نیز انجام شود که در نهایت با جذب اعتبارات ملی در سال ۹۶  این پروژه به سامان رسید و فاز اول شامل بخشی از دیواره های جنوب، شرق و شمال قلعه تکمیل شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله