استاندار خراسان جنوبی گفت: بهره‌مندی مردم از آب، برق، گاز و سایر خدمات زیربنایی توقع اساسی و مطالبه‌ای به حق است که باید انجام شود.

“حمید ملانوری” روز چهارشنبه در آیین افتتاح پروژه‌های هفته دولت در شهرستان بیرجند افزود: با توجه به اینکه یکی از شعارهای اصلی نظام مدیریتی ما و از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، توجه به رفاه و معیشت مردم است لذا این مطالبات و نیازها باید پاسخ گفته شود.

وی گفت: اگر به دنبال امنیت پایدار، رشد فضای فرهنگی و اجتماعی، ارتقای سلامت، پویایی اقتصاد و جامعه‌ آرمانی و رو به رشد و توسعه هستیم، راهش این است که برای ماندگاری جمعیت، استقرار فرهنگ‌های بومی و نیز پایداری مردم در سکونتگاه‌های خود برنامه‌ریزی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: بهترین راهکار برای تحقق این برنامه، تامین زیرساخت‌های رفاهی در مناطق شهری، روستایی و عشایری است.

وی به توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی در ۴۳ سال گذشته اشاره کرد و افزود: با وجود تهدیدها، تحریم‌ها و محدودیت‌های فراوان، در توسعه امکانات زیرساختی از جمله آب، برق، گاز و ارتباطات، اتفاقات خوبی در استان رقم خورده است.

ملانوری با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها در استان تصریح کرذ: شرکت گاز استان به عنوان یکی از شرکت‌های برتر کشور، اقدامات بسیار مطلوبی در راستای گازرسانی به مناطق روستایی انجام داده که قابل تقدیر است.

وی گفت: این اقدامات در حالی انجام شده که وسعت استان و پراکندگی جمعیت، هزینه‌های اجرای کار را خیلی سنگین کرده اما از آنجایی که هدف ارائه خدمت به مردم بوده، گازرسانی به روستاها با قدرت و قوت دنبال شده است.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: این حق مردم است که از خدمات مطلوب بهره‌مند شوند و وظیفه ما هم این است که با جذب اعتبارات لازم، سطح خدمات را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه این نظام، مدیون حضور و مشارکت جدی مردم است گفت: حیات نظام جمهوری اسلامی ایران که از آن به عنوان نظام انقلابی و مردمی یاد می‌شود، جز با حضور و مشارکت و خواست مردم میسر نیست.

ملانوری افزود: حیات انقلاب که امروز به کشورهای مختلف صادر می‌شود، به حضور مردم وابسته است بنابراین ما به عنوان خدمتگزاران مردم وظیفه داریم برای جذب منابع و اجرای پروژه‌ها تلاش مستمر و جهادی داشته باشیم.

راه‌اندازی قرارگاه آب برای رفع نیاز مناطق

وی به اقدامات شرکت آب و فاضلاب در استان اشاره کرد و گفت: امسال به بی‌سابقه‌ترین خشکسالی‌ها در ۵۰ سال گذشته مبتلا شدیم که خسارت‌های زیادی را به منابع آبی استان وارد کرد اما ابتدای سال با راه‌اندازی قرارگاه تامین آب به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که هیچ منطقه‌ای با مشکل کمبود آب مواجه نشود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۴۳۰ روستای استان در ابتدای فصل گرما به صورت سیار آبرسانی می‌شد افزود: تلاش بر این بود که با ایجاد شبکه‌های آبرسانی، حجم روستاهای در فهرست آبرسانی سیار کم شود.

وی اظهار داشت: در همین زمینه حدود ۲ تا سه ماه قبل تعداد ۱۲ شبکه آب روستایی در استان به بهره‌برداری رسید و همان موقع اعلام شد که تا پایان تابستان در ۱۸ روستای دیگر هم شبکه اجرا می‌شود که این مهم در حال انجام است.

ملانوری گفت: باید با جذب هرچه سریع‌تر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتباری که به موضوع اجرای شبکه روستایی اختصاص یافته در تامین آب بهداشتی و سالم پایدار در روستا تلاش کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پروژه‌های اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با عنایت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و پیگیری‌های استان، روند ورود تجهیزات مخابراتی و امکانات ارتباطی به استان شتاب گرفته که باید با سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی گفت: آحاد جامعه باید به اطلاعات و صنعت به روز حوزه ارتباطات، در لحظه دسترسی داشته باشند.

ملانوری بیان کرد: با توجه به اینکه در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم، موضوع دسترسی به زیرساخت‌های ارتباطی در دوره حاضر اهمیت بسزایی دارد.

وی افزود: امروز اگر جوامع می‌خواهند از این سرعت پرشتاب پیشرفت و توسعه عقب نیفتند، باید به زیرساخت‌های ارتباطی به صورت لحظه‌ای دسترسی داشته باشند و در جریان اطلاعات قرار بگیرند تا بتوانند با ارتباط‌گیری صحیح و سریع، به این عرصه رقابتی ورود کرده و رتبه قابل توجهی کسب کنند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه علاوه بر ارتباطات امروز تولید، اشتغال، کسب و کار، تجارت، بازرگانی و سایر حوزه‌ها به ارتباطات وابستگی دارند گفت: ما باید با توسعه حوزه ارتباطات بتوانیم گام‌های بلندی در زمینه اشتغال و ایجاد کسب و کارهای نو برداریم.

سطح برخورداری مردم از اینترنت و تلفن همراه کامل شود

وی به آمار ارائه شده اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان استناد کرد و گفت: این که اعلام شد از مجموع جمعیت استان در حوزه ارتباطات همراه اول ۱۰ درصد و در برخورداری از اینترنت ۱۷ درصد فاقد پوشش هستند، نُرم خوبی است اما عدد قابل توجهی است که باید کاهش یابد.

ملانوری اقدامات اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات را قابل تقدیر خواند و تاکید کرد: ما باید روند اجرای کار را شتاب بخشیم تا این رقم جبران شود و سطح برخورداری مردم از اینترنت و پوشش تلفن همراه کامل شود.

وی با اشاره به گستردگی استان و پراکندگی جمعیت عنوان کرد: این دو موضوع سبب شده، ارائه خدمات برای دستگاه‌های اجرایی گران تمام شود اما وظیفه ما این است که همت کنیم تا خدمات به گوشه گوشه استان برسد.

استاندار خراسان جنوبی هفته دولت را فرصتی برای حضور در مناطق مختلف دانست و گفت: در این هفته بعد از یک دوره کاری، اقدامات و برنامه‌های دستگاه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد تا مردم از آنها منتفع شوند.

وی با تشکر از همه مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان افزود: امروز و در دومین روز هفته دولت در روستای جهانی خراشاد که از افتخارات استان است، حضور پیدا کردیم تا در مراسم افتتاح همزمان پروژه‌های شهرستان بیرجند حضور پیدا کنیم.

ملانوری گفت: این پروژه‌ها می‌توانند به توسعه خدمات در مناطق روستایی شهرستان بیرجند کمک کنند.

همزمان با دومین روز هفته دولت با حضور استاندار خراسان جنوبی پروژه‌های ارتباطات، گازرسانی و آبرسانی در شهرستان بیرجند به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی چند طرح نیز آغاز شد.