مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اعلام کرد: تاکنون ۶۳ ملک مازاد دولتی در این استان شناسایی و برای ۴۵ ملک مجوز فروش اخذ شده است.

، مرتضی ذاکریان روز یکشنبه در کارگروه استانی مولدسازی افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل فروش املاک مازاد دولتی برای استان در سال جاری پیش‌بینی شده است و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای فروش املاک مازاد دستگاه خود پای کار بیایند.

وی بیان کرد: طی ۲ سال گذشته ۱۸ ملک دولتی به ارزش ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رفته که بیشترین ملک‌ها مربوط به جهاد کشاورزی و دامپزشکی بوده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: مشکلات تغییر کاربری، مقاومت مدیران دستگاه‌های اجرایی و وجود املاک فاقد سند از مهمترین موانع فروش پیش روی فروش املاک مازاد دولت در این استان است.

وی افزود: همچنین ثبت نشدن در سامانه، لزوم فروش املاک به‌صورت یکجا و نقدی و قیمت‌گذاری بالای املاک توسط کارشناسان دادگستری از دیگر موانع فروش املاک مازاد دولت است.

ذاکریان بیان کرد: مدیران دستگاه‌های دولتی برای تحقق تکلیف استان در فروش اموال مازاد دولت، همراهی بیشتری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این نشست بر همراهی مدیران با برنامه فروش املاک مازاد دولتی تاکید کرد و گفت: لازم است برنامه عملیاتی و زمان‌بندی برای فروش املاک مازاد دولت در استان ارائه شود و مدیران نیز در اجرای این قانون مقاومت نکنند.

علیرضا عباس‌زاده افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، یکی از راهکارهای تامین منابع درآمدی دولت در بودجه سنواتی و سال ۱۴۰۱ و نیز پروژه‌های عمرانی و اعتبارات هزینه‌ای از محل فروش املاک مازاد است.

وی گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی استان املاک مازادی را در اختیار دارند که به تشخیص کمیته مولدسازی اموال و املاک دستگاه‌های اجرایی و به حکم قانون باید به فروش برسند.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: منابع درآمدی حاصل از فروش املاک مازاد، صرف پروژه‌های عمرانی و هزینه‌های زیرساختی و جاری دستگاه‌های اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ قریب به ۲۰۰ میلیارد تومان از محل فروش املاک دولتی مازاد در استان تکلیف داریم که باید محقق شود.

عباس‌زاده از شناسایی ۶۴ ملک مازاد دستگاه‌های اجرایی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: مجوز اولیه فروش برای ۴۵ ملک صادر شده و اکنون در مرحله پایش املاک مازاد دستگاه‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان طی ۲ هفته آینده باید فهرست نهایی املاک مازاد و برنامه زمان‌بندی برای فروش آنها را ارائه دهد تا اقدامات و مراحل قانونی توسط دستگاه‌ها انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی ما در فروش املاک مازاد دولتی مقاومت مدیران دستگاه‌های اجرایی است افزود: اگر دستگاهی املاک و اموال مازادی دارد باید برابر قانون برای فروش آن اقدام شود و مقاومت مدیران در این زمینه پذیرفتنی نیست.

وی گفت: رها کردن زمین‌های دولتی در اذهان عمومی بار منفی دارد و باید تعیین تکلیف شود لذا اجرای قانون برای فروش املاک مازاد وظیفه مسوولان است و نباید در این زمینه جزیره‌ای فکر کرده و عمل کنیم.