#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: انتقال صنوف آلاینده بیرجند در اولویت برنامه ما قرار دارد و این موضوع با جدیت توسط مجموعه استانداری دنبال می‌شود.

علیرضا عباس‌زاده  اظهار داشت: انتقال صنوف آلاینده به دلیل اینکه متقاضیان زیادی درگیر این مسئله هستند و از طرفی سلامت شهر و الزامات مدیریت شهری این کار را برای ما تکلیف کرده است در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح انتقال صنوف آلاینده موانع زیادی دارد که باید یکی پس از دیگر رفع شود، اضافه کرد: مهمترین موضوع در انتقال صنوف آلاینده ایجاد زیرساخت‌ها است که باید تامین اعتبار لازم انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: انتقال نیافتن صنوف آلاینده در شهر بیرجند با گذشت ۱۵ سال یکی از معضلات اساسی در مدیریت شهری است، انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوه شهر جزو تکالیف قانونی شهرداری و دستگاه‌های اجرایی است تا با انتقال آن از عوارض این صنوف در داخل محدوده شهر درامان باشیم.

عباس‌زاده با اشاره به این موضوع که انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر بیرجند از ۱۵ سال پیش در دستورکار مسوولان متولی قرار گرفته و در این خصوص زمینی هم برای متقاضیان در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: آماده‌سازی زمین برای اجرای طرح انجام شده اما مشکل انتقال نیافتن صنوف آلاینده به خارج از شهر به عواملی از جمله سوء مدیریت، مسائل حقوقی و عدم رغبت خود متقاضیان بر می‌گردد.

وی در خصوص مسائل حقوقی زمین طرح انتقال صنوف آلاینده گفت: زمین ۶۸ هکتاری برای طرح انتقال صنوف آلاینده در گذشته در نظر گرفته شده که بخشی مالک خصوصی دارد، بخشی متعلق به شهرداری و بخشی هم متعلق به اداره‌کل راه و شهرسازی است که بهتر بود از همان ابتدای واگذاری زمین ملاحظات حقوقی در نظر گرفته می‌شد تا مردم کمترین مشکل را در تحویل زمین‌ داشته باشند.

عباس‌زاده افزود: در کارگروه قبلی ساماندهی صنوف آلاینده مقرر کردیم که اراضی که متعلق به اداره کل راه و شهرسازی است و مشکل حقوقی دارد به سرعت تعیین تکلیف شود که براساس پیگیری‌های صورت گرفته این موضوع در حال نهایی شدن است.

وی ادامه داد: روز دوشنبه به همراه استاندار خراسان جنوبی در تهران دیداری با رییس سازمان ملی زمین و مسکن داریم که در این دیدار موضوع حقوقی اراضی صنوف آلاینده پیگیری می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: یکی از دغدغه‌های مردم و صاحبان صنوف آلاینده این است که هزینه‌های آماده‌سازی باید توسط آنان پرداخت شود در حالی که در این شهرک، اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی و شهرداری بیرجند هم دارای اراضی هستند که آنها هم باید به قدر و سهم خود بخشی از هزینه‌های آماده‌سازی شهرک را پرداخت کنند، این درخواست و دغدغه صاحبان صنوف هم به‌ حق است.

عباس‌زاده افزود: در کارگروه قبلی مصوب شد­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ که براساس قیمت کارشناسی روز، هزینه‌ها برآورد و سهم این ۲ دستگاه هم مشخص شود و سهم خود را پرداخت کنند تا نگرانی مردم درباره هزینه آماده‌سازی شهرک رفع­­­­­ شود.

وی با بیان اینکه صاحبان صنوف آلاینده یک نگرانی جدی دارند و آن هم قیمت واگذاری زمین است، اضافه کرد: اگر قیمت زمین به نرخ روز به متقاضیان واگذار شود، گرانی آن مشکلاتی برای صاحبان صنوف در پی خواهد شد که در دیدار با رییس سازمان ملی زمین و مسکن پیگیر خواهیم بود که تخفیف ویژه‌ای برای این افراد بگیریم.

عباس‌زاده بیان کرد: یکی از دلایل نداشتن رغبت صاحبان صنوف آلاینده برای انتقال، هزینه بالای زمین است که اگر بتوانیم زمین را با قیمت مناسب‌تری به مردم ارائه کنیم سیاست‌های تشویقی برای آنان خواهد بود.

وی گفت: در خصوص هزینه ساخت واحدها هم صنوف آلاینده مشکلاتی دارند که با رایزنی با شهرداری قرار شده که هزینه پروانه ساخت از این افراد گرفته نشود، همچنین یکی از درخواست‌های متقاضیان این است که برای ساخت واحدها به آنان تسهیلات پرداخت شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: مشکلی برای برق‌رسانی و آبرسانی به سایت صنوف آلاینده در خارج از شهر نداریم اما اجرای آن نیازمند اعتبارات زیاد است.

عباس‌زاده با بیان اینکه در سایت صنوف آلاینده بیرجند استقرار بیش از ۲ هزار واحد پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: ۱۵ درصد از واحدها پای کارآمدند و قرارداد خود را منعقد و شروع به ساخت کردند.

وی در خصوص زمان اجرای این طرح هم گفت: اگر قبلا مسوولانی در خصوص اجرای انتقال طرح صنوف آلاینده قولی داده‌اند، مسوولیت با خودشان است، در ابتدا باید پیگیری‌های قانونی، حقوقی و اداری خودمان را انجام دهیم و وقتی به نتیجه‌ای رسیدم، زمان انتقال طرح را اعلام کنیم.

انتقال صنوف آلاینده از مرکز شهر یکی از طرح‌های زیربنایی در بیرجند است که بعد از ۱۵ سال هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است اما قرار است با تکمیل طرح سایت صنوف کارگاهی ۲ هزار و ۶۰۰ واحد آلاینده در هشت گروه صنفی از سطح شهر بیرجند جمع‌آوری ‌و در مکان جدید مستقر شوند.