فرماندار خوسف گفت: یکی از مشکلات این است که با کمبود آب شرب در این دهستان بسیاری از روستاها مشکلات عدیده‌ای در زمان‌های پیک مصرف داشته‌اند که با پیگیری‌های انجام شده عملیات اجرایی این پروژه شروع شده است.
محمد علی آخوندی با اشاره به اینکه این پروژه شامل ۳ هزار متر لوله گذاری است که از این میزان ۲ هزار و ۵۰۰ متر لوله چدن است، افزود: با اجرای شبکه برق، تجهیز چاه و احداث ایستگاه پمپاژ و لوله گذاری مشکل آب مجتمع براکوه مرتفع و علاوه بر آن چند روستای دیگر نیز به شبکه آبرسانی متصل خواهند شد.
وی اظهار داشت: پروژه تعریف شده در ابتدا متناسب با وضعیت موجود نبود و با پیگیری‌های انجام شده و حفر چاه و اجرای شبکه جدید طرح دیگری متناسب با وضعیت حال و آینده این روستاها مصوب شده است.

فرماندار خوسف میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه را ۶۰ میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: اجرای پروژه با دیون شروع شده است و امیدواریم با دریافت اعتبارات ملی هر چه سریعتر به صورت کامل اجرا شود.

آخوندی اظهار داشت: طی برنامه زمان بندی به زودی این پروژه اجرا خواهد شد و جمعیت روستایی این دهستان از آب شرب پایدار منتفع خواهند شد.

فرماندار خوسف با اشاره به کاهش ۷۵ درصدی نزولات آسمانی ادامه داد: مدیریت آب شرب و کشاورزی در سال جاری بسیار حائز اهمیت است و بیش از ۳۵ درصد شبکه آب شرب شهرستان فرسوده است که اعتبار لازم برای نوسازی این خطوط بیش از ۴۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه به ۶۴ روستا و ۷۲ منطقه عشایری در شهرستان به صورت سیار آبرسانی می شد که با توجه به کاهش بارندگی این مناطق افزایش پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: شغل اصلی مردم در شهرستان خوسف کشاورزی است و با توجه به کاهش بارندگی‌‌ها مشکلاتی برای کشاورزان در سال جاری به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده بیش از یکصد رشته قنات در تابستان امسال خشک خواهند شد که خشک شدن این قنوات هم در بحث تامین آب شرب برخی از روستاها و هم در تامین آب برای مزارع کشاورزی مشکلاتی برای مردم ایجاد خواهد کرد.

فرماندار خوسف گفت: در سال جاری برای احیا و مرمت تعداد ۵۰ رشته قنات در روستاهای شهرستان نیازمند ۱۰ میلیاردتومان اعتبار هستیم که امیدواریم از محل اعتبارات ملی این میزان اعتبار تامین شود.

وی ادامه داد: با توجه به پراکندگی و وسعت بسیار زیاد شهرستان هزینه آبرسانی سیار نسبت به سایر شهرستان‌های استان با هزینه‌های بیشتری صورت می پذیرد که نیاز اعتبار خاصی است.

فرماندار خوسف بیان کرد: طرح مسکن محرومین طرح بسیار موفق جهت تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس به روستاها بوده است و در شهرستان خوسف برای تامین آب شرب این مسکن‌ها نیازمند ۱۲ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

آخوندی یکی از موضوعات مهم در استفاده بهینه از آب و توسعه کشاورزی اجرای شبکه‌های نوین آبیاری عنوان کرد و افزود: در سال گذشته در ۳۹۲ هکتار از اراضی کشاوری اجرای سامانه‌های نوین آبیاری کم فشار و ۳۳۷ هکتار سیستم‌های آبیاری تحت فشار با اعتبار ۷۱ میلیارد و ۲۷۷ میلیون ریال انجام شده است.

وی گفت: سال گذشته تعداد ۲۸ رشته قنات با اعتبار ۳۲ میلیارد و ۳۹۴ میلیون ریال احیا و مرمت شده است و با توجه به اینکه شهرستان خوسف به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی استان خراسان جنوبی مطرح می باشد با توجه به خشکسالی‌های سالجاری نیازمند توجه ویژه ای است.

فرماندار خوسف خاطرنشان کرد: اجرای شبکه‌های آبیاری نوین، استفاده از روش‌های بهینه کشت محصولات، تغییر الگوی کشت به محصولات کم آبر از اقدامات بسیار مهمی است که می تواند در راستای استفاده بهینه از آب کشاورزی مفید باشد.