معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بیش از ۹۹ درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر خشکسالی است و با تداوم خشکسالی و کم‌آبی در استان باید در جهت مدیریت مصرف آب، اثرات خشکسالی و کم‌آبی به طور مستمر برای مردم تبیین شود.

علیرضا عباس‌زاده در نشست ستاد مدیریت بحران استان افزود: براساس گزارش‌های ارائه شده در این جلسه توسط سازمان جهاد کشاورزی، هواشناسی و شرکت آب منطقه‌ای استان، موضوع تداوم خشکسالی در خراسان جنوبی مصوب شد و این مصوبه با امضای استاندار به همراه گزارش مربوطه برای تایید نهایی به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه بخش‌های دولتی و خصوصی استان باید برای مقابله با بحران آمادگی داشته باشند گفت: بعد از تایید این موضوع باید پیگیری‌های لازم برای اختصاص اعتبار انجام شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب نیز باید بیش از گذشته دنبال شود.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آب زیرزمینی استان نامناسب است و هر سال اثرات خشکسالی از نظر کمی و کیفی بر منابع آب زیرزمینی بیشتر نمایان می‌شود.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر آبرسانی سیار به ۳۹۲ روستای استان با تانکر انجام می‌شود گفت: باید تدابیر لازم برای آبرسانی کافی و مناسب به روستاییان قبل از فصل گرما اندیشیده شود.

وی بیان کرد: همچنین آب مورد نیاز جمعیت قابل توجهی از عشایر استان به وسیله تانکر تامین می‌شود که لازم است در این خصوص هم تدابیر لازم مدنظر قرار گیرد، ما در مجموعه استانداری نیز همراهی لازم را در تامین اعتبار برای آبرسانی به روستاییان و عشایر خواهیم داشت.

ضرورت آمادگی برای بحران‌هایی مثل افت فشار گاز

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به بروز برخی مشکلات در سال گذشته اشاره کرد و افزود: اُفت فشار گاز به دلیل سرمای زیاد، قطع گاز ترکمنستان و قرار داشتن خراسان جنوبی در انتهای خط انتقال گاز سبب ایجاد مشکلاتی شد و چند روز افت فشار گاز را در شهرستان‌های استان داشتیم.

وی گفت: افت فشار گاز باید طبیعی تلقی شود زیرا در شرایط طبیعی جغرافیایی کشور این اتفاق افتاد و باید این مشکل در زمان وقوع به خوبی مدیریت شود لذا همیشه باید آمادگی لازم را برای مقابله با بحران‌هایی مانند افت فشار گاز داشته باشیم و سال گذشته بیشتر برای گلخانه‌ها، نانوایی‌ها و مرغداری‌ها مشکل ایجاد شد.

عباس‌زاده تاکید کرد: براساس تجارب سال گذشته همه دستگاه‌های اجرایی استان باید برای ذخیره‌سازی سوخت دوم و جایگزین اقدام کنند تا در زمان بحران بتوانند از آن استفاده کنند همچنین برگزاری یک مانور سراسری در خراسان جنوبی برای این منظور باید برنامه‌ریزی شود تا به نقطه اطمینان برسیم.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه بیرجند سال گذشته عملکرد خوبی برای استفاده از سوخت جایگزین داشتند و موکب‌های اربعین هم در زلزله بشرویه و طبس و افت فشار گاز خدمات خوبی به مردم ارائه کردند.

معاون استاندار خراسان جنوبی همچنین با اشاره به درگیری هزار و ۳۵۰ هکتار از باغ های استان به آفت “زنگ جارویی زرشک” گفت: مبلغ یک میلیارد تومان در ستاد مدیریت بحران استان برای مقابله با زنگ زرشک مصوب شد و با ارسال گزارشی به سازمان مدیریت بحران کشور، باید درخواست اعتبار کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز ساختمان مدیریت بحران استان احداث نشده است افزود: با توجه به نیاز موجود در مرکز استان، احداث سایت اضطراری اسکان در زمان بحران به مساحت ۱۰ هکتار در ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی مصوب شد.

۸۳ درصد ظرفیت سدهای خراسان جنوبی خالی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی در ۲ حوزه آبریز کویر لوت و کویر مرکزی قرار گرفته است، وضعیت خوبی از نظر بارندگی نداریم.

عباس سارانی با اشاره به وجود ۲۶ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی در خراسان جنوبی و اینکه این دشت‌ها ۷۴ درصد مساحت استان را شامل می‌شود افزود: از مجموع ۷۵ میلیون مترمکعب ظرفیت‌ سدهای خراسان جنوبی، ۱۳ میلیون مترمکعب یعنی ۱۷ درصد آبگیری شده است.

وی گفت: ۹۱۱ میلیون مترمکعب برداشت سالیانه از منابع آبی مختلف استان است که بیشترین حجم آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: به دلیل خشکسالی‌های ادامه‌دار، ۲۴ درصد توان آبخوان‌های استان پایین آمده است.

وی افزود: سالانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن در استان داریم همچنین دشت‌های دستگردان، بشرویه و سرایان بیشترین کسری مخزن را در خراسان جنوبی دارند.

سالی پُر حادثه در خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: سال گذشته در خراسان‌ جنوبی بحران‌هایی چون طوفان، بارش سنگین برف و زمین لرزه در برخی شهرستان‌های استان را داشتیم.

محمدعلی آخوندی با بیان اینکه شروع بحران‌ها در سال ۱۴۰۱ با خروج قطار مسافری از ریل در طبس آغاز شد افزود: هرچند در این حادثه چند تن از هموطنان ما جان خود را از دست دادند ولی با کمک استان یزد توانستیم حادثه را به خوبی مدیریت کنیم.

وی عنوان کرد: در همه حوادث طبیعی و غیر طبیعی مدیران خراسان جنوبی بلافاصله بعد از حادثه در میدان حاضر شدند که این موضوع مسئولیت ما را به عنوان مسئولان مدیریت بحران سنگین‌تر می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: اعتبارات خسارت سیلاب‌های سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ تخصیص یافت که به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

وی افزود: در زلزله پاییز و زمستان بشرویه و طبس نیز توانستیم در حد امکان برای بازسازی این مناطق کمک‌های خوبی داشته باشیم.

آخوندی گفت: برای بازسازی ۶۵۰ واحد مسکونی آسیب دیده در بشرویه و طبس تسهیلات خوبی با الگوی جدید برای مرمت و بازسازی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: پایان سال ۱۴۰۱ و ابتدای سال جدید نیز سیلاب‌هایی داشتیم که خسارات احصا و به مرکز منعکس شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی، کم‌آبی را از چالش‌های جدی استان ذکر کرد و گفت: خشکسالی در خراسان جنوبی به نوعی یک زلزله خاموش است که با توجه به روند ادامه‌دار خشکسالی باید پیگیر اعتبارات مرتبط در این زمینه باشیم.

در این نشست تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل مدیریت بحران استانداری و ستاد عتبات عالیات استان برای استفاده از امکانات این ستاد در زمان بحران به امضا رسید همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل مدیریت بحران استانداری و سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان جنوبی برای بهره‌گیری از امکانات یکدیگر در زمان بحران و شرایط عادی

نوشته و خبر نگار :مهدی نقی پور و ا.حسن پور