رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: بیشتر تصادفات منجر به فوت در محورهای شرق استان است که نیاز به اقدامات جدی دارد.

 سرهنگ علیرضا رضایی در نشست کمیسیون ایمنی راه‌های استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: در سه شهرستان نهبندان، سربیشه و درمیان دغدغه‌های مربوط به تصادفات بیشتر است زیرا بیشترین کشته‌های تصادفات امسال مربوط به این محورها بوده است.

وی با بیان اینکه شدت حادثه در طبس، دیهوک و سربیشه بیشتر است گفت: میانگین کشوری شدت تصادفات ۱.۳۵ و در استان خراسان جنوبی ۱.۸ است که قابل تامل بوده و باید مدیریت شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد: ۵۳ درصد متوفیان حوادث جاده‌ای از نوع واژگونی است و ۲ عامل اصلی در این زمینه اثرگذار بوده که اختلاف سطح بین جاده و اراضی کنار و نبستن کمربند سرنشین‌ها است.

وی گفت: ۲۰ درصد متوفیان حوادث جاده‌ای سوخت‌کش (خودروهای شوتی) بوده که مستقیم در آتش سوخته‌اند.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه بیشترین تصادفات در ساعات عصر تا شب است عنوان کرد: حضور اورژانس در جاده‌ها بر کاهش تلفات اثرگذار بوده که امیدواریم به این مسئله توجه شود.

وی افزود: به خاطر اینکه اغلب محورهای استان آغشته به مواد سوختی است با هر بارندگی، خطر لغزندگی تشدید می‌شود لذا اداره کل راهداری پیش بینی میزان شن بیشتری داشته باشد و در این زمینه گردنه ثمن‌شاهی خطرناک‌تر است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی تاکید کرد: با توجه به افزایش حجم تردد خودروهای سنگین و فراوانی حوادث رخ به رخ در کمربندی قاین باید در احداث باند دوم و ایجاد روشنایی میدان طلای سرخ تسریع شود.

وی با اشاره به تکرار حوادث رانندگی در حد فاصل کیلومتر ۱۸۰ تا ۱۹۰ محور دیهوک – کرمان گفت: احداث پل و تعریض محور در این مقطع نیز باید سرعت بگیرد.

سرهنگ رضایی ادامه داد: با توجه به اینکه محور سربیشه – نهبندان برابر تحلیل‌های مرکز داده پلیس راه فراجا پر حادثه و با اولویت یک در سطح راه‌های استان احصا شده، باید در کوتاه مدت با بازنگری علایم و خط کشی نسبت به تقویت علایم، آشکارسازی و احیای خط کشی اقدام شود.

وی بر احداث و تکمیل باند دوم در این محدوده تاکید کرد و گفت: حداقل چهار پارکینگ در این محور به منظور استقرار شبانه پلیس و استراحت مسافران لازم است و تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به افزایش شدت تصادفات جاده‌ای متاثر از افزایش سرعت خودروها در جاده‌های استان و از طرفی کمبود دوربین کنترل سرعت سیار، حداقل ۲۰ دستگاه دوربین کنترل سرعت لیزرگان از محل اعتبارات استانی باید تهیه شود.

وی افزود: ۷۷ درصد ترددهای جاده‌ای خراسان جنوبی مربوط به خودروهای سبک و ۲۳ درصد خودروهای سنگین بوده که از میانگین کشوری بالاتر است.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه یک درصد کل ترددهای وسایل نقلیه سبک کشور در جاده‌های خراسان جنوبی است گفت: میانگین سرعت در جاده‌های استان ۸۹ کیلومتر بر ساعت و در کشور ۷۹ کیلومتر بوده که با دستگاه‌های توقیف سیستمی و دیگر اقدامات انجام شده میانگین سرعت حدود سه درصد نسبت به قبل کاهش یافته است.

وی گفت: ۱۸ درصد خودروهایی که در استان تردد می‌کنند سرعت غیرمجاز دارند که عدد بالایی است و باید برای آن برنامه ریزی لازم انجام شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به ترددهای شبانه دانشجویان از دانشگاه بیرجند به مرکز گردشگری شوکت آباد، ایجاد پل روبه‌روی دانشگاه به شوکت آباد ضروری است.