رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۴۸۰ هزار هکتار اراضی استان مستعد توسعه کشاورزی حفاظتی است و سالانه اجرای ۲۸ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در استان هدف‌گذاری شده است.

غلامرضا قوسی روز یکشنبه در همایش روز جهانی خاک در بیرجند افزود: کشاورزی حفاظتی یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای حفاظت از خاک است.

وی گفت: در این زمینه برنامه‌هایی با هدف ترویج و توسعه کشت گیاهان دارویی، علوفه، کود سبز و به حداقل رساندن رفت و آمد ماشین‌آلات برای حفاظت و صیانت از خاک در حال پیگیری است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: شوری آب و خاک از چالش‌های مهم توسعه بخش کشاورزی در استان است که نیاز به تدبیر، برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح دارد.

وی عنوان کرد: با مدیریت صحیح خاک و برنامه‌ریزی در این زمینه می‌توان به اهداف مدنظر از جمله بهره‌وری خاک، افزایش راندمان تولید، تولید و درآمد بیشتر برسیم.

قوسی تصریح کرد: آب و خاک به عنوان عوامل تولید و سرمایه دو عامل مهم در بخش کشاورزی محسوب می‌شود و تمامی فعالیت‌های این بخش مربوط به این حوزه‌ها است.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی منطقه‌ای با اقلیم گرم و خشک و کویری است از طرفی با کمبود بارندگی، تعریق آب و شرایط نامساعد طبیعی نیز مواجه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: اهمیت خاک بر هیچکس پوشیده نیست چون بستر رشد و فعالیت تمام اقدامات بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم در زمینه تقویت مواد عالی خاک کار کنیم چرا که نقش بسزایی در افزایش عملکرد و ارتقای بهره‌وری دارد.

قوسی با اشاره به اینکه شناخت کافی از خاک می‌تواند بستر لازم برای بهره‌وری بیشتر را ایجاد کند گفت: اجرای طرح‌های تحقیقاتی و طرح مصرف بهینه کود در ارتقای بهره‌وری تاثیرگذار است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد غذای انسان از بستر خاک تامین می‌شود این در حالیست که به دلیل عدم آگاهی و شناخت افرادی که از خاک بهره‌برداری می‌کنند خاک نابود می‌شود.

وی با بیان اینکه فرسایش و آلودگی خاک نتیجه عدم شناخت بهره‌برداران آن است اظهار داشت: اگر شناخت کافی توسط متخصصان بخش کشاورزی ارایه شود و در اولویت قرار بگیرد شاید این تهدیدها به حداقل برسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی هم گفت: در بحث توسعه پایدار خاک اعتقاد راسخ به فعالیت‌های منابع طبیعی و محیط زیست دارم اما جهاد کشاورزی در این زمینه زیاد برنامه ندارد.

مجید پورعیسی با تاکید بر اینکه نظارت جهاد کشاورزی بر حوزه خاک باید بیشتر شود افزود: اکثر طرح‌ها و مباحثی که توسط جهاد کشاورزی دنبال می‌شود مربوط به دهه‌های قبل است که نیاز به بازنگری دارد.

پنجم دسامبر برابر با چهاردهم آذر از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد به‌عنوان روز جهانی خاک نام‌گذاری شده است.