نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: کرامت یک موضوع فرهنگی است که باید مفهوم آن به مردم منتقل شود و صرفا برگزاری مراسم، شایسته این موضوع نیست.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در نشست تشکیل ستاد دهه کرامت استان افزود: کرامت به معنای بزرگواری در مقابل دنائت به معنای پستی است و در شناخت انسان زمانی حاصل شد که همه فرشتگان با آن مقامی که دارند مقابل آدم سجده کردند.

وی اظهار کرد: سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع) که مصادیق بارز در جهت کرامتی هستند که خداوند به بشر داده، به عنوان نمادین دهه کرامت نامگذاری شده و یک تابلو است لذا همه اقدامات و بزرگداشت‌ها با هدف پررنگ نگهداشتن این تابلو برای نوع بشر است پس حرکت باید به سوی کرامت باشد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با طرح این پرسش که کرامت و دنائت چگونه حاصل می‌شود؟ گفت: در حدیث قدسی داریم که همه اشیا مقدمه‌ای برای خلقت انسان بوده‌اند لذا بشر باید بزرگواری خود را حفظ کند و حفظ در این است که بنده خدا باشد و خداوند همه چیز را در خدمت او قرار دهد.

وی با بیان اینکه در مقابل کرامت، دنائت قرار دارد افزود: اگر انسان بنده دنیا شود پست‌ترین موجود خواهد شد؛ کلمه دنیا که در قرآن، حدیث، قول حکما، شعر و بیان عرفا آمده کلمه مشترکی است که غالبا در این جهت اشتباه مبنایی یا فردی پیش می‌آید اما مراد از دنیا، عالم نزدیک به ماست و عالم دورتر، برزخ است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی عنوان کرد: دنیا از نعمت‌های الهی است و برای بشر خلق شده که باید انسان حداکثر استفاده از آن را داشته باشند و دنائت به معنای پستی که یک فرهنگ است.

کرامت موضوع فرهنگی است

وی گفت: این جلسه درباره کرامت نیز با موضوع فرهنگی است و مشکلی که امروز و هر روز در تاریخ با انواع جنایت‌ها و خیانت‌ها وجود داشته روی همین مساله گره می‌خورد لذا اگر حل شود، همه مسائل حل خواهد شد و این مهمترین مساله جهان است.

امام جمعه بیرجند اظهار کرد: پست‌ترین انسان کسی است که به عنوان یک فرهنگ به جای خدا، پول، مال، خود و شهرت را می‌پرستد و تا این تفکر و فرهنگ اصلاح نشود بشر اصلاح نخواهد شد و پستی‌ها در دنیا به خاطر این دو راهی است.

وی مکتب پرافتخار انبیا، اولیا و امامان را نماد کرامت و عزت معرفی کرد و افزود: در کنار همه تلاش‌ها که بسیار ارزشمند است این قضیه باید تعمیق پیدا کند تا مخاطب هدف از برگزاری برنامه‌های دهه کرامت را درک کند که برای انسان است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه صرفا تشکیلات و برگزاری مراسم شایسته موضوع کرامت نیست گفت: ارزش این اقدامات زمانی است که مفهوم و فرهنگ کرامت به مردم منتقل شود.

وی ادامه داد: همه مشکلات دنیای امروز به این دلیل است که بشر خود را گم کرده و دنبال یافتن آن نیست لذا بدترین چوبی که به خاطر گناه خود از خدا می‌خورد این است که معبود اصلی را فراموش کرده و دنبال پستی‌هایی می رود که در آخرالزمان زیاد است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: حکام پست آخرالزمانی اقداماتی انجام می‌دهند که حتی حیوانات درنده هم از آنها ننگ دارند، چون خود را گم کرده و دهه کرامت برای این است که انسان خودش را پیدا کند.

تظاهرات مردمی در حمایت از عملیات وعده صادق برگزار می‌شود

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: تظاهرات مردمی در حمایت از عملیات «وعده صادق» و مردم مظلوم و مقتدر غزه فردا بعد از نماز جمعه در سراسر استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محسن مشرفی عنوان کرد: این راهپیمایی در بیرجند از مصلی المهدی (عج) به سمت میدان نماز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید ۲ راهبرد اساسی اداره کشور براساس برنامه اسلام اتفاق بیفتد افزود: از این طریق باید الگوی موفقی در اداره کشور را به جهانیان عرضه کنیم و همه دنیا ببینند که اسلام چه ظرافتی در رعایت حقوق همگان دارد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه اسلام را از طریق ثقلین، قرآن کریم و اهل بیت (ع) دریافت می‌کنیم لذا وظیفه اصلی در رابطه با دهه کرامت روشن می‌شود.

وی اظهار کرد: دهه کرامت فرصت و بهانه‌ای است برای بازخوانی نقشه راه انسان لذا بهترین برنامه و بهره‌وری که می‌توانیم در این ایام داشته باشیم بازخوانی سیره معصومان در مملکت‌داری حکومت، ادای حقوق آحاد جامعه و پیمودن مسیر سعادت و کمال است.

حجت الاسلام مشرفی یادآور شد: بازخوانی سیره امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س)، افزایش شور و نشاط اجتماعی به معنای صحیح کلمه و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از دیگر راهبردهای برنامه‌های دهه کرامت است.

وی بیان کرد: تولید محتوا و ادبیات غنی از معارف اهل بیت برای زندگی، بهره گیری حداکثری از رسانه برای ترویج این امور و فضاسازی شایسته در دهه کرامت نیز مورد انتظار است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کمیته محتوایی جهاد تبیین پیام‌های مرتبط را تامین می‌کند گفت: انتظار می‌رود از آنجایی که دستگاه‌های اجرایی هزینه‌ای برای تهیه بنر انجام می‌دهند آن را در میدان نزدیک هر اداره نصب کنند تا شهر گویای این باشد که ایام منصوب به امام رضا است.

وی بر استفاده از ظرفیت نخبگان و اندیشمندان در برنامه‌ها و محافل برای تبیین معارف تاکید کرد و گفت: تبیین جایگاه امامت و اصل ولایت مداری مهمترین محور در برنامه‌های دهه کرامت است.

حجت الاسلام مشرفی با اشاره به اهمیت ترویج ازدواج آسان در دهه کرامت عنوان کرد: با توجه به همزمانی مرحله دوم انتخابات تاکید بر بهره برداری و توجه به این بُعد هم شده است.

پیش بینی حضور خدام رضوی در نقاط دورافتاده، اعزام ۲۰۰ زوج جوان نیازمند با مهریه کم به مشهد مقدس، برگزاری اردوهای فرهنگی با هدف آگاهی بیشتر برای قشر نوجوان، دیدار با بیماران، الگوپذیری برای دختران تراز انقلاب از طریق برنامه‌های تبیینی، کمک‌های مومنانه و اهدای خون از دیگر برنامه‌های پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی برای بزرگداشت دهه کرامت امسال بود.

دهه کرامت از سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا ولادت امام رضا (ع) است که امسال ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور