مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان‌کرد: از ۲۳ دی ماه به مدت یک هفته همزمان با آغاز برنامه‌های هفته فرهنگی خراسان جنوبی ۱۲ رویداد در شهرستان‌های مختلف خراسان جنوبی اجرایی می‌شود.

۴۰۱ علی فرخنده در نشست خبری پیرامون تشریح برنامه های هفته فرهنگی استان گفت: سند تحول فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی تدوین شده و به زودی به چاپ می‌رسد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان‌کرد: در برنامه تحولی موضوعاتی همچون نگاه به مناطق محروم، تمرکز زدایی، تقویت جریان فرهنگی، هنر و رسانه در خراسان جنوبی و حمایت از تولیدات فاخر هنری و فرهنگی استان مد نظر قرار گرفته است.
فرخنده با اشاره به این که یکی از موضوعات دارای اهمیت برای ما تصویر سازی درست از خراسان جنوبی برای هم وطنان غیر بومی است گفت: در این راستا به معرفی ظرفیت‌های غنی خود داخل استان بسنده نموده و از ظرفیت هنرمندان و آثار غیرمرتبط با فرهنگ بومی پرهیز خواهد شد.
وی ادامه داد: تهیه پیوست فرهنگی گردشگری خراسان جنوبی با همکاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را نیز مدنظر داریم که این مسئله نیز به تصویرسازی درست از استان کمک خواهد کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: تلاش بر این است که در سه بخش مأموریت‌های فرهنگی، هنری و رسانه با توازن کار را پیش ببریم.
فرخنده با اشاره به برخی از برنامه‌های فرهنگی و هنری اجرا شده در استان طی چند ماه گذشته بیان کرد: گفتمان سازی استفاده از لوازم‌التحریر ایرانی پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱، برگزاری موکب ماه در ایام ماه صفر با استفاده از ظرفیت هنرمندان خراسان جنوبی، برگزاری تئاتر خیابانی در ۱۱ شهرستان، انجام سه مورد دیوارنگاره در استان از جمله برنامه‌های اجرا شده در خراسان جنوبی طی ماه‌های اخیر است.
وی گفت: همچنین در راستای توانمندسازی حرفه‌ای مربیان قرآنی و آموزش روش نوین قرآن‌آموزی طرح بشری در خراسان جنوبی برگزار شد و ۲۰۷ نفر از مربیان کشوری در آن حضور یافتند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: یکی دیگر از اتفاقات بسیار خوب در استان برگزاری رویداد ایران قوی با همکاری هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا بود که دستاوردهای انقلاب را در قالب‌های مختلف هنری ترسیم کردند.
فرخنده بیان کرد: در دی ماه نیز به مناسبت ایام هفته بصیرت و دهه مقاومت، برنامه‌هایی چون شب شعر مقاومت، رونمایی از یک موزیک ویدئو با عنوان نماد اقتدار و برگزاری نمایشگاه مجازی چلچراغ در طبس را پیش بینی کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه از ۲۳ دی ماه به مدت یک هفته آغاز برنامه‌های هفته فرهنگی خراسان جنوبی را خواهیم داشت، گفت: در قالب برنامه‌های این هفته ۱۲ رویداد در شهرستان‌های مختلف خراسان جنوبی اجرایی می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه برنامه محوری هفته فرهنگ بیرجند در روز ۲۴ دی ماه برگزار می‌شود، ادامه داد: در صبح ۲۴ دی ماه یک رویداد با عنوان همایش بانوان عشایر و شب ۲۴ دی یک برنامه فرهنگی با حضور عموم مردم برگزار می‌شود.
فرخنده اظهار کرد: در این برنامه موسیقی سنتی خراسان جنوبی، معرفی آداب و آئین‌های مردم استان و… را با استفاده از ظرفیت هنرمندان بومی خواهیم داشت.
وی با اشاره به سیاست دولت بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با اولویت پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد، خاطرنشان کرد: پروژه خانه فرهنگ در سال ۱۴۰۲ افتتاح می‌شود همچنین پروژه سالن چند منظوره علامه فرزان که از سال ۹۶ آغاز شده است حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از اولویت های ما است.
فرخنده با اشاره به اینکه ابر پروژه فرهنگی در استان پروژه تالار شهر در محدود بلوار شهید ناصری بیرجند است، افزود: این پروژه با ۱۰ هزار متر زیر بنا تنها ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تکمیل این پروژه نیازمند اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومانی می باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جشنواره شب شعر طنز استان با عنوان بزرگداشت بزرگمهر قاینی که از مفاخر این شهرستان در استان می باشد گفت: این رویداد بعد از دهه فجر به میزبانی شهرستان قاین و با همکاری دانشگاه بزرگمهر قاین برگزار می شود.
وی در پایان یادآور شد: در راستای طرح آموزش رایگان هنر تاکنون ۲۰۱ نفر آموزش دیده‌اند و در دی و بهمن ماه هم ۱۸۰ نفر دیگر در دوره‌های آموزش‌های شرکت خواهند کرد.
فرخنده افزود: در فاصله بین هفته بزرگداشت مقام زن تا دهه فجر رویداد دختران انقلاب در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور