نوشته سردبیر

نمایشگاه عکس‌های کویر لوت، در ابتدا تو را با بی‌انتهای بیابانی سحر آمیز اشنا می‌کند. حسی که شاید کمتر در نمایشگاه‌های دیگر عکس به سراغت می‌آید. با عکس‌هایی که می‌شود در آن حس طبیعت‌گردی و طبیعت‌دوستی عکاس را مشاهده کرد. با حسی امیخته با هیجانی از جنس کشف و شهود ناشناخته‌ها، آن هم در دل بزرگترین بیابان ایران، کویر لوت.

در این نمایشگاه، عکس‌ها نگاره‌های کوچکی از دنیای بی‌انتهای لوت در محدوده خراسان جنوبی است که به نوبه خود جالبترین و بکرترین قسمت بیابان می‌باشد. در این عکس‌ها، شور و هیجان جوانی، بیشتر از نگاه عکاسانه به چشم می‌خورد و عکاس  به دنبال نشان دادن زیبایی‌های بکر بیابان در آثار خود است. نگاهی که از دهسلم، این تنها واهه و روستای سرسبز لوت شروع می‌شود. پرتره‌هایی از زنی در حال حصیربافی، با رنگ‌هایی که شاید برای ببینده قابل رویت باشد، ولی عکاس آن را با نیم‌نگاهی عکاسانه به تصویر کشیده است. کاملا مشخص است که این عکس‌ها در سفرهای مختلف و با شرایط اب و هوایی خاص گرفته شده‌اند و عکاس در کنار به تصویر کشیدن کویر، به دنبال معرفی جاذبه‌های گردشگری این بیابان بی بدیل است. گویی خواسته به این ترتیب، حس ماجراجویی خودش را اغنا کرده باشد. اغلب عکس‌ها از ترکیب‌بندی صحیحی برخوردار هستند، اما می‌توان با حذف تعدادی از اثار هم عرض بر غنای تصویری مجموعه عکس‌ها افزود. تمرکز هنرمند بیشتر به مباحث زیباشناسی کویر و رقص رمل‌های جادویی کویر است که نشان از نگاه عکاسانه ی جستجوگر و با امید به آینده  دارد که محصور حرکت‌ها، خطها و نقطه‌ها شده است، اما جای عکس‌های مردم‌نگاری حاشیه کویر خالی است.

در هر صورت در این آثار، کویر خودش را نمایان می‌کند، به گونه‌ای که تو را به سکوتی در دل این بی‌نهایت دعوت می‌کند که نعمتی شگرف در خراسان جنوبی است. ایمان بهدانی عکاس جوان و خوش ذوق و قریحه، با تمام وجود خود با عشق به طبیعت و داشته‌های خود از هنر عکاسی، سعی کرده است نمایشگاهی چشم‌نواز را در قاب دید مخاطب قرار دهد و عکس‌هایی را عرضه کند که ادای دینش به طبیعت و به خصوص به بیابان لوت باشد. شما را به بازدید از این نمایشگاه در محل نگارخانه استاد اسماعیلی  دعوت می‌کنیم.