رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: امسال ۵۴ میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش بنیان استان مصوب شده که حدود ۴۸ میلیارد تومان آن سهم شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری است.

محمدعلی ناصری روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: سال گذشته سهم اعتبارات حمایتی پارک علم و فناوری از صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۳۰ میلیون تومان بود که امسال با رشد بی سابقه‌ای همراه شد و حاصل دعوت از مسوولان این صندوق برای حضور در استان است.

وی با اشاره به دیگر حمایت‌های مالی پارک علم و فناوری افزود: اعتبارت هزینه‌ای پارک امسال یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان بوده که پرداخت شده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: همچنین از محل بانک‌های طرف قرارداد نیز امسال یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: از محل صندوق کارآفرینی امید نیز امسال همچون سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده و سهم حمایت بنیاد برکت در سال جاری ۲۲۰ میلیون تومان بوده است.

ناصری با انتقاد از رویه معمول در کشور که هنوز هدف اولیه استخدام دولتی است گفت: پارک‌های علم و فناوری را نباید با ادارات دولتی اشتباه بگیریم چرا که ماموریت پارک‌های علم و فناوری فراهم سازی بسترهای لازم را برای فعالیت افراد علاقه‌مند در این حوزه است.

وی بر لزوم درک جایگاه اصلی پارک علم و فناوری استان از سوی جامعه تاکید کرد تا گرفتار ساختار بروکراسی سایر دستگاه های اجرایی نشوند و افزود: در حال حاضر در خراسان جنوبی یک پارک علم و فناوری و چهار مرکز رشد در شهرستان بیرجند، قاین، فردوس و طبس فعال  است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۱۴۶ شرکت پارک علم و فناوری استان گفت: این شرکت‌ها در حوزه‌های کشاورزی، گیاهان دارویی، معدن، گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: از مجموع شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان ۵۹ شرکت در دوره پیش رشد، ۶۵ شرکت در دوره رشد و ۲۲ شرکت در دوره امور موسسات قرار دارند.

ناصری با تاکید بر اینکه ۵۷ شرکت معادل ۳۹ درصد شرکت‌های دانش بنیان و فناور استان در حوزه آی سی تی فعالیت دارند، عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۶۲ کارگاه عمومی با ۱۵۰ ساعت در حوزه فرهنگ سازی برگزار شده است.

وی بیان کرد: امسال همچنین ۲۴ عنوان کارگاه با ۱۲۶ ساعت ویژه واحدهای فناوری و شرکت‌های پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در حوزه توانمندسازی برگزار شده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: شرکت‌های مستقر در اراضی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی از مزایای ویژه مناطق آزاد برخوردار هستند و در این زمینه ۱۱۰ عنوان حمایت‌های قانونی داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد اعتبارات پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در زمینه حمایت از فناوران هزینه می‌شود افزود: سال گذشته ۷۶۲ میلیون تومان و در سال جاری یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان حمایت و پرداخت مستقیم به فناوران استان انجام شده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: سال گذشته برای ۵۶۰ نفر اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی ایجاد شده و امسال نیز آمار اشتغال این شرکت‌ها ۷۰۰ نفر بوده است.

وی کشمون را یکی از استارتاپ‌های موفق خراسان جنوبی دانست که در مرکز رشد قاین فعالیت خود را شروع کرده و اکنون جزو ۱۰ استارتاپ برتر کشور است.

ناصری بیان کرد: این استارتاپ با ارتباط مستقیم بین کشاورز و مصرف کننده داخلی یا خارجی افتخاری برای استان است.

وی با اشاره به رشد اعتبارات هزینه‌ای پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در سه سال گذشته گفت: این اعتبارات سال ۹۶ مبلغ ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، سال گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و امسال به ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اعتبارات تملک پارک علم و فناوری را سالانه حدود ۲ میلیارد تومان اعلام کرد که معمولا به طور کامل تخصیص یافته و صرف ساخت ساختمان جدید پارک علم و فناوری استان می‌شود.

وی ادامه داد: در ساختمان جدید پارک مجوز استقرار پنج شرکت اخذ شده و پیشرفت فیزیکی آن بیش از ۷۵ درصد است.

ناصری با بیان اینکه زیرساخت‌های برق، آب، گاز و اینترنت احتمالا تا سال ۱۴۰۰ به محل جدید پارک علم و فناوری برسد گفت:این ساختمان ۴۸ هکتار مطالعات دارد که ۱۰ هکتار آن آماده سازی شده است.

وی با اشاره به ضعیف بودن استان در بحث فضای استقرار پارک علم و فناوری افزود: حداقل برای ۳۰ شرکت دیگر در استان فضای مناسب نیاز است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به ثبت اختراع ۵۶ شرکت در سال ۹۸ گفت: امسال پنج شرکت ثبت برند و چهار شرکت ثبت طرح صنعتی کرده‌اند که با حمایت پارک علم و فناوری بوده است.

وی راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری در استان را یکی از اقدامات امسال پارک علم و فناوری برای بسترهای جدید توسعه فناوری عنوان کرد و افزود: این صندوق با محور بانک مرکزی در همه زمینه‌ها می‌تواند فعالیت کند.

ناصری شرکت در نمایشگاه‌ها و برگزاری رویدادهای کارآفرینی را از جمله حمایت‌های پارک علم و فناوری برشمرد و افزود: شرکت‌های تحت حمایت پارک امسال در بیش از ۱۰ نمایشگاه شرکت کرده‌اند و ۱۲ رویداد کارآفرینی نیز از ابتدای امسال برگزار شده است.

وی ورود خیران برای تامین زیرساخت مکان استقرار شرکت‌ها را با اهمیت دانست و گفت: مسؤولان شهری و شهرداری‌ها نیز در این زمینه می‌توانند برای استقرار پارک‌ها حمایت‌هایی را داشته باشند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی وقف را دیگر ظرفیتی برشمرد که در بحث فناوری و اشتغال دانش بنیاد کاربرد بسیار موثری دارد و افزود: این قبیل کمک‌ها اگر جذب شود معادل آن می‌توانیم از کشور اعتبارت گرفته و در استان هزینه کنیم.