#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و از خدمات اینترنت پرسرعت بهره‌مند هستند.

 مصطفی بهی  در نشست کارگروه توسعه دولت الکترونیک که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: در یک سال گذشته ۱۲۲ میلیارد تومان بری توسعه ارتباطات روستایی استان و اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات تامین و هزینه شده است.

وی بیان کرد: یکی از تاکیدات مهم دولت سیزدهم توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات هم از حیث ایجاد و توسعه اشتغال و هم ایجاد و افزایش سطح رفاه برای دسترسی به خدمات دولتی است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: برنامه‌های خوبی توسط وزارت ارتباط و فناوری اطلاعات به منظور توسعه دولت الکترونیک در کشور تدوین شده که در قالب کارگروه مربوطه در استان این مهم نیز پیگیری می‌شود.

وی توسعه دولت الکترونیک را پیش نیاز توسعه کابری‌های مبتنی بر فناوری در سراسر کشور و از جمله خراسان جنوبی دانست و اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های کیفی روستاها از اهمیت زیادی برخوردار است که وزارت ارتباطات و استان این موضوع را بصورت جدی در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه وضعیت ارتباطی شهرهای خراسان جنوبی در شرایط مطلوب قرار دارد اظهار داشت: پوشش نسل سوم و چهارم اینترنت در همه شهرهای استان تامین شده اگرچه نیاز به توسعه ارتباطات همیشه در دستور کار قرار دارد.

بهی ادامه داد: ۲ شاخص اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات و پوشش تلفن همراه در روستاها از محل منابع ملی پیگیری و اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: پهنای باند استان به میزان ۲۲۰ گیگابیت بر ثانیه تامین شده که در مدت مشابه سال قبل این مقدار ۱۲۰ گیگابیت بر ثانیه بوده است و هنوز نیز ۶۵ تا ۷۰ درصد پهنای باند در اختیار دانش بنیان‌ها قرار دارد تا در حوزه‌های مختلف استفاده کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: برای اتصال باقیمانده روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان یعنی ۳۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات برنامه مدون اعتباری داریم و مصوبه اخذ شده است.

وی یادآور شد: تاکنون ۲۰۷ روستای استان از اینترنت پرسرعت، ۸۱۹ روستا دارای پوشش همراه و هزار و ۵۰۰ مدرسه استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده است.

بهی گفت: تامین پوشش اینترنت روستایی با ارتقای ۱۶ سایت برای پوشش ۳۲ روستا و تامین پوشش همراه روستایی با احداث ۶ سایت جدید برای پوشش ۱۷ روستا امسال در استان انجام شد.

وی اظهار داشت: برای ۳۷ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان با حضور مجری و تیم کارشناسان توسعه ارتباطات روستایی وزارتخانه و اپراتورهای مختلف، وضعیت ارتباطی این روستاها تعیین تکلیف شده و برای تامین اعتبار به اپراتورها ابلاغ شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه‌ریزی شده تا پایان سال جاری بیش از ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت استان از خدمات اینترنت پرسرعت برخوردار و به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر میانگین پوشش تلفن همراه در روستاهای استان بالای ۸۰ درصد و در زمینه اینترنت نیز ۶۳ درصد روستاها بهره‌مند هستند.

بهی با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام برای تامین یا بهبود پوشش اینترنت در استان گفت: احداث و راه‌اندازی ۷۴ سایت جدید اینترنت برای پوشش ۱۰۳ روستا و ارتقای ۱۲۰ سایت در روستاها به استان ابلاغ شده است.

وی هزینه بالای ایجاد جاده دسترسی و تامین برق سایت‌ها را از جمله مشکلات استان برشمرد و افزود: تامین تجهیزات مخابراتی و پراکندگی جمعیت و وسعت استان از دیگر مشکلات است البته این مشکلات مانع از ارائه خدمات نشده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی اظهار داشت: در حالت خوشبینانه هر ۲ یا سه روستا یک سایت احداث می‌شود در حالیکه در استان‌های دیگر با احداث یک سایت چندین روستا تحت پوشش قرار می‌گیرند لذا پراکندگی جمعیت هزینه و زمان اجرای پروژه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به هزینه نامتعارف احداث سایت در برخی روستاها به دلیل هزینه برق و جاده دسترسی گفت: از ۷۴ سایت جدید که قرار است احداث شود حدود ۲۰ سایت از جمله در روستاهایی مانند کوچ و برزج بیرجند، سردوان زیرکوه، مزار شاه سلیمان علی خوسف، بیست کنج و شارقنچ بیرجند مشول هزینه‌های بسیار زیاد می‌شود.

بهی افزود: در حال حاضر ۸۰ استارت‌آپ معادل ۴۰ درصد استارت‌آپ‌های فعال استان از خدمات ICT در استان برخوردارند همچنین ۲۵۰ واحد صنفی رایانه، ۹۸ دفتر پیشخوان شهری، ۲۲ دفتر ICT روستایی، ۱۵۰ باجه پست بانک روستایی و ۶۱ دستگاه خودپرداز روستایی در استان فعال است.

وی بیان کرد: آمادگی داریم در هر روستا مجوز راه‌اندازی یک دفتر ICT صادر کنیم تا روستاییان برای دریافت خدمات دولتی مجبور به مراجعه به شهر نباشند.