مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: در سال‌های اخیر بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات برای احداث یا نوسازی ۲۱ هزار واحد مسکونی در استان پرداخت شده است.

علی اصغر آسمانی مقدم  در نشست خبری که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در استانداری برگزار شد، افزود: از این میزان تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بلاعوض پرداخت شده که در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان هزینه شده است علیرغم اینکه در سال‌های اخیر با کمبود منابع انسانی و مصالح مواجه شدیم.

وی بیان کرد: به جرات می‌گوییم تا این لحظه حتی یک نفر روستایی نیست که مراجعه کرده باشد و تسهیلات در اختیار وی قرار نداده باشیم حتی برای خانه‌های روستایی که از استحکام لازم برخوردار نیستند درب خانه‌های مردم رفته و برای استفاده از تسهیلات تشویق می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات بلاعوض از سال گذشته در کشور از خراسان جنوبی استارت زده شد و در سه روستای ذکری، جلاران و گل نی از روستاهای محروم استان بودند که با پیگیری‌های انجام شده واحدهای مسکونی به صورت ۱۰۰ درصد رایگان احداث شد.

وی افزود: بعد از این مهم ۱۰ هزار واحد مسکونی در سطح استان در دستور کار قرار گرفت که پنج هزار واحد توسط کمیته امداد امام و پنج هزار واحد توسط بنیاد مسکن در دستور کار قرار گرفت.

آسمانی مقدم تصریح کرد: سهمیه در اختیار کمیته امداد سال گذشته تکمیل و در اختیار مردم قرار گرفت و علاوه بر آن ۶ هزار واحد برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت نیز در دستور کار قرار گرفت و شهریور سال قبل کلنگ‌زنی شد.

وی عنوان کرد: در این خصوص علی‌رغم اینکه در چهار ماه ظرفیت را نگه داشتیم اما بیش از هزار و ۱۰۰ مورد بیشتر جذب نشد و مجبور شدیم تسهیلات را به سمت روستاها سوق بدهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی ادامه داد: برخی ساکن شهر بودند اما در روستاها واحدهای غیرمقاوم داشتند همچنین کسانی که قصد مهاجرت از شهر به روستا را داشتند از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

وی افزود: یا باید اعتبار ۶ هزار واحد را برگشت می‌دادیم یا در بخش دیگری مورد استفاده قرار می‌گرفت لذا هر کس در روستا مستقر باشد یا نیاز به مقاوم‌سازی داشته باشد کمک بلاعوض تعلق گرفته است.

آسمانی مقدم یادآور شد: تاکنون پنج هزار واحد سال ۹۸ به طور ۱۰۰ درصد به اتمام رسیده و از ۶ هزار واحد مسکونی نیز تاکنون چهار هزار و ۵۴۷ واحد به به مرحله دیوارچینی، چهار هزار و ۵۷ واحد به مرحله سقف رسیده، سه هزار و ۱۰۲ مسکن سفت‌ کاری و نازک کاری هزار و ۵۵۳ واحد است که به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به عدم توانمندی برخی افراد نیازمند و کم‌درآمد برای پرداخت معوقات گفت: روستاییان می‌توانند به صورت دلخواه یعنی ماهانه، سه ماهه، ۶ ماهه یا یکساله اقساط تسهیلات خود را پرداخت کنند و در این زمینه مسیر تسهیل شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: در طرح ملی اقدام مسکن، هزار و ۷۱۲ قطعه زمین در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان واگذار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: در طرح اقدام ملی مسکن، سهمیه استان ۲ هزار و ۴۵۰ بود اما بیشتر از سهیمه ثبت‌نام انجام دادیم و به ۶ هزار و ۴۵۶ نفر زمین اختصاص یافت.

داعی افزود: در مجموع تاکنون ۸۶ هکتار زمین در شهرهای استان واگذار شده که ۳۶ هکتار در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و مابقی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بوده است.

وی بیان کرد: اراضی واگذار شده به صورت رایگان و به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار می‌شود به این صورت که در بیرجند به هر پنج نفر و مابقی شهرها هر دو یا سه نفر واگذار شده و ساخت و ساز بر عهده متقاضیان است.

مدیرکل راه و شهرسازی اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان ۵۰ درصد تخفیف و شهرداری‌ها از ۲۵ تا ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌کنند.

وی عنوان کرد: تمام واریز وجه برای متقاضیان ۴۰ میلیون تومان بوده است و این هزینه ساخت نیست بلکه برای هزینه‌های آماده سازی و طراحی زمین و غیر از پول زمین است.

داعی یادآور شد: تاکنون هزار و ۲۶۶ واحد موفق به دریافت پروانه ساختمان شده‌اند و ۲ هزار و ۲۰۰ نفر نیز عملیات اجرایی را آغاز کرده‌اند.