وزیر نیرو گفت: تجربه موفقی در افتتاح طرح‌ها در سال‌های اخیر داشته‌ایم و در سال گذشته ۲۲۷ طرح در ۳۱ استان با اعتبار ۳۳ هزار میلیارد تومان افتتاح شد و امسال ۲۵۰ طرح با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

رضا اردکانیان امروز (شنبه، ۱۰ خردادماه) در مراسم افتتاح سد سیاهو در سربیشه اظهار کرد: پویش «الف.ب ایران» با توجه به اینکه آب و برق نقش زیربنایی و زیرساختی در اقصی نقاط دارد، آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه باید به ظرفیت‌های داخلی به ویژه در عرصه تولید تکیه کنیم، تصریح کرد: امسال سال پایانی فعالیت دولت تدبیر و امید است و در سال پایانی باید موتور فعالیت‌ها با شدت و سرعت بیشتری کار کند.

وزیر نیرو افزود: امسال با توجه به نامگذاری سال با عنوان جهش تولید موتور حرکت دستگاه‌ها نباید کند شود بلکه باید با دور تندتری فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

اردکانیان بیان کرد: براساس پویش الف.ب ایران رویه‌ها و دستورالعمل‌ها و گردش کارها دچار دگرگونی مثبتی خواهند شد.

وی با تأکید بر سرعت بخشیدن به طرح‌های اجرایی در سال جاری افزود: در وزارت نیرو از حدود دو سال پیش طرحی را تحت عنوان فراخوان عمومی برای انتخاب و انتصاب مدیران ارشد طراحی کرده‌ایم و امروز بیش از ۸۰ مدیر ارشد را از طریق فراخوان عمومی انتخاب کرده‌ایم و این انتخاب براساس صلاحیت‌های عمومی افراد داوطلب صورت می‌گیرد. براساس این طرح شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران صورت خواهد گرفت و فرصت انتخاب افراد شایسته را افزایش خواهیم.

وی با تأکید بر حمایت از خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان‌های مهم مرزی اظهار کرد: طرح‌هایی که امروز افتتاح می‌شوند نقش تعیین کننده‌ای در توسعه استان خواهند داشت.

وزیر نیرو بیان کرد: استان خراسان جنوبی اولین استانی است که طرح سازگاری با کم آبی برای آن به تصویب رسیده است و این صنعت نقشه راهی برای سال‌های آینده و همکاری دستگاه‌های اجرایی تصمیمی برای  پیشبرد طرح‌ها در سال‌های آینده خواهد بود.

وی افزود: طرح‌های خوبی پیش‌بینی شده اما متأسفانه ساختار اداری و حکمرانی ما در بخش اجرا از دو مشکل مزمن رنج می‌برد که شامل سیستم‌های متمرکز و بخشی شده اداری است که این دو بیماری باعث کند شدن روند اجرای طرح‌های وزارت نیرو خواهند بود.

اردکانیان بیان کرد: در این میان نقش استانداران بسیار تعیین کننده خواهد بود چرا که می‌تواند به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌ها به عنوان افراد بین بخشی عمل کند و با ارتباط با سازمان‌های مختلف همکاری آن‌ها را برانگیزد.

وی از فعالیت‌های استاندار خراسان جنوبی تقدیر کرد و گفت: مناطق مرزی به عنوان ویترین کشور باید از رونق خوبی برخوردار باشند.

وزیر نیرو اظهار کرد: در دو سال اخیر به شکرانه صبوری‌های مردم کویری خراسان جنوبی مردم این استان از نعمت بارش برخوردار شده و خراسان جنوبی اکنون از وضعیت خوبی در مورد میزان بارندگی‌ها برخوردار است.

وی از پیگیری‌ها برای اجرای فاضلاب ۱۰۰۰ واحدی شهرستان قائم خبر داد و افزود: عملیات اجرایی تصفیه خانه قائن و سربیشه توسط سرمایه‌گذار در حال اجرا است.

اردکانیان افزود: مطالعات آبرسانی دشت آهنگران به قائن نیز در حال انجام است. مسئولیت مشترک همه ما ارتقای رضایت‌مندی مردم است و دسترسی به آب پایدار و سالم از اهداف ما است.

وی افزود: در سال گذشته در دیدار با رئیس جمهور افغانستان موضوع مقدمات اجرایی مشترک برای احداث نیروهای وسیع بادی به بحث گذاشته شد.

وزیر نیرو بیان کرد: امیدواریم همکاران در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با همکاری و هم افزایی به فعالیت‌ها صورت دهند چون نیروگاه‌های بادی همچون نیروگاه بادی سربیشه تکمیل شود. ۷۶ درصد جمعیت روستایی کشور از آب سالم و پایدار بهره‌مند هستند و بیش از ۸ میلیون روستایی از آب سالم برخوردار هستند که تا پایان دولت این رقم به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید. صددرصد تخصیص‌های مجتمع‌های آبرسانی استان از محل ماده ۵۶ اعطا شده و همچنین ۲۵۰ میلیارد تومان طی دو سال اخیر تخصیص داده خواهد شد و تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان آبرسانی خواهند شد.