#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

اجرای عملیات مقابله با بیابانزایی در خراسان جنوبی به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی  گفت:برای سال ۱۴۰۱ نیز در قالب عملیات پیشنهادی، اعتباری حدود ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای ۱۰ هزار هکتار عملیات مقابله با بیابانزایی پیشنهاد شده است.

 

نصرآبادی افزود:به منظور کاهش اثرات منفی بیابانزایی و جلوگیری از پیشرفت آن در خراسان جنوبی تاکنون فعالیت‌های متعددی همچون تهیه طرح‌های بیابانزدایی به مساحت یک میلیارد و  ۷۴۰ هکتار در قالب ۲۸ طرح، نهال کاری بیش از ۱۵۰ هزار هکتار، بذرکاری ۱۳هزار و ۸۷۶ هکتار، مدیریت رواناب‌های سطحی بیش از ۳۰ هزار هکتار و مالچ پاشی هزار و ۳۰۰ هکتار  انجام شده است.

وی گفت: همچنین در سال ۱۴۰۰ اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی به طرح های مقابله با بیابانزایی اختصاص یافته که در پی تخصیص درصدی از اعتبارات، عملیات آبیاری سنواتی و طرح پخش سیلاب در حال اجرا است.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت:خراسان جنوبی با مساحت ۱۵میلیون و  ۷۹هزار و ۷۱۷ هکتار حـدود ۹ (نه) درصـد از مساحت کشـور را به خود اختصـاص داده است که مساحتی معـادل ۱۴میلیون و ۵۶۲هزار و ۹۵۰ هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

 

نصرآبادی گفت:از کل عرصه‌های طبیعی استان ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می دهد و به بیانی دیگر خراسان جنوبی با ۱۲میلیون و ۹۸۹هزار و ۲۸۴ هکتار اراضی بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی، دومین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

 

وی گفت:بیابان زایی بعد از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سومین چالش مهم جهانی در قرن ۲۱ محسوب می‌ شود و خراسان جنوبی با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخائر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است.

 

نصرآبادی افزود:جمعیت روبه افزایش استان و بالارفتن نیاز غذایی جامعه، مدیریت اصولی و آینده نگری را برای عرصه‌های منابع طبیعی استان می‌طلبد تا بتوان در جهت کنترل و مدیریت مناطق بیابانی گام‌های موثری را  برای بهره برداری بهینه برداشت.

وی همچنین با اشاره به اینکه پدیده‌های بیابانی حدود ۴میلیون و ۵۲۵هزار و ۷۸۴ هکتار از کل وسعت استان را تشکیل می‌دهد گفت:براساس به روز رسانی که در سال ۹۸ انجام شد ۴۱ کانون بحرانی فرسایش بادی در ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی شناسایی شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت:سطح ۲میلیون و ۱۳۵هزار و ۹۸۵ هکتاری این کانونها ارزیابی که ۶۰۳هزار و ۸۳۶ هکتار دارای شدت زیاد، ۸۶۸هزار و ۴۹۰ هکتار با شدت متوسط و ۶۶۳هزار و ۶۵۹ هکتار با شدت کم است؛ که ۱۴ درصد مساحت استان را دربر می‌گیرد.