معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: ۱۲ برنامه محوری برای هفته فرهنگی خراسان جنوبی پیش‌بینی شده که از این تعداد ۶ برنامه در مرکز استان است.

سید محمدرضا طالبی  در نشست برنامه‌ریزی هفته فرهنگی استان افزود: با توجه به مشکلاتی که شاید در برخی حوزه‌ها وجود داشته باشد و بعضی از آنها با تلاش جبهه معاند در کشور در قالب جنگ ترکیبی ایجاد شده است، ضرورت دارد برای ایجاد فضای شاد و آرام در جامعه با برپایی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در قالب هفته فرهنگی استان اقدام شود.

وی گفت: از یک ماه قبل برنامه‌ریزی در این خصوص با برگزاری جلساتی آغاز شده و براساس هماهنگی‌های صورت گرفته، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در اولین روز این برنامه‌ها ۲۴ دی ماه در بیرجند حضور می‌یابد تا علاوه بر شرکت در برنامه‌های پیش‌بینی شده در این روز، تعدادی از پروژه‌های اجتماعی هم افتتاح شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۶ برنامه محوری در مرکز استان و بقیه برنامه‌های محوری در شهرهای خوسف، قاین، سربیشه، نهبندان و بشرویه برگزار خواهد شد.

وی افزود: برنامه‌های مورد نظر با رویکرد ایجاد نشاط اجتماعی و با محتوای کیفی و کمی پیش‌بینی شده و در اولین روز از این هفته، ۲ برنامه محوری جشنواره ملی زن روستایی و عشایری و بزرگداشت مفاخر استان، موسیقی مقامی و جشنواره فرهنگی و آیین‌های محلی و نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری در فرهنگسرای بیرجند با حضور میهمان کشوری و جشنواره گل نرگس در خوسف برگزار می‌شود.

طالبی با اشاره به اینکه جشنواره گل نرگس با توجه به خاستگاه آن و برای احترام گذاشتن به مردم خوسف در این شهر برگزار می‌شود گفت: سه‌شنبه ۲۷ دی هم جشنواره کار و کارگر با حضور کارگران فعال در بخش تولید استان برگزار و از تعدادی از کارگران در این مراسم تجلیل خواهند شد.

وی اظهار داشت: ۲۹ دی ماه جشنواره فرهنگی ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در اردوگاه بهلگرد برگزار می‌شود و جشنواره فرهنگی، ورزشی هم توسط اداره کل ورزش و جوانان در روستاهای امیرآباد، حاجی‌آباد و چهکند که در حاشیه شهر بیرجند هستند ۲۷ دی برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: بازدید از روستای دهسلم و ریگ یلان ۲۸ دی توسط اداره کل میراث فرهنگی، گرامیداشت شهدای گمنام و اسوه‌های صبر و مقاومت استان و بازدید از بافت تاریخی بشرویه و رصد آسمان توسط دفتر امور زنان و خانواده استانداری و میراث فرهنگی ۲۹ دی، بزرگداشت مفاخر شهرستان سربیشه ۲۶ دی و جشنواره آیینی و سنتی و نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری ۲۵ دی ماه در قاین برگزار می‌شود.

وی گفت: هرچند دبیری هر یک از این برنامه‌ها را یک یا ۲ دستگاه اجرایی برعهده دارند اما دستگاه‌های دیگر و سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی استان هم باید با هم‌افزایی و تعامل زمینه اجرای هرچه بهتر برنامه‌های فرهنگی استان را فراهم کنند.

براساس ابلاغ سازمان امور اجتماعی کشور به استان‌ها باید با هدف افزایش سطح نشاط اجتماعی نسبت به برگزاری هفته فرهنگی تا پایان سال جاری اقدام شود و در مرحله نخست برگزاری هفته فرهنگی به استانداران ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران و هرمزگان ابلاغ شده است.

به همین منظور از ۲۳ تا ۲۹ دی‌ ماه همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا (س) به عنوان هفته فرهنگی خراسان جنوبی تعیین شد و برنامه‌های هفته فرهنگی جدای از برنامه‌های روتین و ابلاغی دستگاه‌های اجرایی در طول سال باید پیش‌بینی و اجرا شود.