استاندار خراسان جنوبی گفت: فعالان بخش خصوصی استان ابتدا در اولویت قرار دارند سپس از سرمایه‌گذاران داخل کشور و علاقه‌مندان خارج از کشور دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

حمید ملانوری  در سومین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی در سال جاری که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، افزود: عقیده، انگیزه و تفکر ما بر فعال کردن هرچه بیشتر بخش خصوصی است و در این زمینه از افرادی که در بخش خصوصی اهلیت و صلاحیت لازم را دارند دعوت به سرمایه گذاری می‌کنیم.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی یکی از استان‌های برخوردار در ذخایر و منابع مختلف توسعه‌ای است از طرفی تجربه، علم، منطق و عقل همچنین سیاست‌های جاری کشور به ویژه اقتصاد مقاومتی ثابت کرده باید توجه خود را به این معطوف کنیم که سرمایه‌های بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و با توجه به ظرفیت آنها استان را فعال کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: همه توان دولت و امکاناتی که در اختیار ما است به لحاظ نیروی انسانی و سایر امکانات باید در مسیر کمک و تسهیل کردن در مباحث مربوط به فعالیت بخش خصوصی قرار گیرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که توان و سرمایه‌ای که در بخش خصوصی قرار دارد از توان دولت بسیار بیشتر است و در صورتی موفق می‌شویم که بتوانیم اقتصاد را مردمی و فعالیت و سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت توان مردم برده و از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

ملانوری افزود: با توجه به این اعتقاد، ستاد توسعه خاوران را راه‌اندازی کردیم تا کمک کنیم بخش خصوصی بیشتر فعال شود همچنین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی را باید فعال داشته باشیم تا دیدگاه و نظرات بخش خصوصی در کنار مسایل دولتی قرار گیرد و پیگیر مسایلی باشیم که در اجرا مانع ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: بخشی از موانع و مشکلات ناشی از قوانینی است که به ناچار باید اجرا کنیم و تقاضا داریم دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی این مسایل را احصا و از طریق نمایندگان مجلس پیگیری کند چراکه اگر موضوعات به عنوان یک درد یا مشکل فقط مطرح شده و چاره اندیشی نشود همچنان مشکلات ادامه خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مسایلی که به عنوان مشکلات قانونی وجود دارد باید از طریق رییس مجمع نمایندگان استان پیگیری تا در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود لذا استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس مهم است.

وی تلاش برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی را از دیگر اولویت‌های استان برشمرد و گفت: حیف است استان گران‌قیمتی مانند خراسان جنوبی را ارزان بفروشیم و خام‌فروشی و قیمت ارزان موواد معدنی جفا در حق مردم استان است.

ملانوری افزود: باید به گونه‌ای در حوزه معدن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود تا ابتدا مواد معدنی شناخته، معرفی، استخراج، بهره‌برداری و فراوری شود و به سمتی برویم که واحدهای تولیدی یا صنعتی وابسته به معادن در استان ایجاد شود.

وی بیان کرد: آنچه به عنوان ذخیره مواد معدنی در استان وجود دارد باید به بالاترین قیمت و ارزش افزوده برسد که برای تحقق این مهم حوزه‌های اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی مرتبط پای کار هستند و استان این ظرفیت را دارد.

مقام عالی دولت در استان گفت: معتقدم در ستاد توسعه خاوران استان با این روش همه پای کار می‌آیند و می‌توانیم استان را از رکود نسبی خارج کنیم چون گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاری وارد استان می‌شوند.

وی افزود: ما حتما می‌توانیم و باید بتوانیم معادن را در حد خودش فعال کنیم، بخش کشاورزی را به ارزش واقعی خود برسانیم، محصولات تولیدی را به ارزش واقعی برسانیم و از صنعت گردشگری که به کم‌آبی، اشتغال و حفظ محیط زیست می‌تواند کمک کند به خوبی بهره‌مند شویم.

ملانوری عنوان کرد: همه آنچه به سمت حرکت متوازن، همه جانبه و توسعه پایدار استان لازم است در خراسان جنوبی وجود دارد فقط برنامه‌ریزی، هماهنگی، تعامل، پشتکار، جدیت، انگیزه و حساسیت می‌خواهد که باید نسبت به منافع استان تعصب داشته باشیم و بخواهیم استان به جایگاه واقعی خود برسد.

وی گفت: به آینده خوب استان خوش‌بین هستم و امیدوارم همه به وُسع خود تلاش کنند ما نیز تلاش می‌کنیم ظرفیت و مسیر را آماده کنیم تا بخش خصوصی بتواند سرمایه‌گذاری لازم را در استان داشته باشد و خراسان جنوبی به جایگاه واقعی خود برسد.

استاندار خراسان جنوبی درخصوص رفع مشکل واحدهای فراوری شیر به منظور فعالیت مجدد آنها گفت: در این جلسه ابلاغ می‌کنیم بانک‌ها برای اخذ وثایق محل اجرای طرح را بپذیرند اما واحدها باید تلاش کنند و مقید باشند تا تسهیلات و منابع بانکی را برگردانند در غیر این صورت ادامه حیات واحدها منوط به همین موضوع است.

وی در ارتباط با مشکل جاده شهداد – نهبندان که بسته است اظهار داشت: بخشی از این محور سال ۹۸ براثر بارندگی‌های سیل‌آسا تخریب شد که در حوزه استان ما نیست اما بیشترین استفاده را ما می‌بریم.

ملانوری اضافه کرد: برای احداث مجدد بخشی از این جاده پیگیری‌های متعدد و مکاتباتی انجام شده است و برای اینکه جاده با شرایط موجود احداث شود ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که مطالعات طرح در دستور کار قرار گرفته و همچنان پیگیری موضوع هستیم.

وی با اشاره به مشکل حمل و نقل مواد معدنی گفت: فعال شدن معادن نیاز به توسعه حمل و نقل دارد که در این زمینه از لحاظ زمینی، هوایی و ریلی در استان ضعف داریم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: موضوع کمبود سیستم حمل و نقل برای مواد معدنی را در ستاد توسعه خاوران مطرح خواهیم کرد تا از این طریق با مشارکت بخش خصوصی زمینه‌ توسعه حمل و نقل فراهم شود.