مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داشته است و همچنان در استان با مشکل کم‌آبی مواجه هستیم.

احمد قندهاری عصر یکشنبه در نوزدهمین جلسه سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی که با حضور استاندار برگزار شد، افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که با بحران مواجه نشویم.

وی گفت: کسری مخزن آب در خراسان جنوبی از ۱۷۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۹۳ به ۱۰۱ میلیون مترمکعب در سال جاری رسیده و اکنون کل برداشت آب سالانه از منابع آب زیرزمینی استان ۹۰۵ میلیون مترمکعب است و بیش از سه میلیارد مترمکعب کسری مخزن تجمعی از منابع آب زیرزمینی داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: شرایط خراسان جنوبی از لحاظ منابع آبی شرایط خوبی نیست و مسوولیت همه ما در مدیریت مصرف آب سنگین است.

وی با بیان اینکه ۸۸ درصد منابع آبی استان به میزان ۵۵۰ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود گفت: همچنین ۶ درصد آب استان در بخش شرب استفاده می‌شود که مسوولیت تک تک خانوارها در مدیریت مصرف آب ضروری است.

قندهاری افزود: برای مدیریت هرچه بیشتر در بخش آب هر ۲ هفته یک بار جلسه سازگاری با کم‌آبی در استان تشکیل خواهد شد تا بتوانیم در زمینه مدیریت آب در بخش کشاورزی، تصمیم‌گیری مناسبی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: درخصوص تعیین تکلیف تخصیص آب به صنایع هم اولویت ما تخصیص آب به صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی است.

وی با اشاره به اصلاحیه طرح سازگاری با کم‌آبی در خراسان جنوبی گفت: طرح قبلی در بازه زمانی کوتاه یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ قرار بود در استان اجرا شود و فشاری بسیار زیادی بر مدیریت منابع آب وارد می‌کرد که باید طی این سه سال ۲۶۶ میلیون مترمکعب تعدیل آب را در استان انجام می‌دادیم.

قندهاری افزود: با اصلاحیه‌ای که انجام شد، زمان اجرای این سند تا ۱۴۰۵ افزایش و میزان تعدیل آب به ۱۷۵ میلیون مترمکعب کاهش یافت که از این مقدار ۱۶۴ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی، ۹.۵ میلیون مترمکعب در بخش شرب و  ۱.۵ میلیون مترمکعب در بخش صنعت باید تعدیل شود.

وی تصریح کرد: کشاورزان صاحبان اصلی منابع آب زیرزمینی هستند که خودشان باید بیشترین مدیریت را بر این سرمایه خود داشته باشند تا در آینده دچار چالش نشوند و مجموعه آب منطقه‌ای هم در خدمت آنان است که چگونه منابع آبی حفظ و مدیریت شود تا کمترین ضربه به مدیریت آب وارد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون کنتور هوشمند برای ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان نصب شده است گفت: در شهرستان‌های زیرکوه، طبس و نهبندان تعدادی چاه باقی مانده است که نیازمند مشارکت مردم و فرمانداران هستیم.

وی بیان کرد: براساس دستور استاندار خراسان جنوبی تاکید شده است که در یک بازه زمانی کنتور هوشمند بر روی چاه‌های دولتی هم برای مدیریت مصرف آب نصب شود و در مجموع ۱۰ درصد چاه‌های استان به مجموعه‌های دولتی تعلق دارد.

وی گفت: حدود ۲۵۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه‌خانه بیرجند را داریم که در جلسات آتی نحو مصرف این آب مصوب و طبق برنامه، اجرایی خواهیم کرد و این پساب درخصوص جداسازی فضای سبز استفاده خواهد شد.

قندهاری با اشاره به اینکه یک میلیون مترمکعب یعنی ۲ دهم درصد آب برداشتی از چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده در استان است افزود: برنامه ما این است که در سال آینده ۵۰ درصد این چاه‌ها را مسدود کنیم.

وی گفت: طی ۱۰ سال گذشته هزار و ۲۶ چاه غیرمجاز کشاورزی را در استان مسدود کردیم و تعداد چاه‌های غیرمجاز موجود در استان به شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۷۸ درصد چاه‌های کشاورزی خراسان جنوبی به دلیل کمبود منابع آب زیرزمینی توان برداشت سهمیه خود یعنی میزان برداشت در پروانه‌ها را ندارند و بیشتر این چاه‌ها در حاشیه دشت‌ها قرار دارند.