مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی چشم‌انداز و برنامه این اداره کل برای سال آینده را تقویت هویت ایرانی اسلامی و انقلابی عنوان کرد و گفت: در یک برنامه یکساله برای بزرگداشت مفاخر استان برنامه‌ریزی شده است.

علی فرخنده روز یکشنبه در همایش بزرگداشت حکیم نظامی که در دانشگاه بیرجند برگزار شد افزود: دستگاه‌های اجرایی مرتبط باید برای معرفی مشاهیر و مفاخر استان به نسل‌ جدید برنامه‌ریزی و تلاش کنند.

وی گفت: خراسان جنوبی در حوزه مفاخر با داشتن بزرگان و چهره‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی حرف برای گفتن دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی ادامه داد: آنچه در نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ و ترسیم شده، نخستین اولویت فرهنگی نظام جمهوری اسلامی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده، هویت ایرانی اسلامی و انقلابی است.

وی توجه به مفاخر را از اولویت‌های بخش فرهنگ ذکر کرد و گفت: به فرموده مرحوم علامه حسن‌زاده آملی یکی از عرفا و علمای تراز بین‌الملل بعد از ابوریحان بیرونی در حوزه نجوم و ریاضیات باید به عبدالعلی بیرجندی رجوع کرد یا آیت الله فاضل بشروی در حوزه عرفان در رده بزرگان بنام جهان اسلام قرار دارد در حالی که هنوز جوانان ما با این چهره‌های فاخر آشنایی ندارند.

فرخنده بر تولید آثار هنری در استان با هدف بزرگداشت مفاخر تاکید کرد و افزود: برگزاری مراسم بزرگداشت‌ و خلق آثار هنری موجب می‌شود تا این بزرگان به دست فراموشی سپرده نشوند و در کنار شاعرانی همچون فردوسی می‌توانیم شاعر نام‌آور قرن هشتم و نهم « ابن‌حسام خوسفی» را از این خطه مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت شعر آیینی در خراسان جنوبی حرف برای گفتن دارد گفت: باید نگاه به داشته‌های خود را با یک چشم‌انداز و طراحی برنامه بلندمدت تقویت کنیم زیرا کار بزرگ نیاز به اراده بزرگ دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: هدف از برگزاری مراسم بزرگداشت مفاخر فرهنگی، الگوسازی برای نسل جوان، ترویج فکر و اندیشه این بزرگان است که همگان در این زمینه وظیفه دارند.

وی افزود: انتقال اندیشه مفاخر و بزرگان به نسل کنونی ضرورت دارد و از ابزار هنر باید در این مسیر استفاده کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند هم در این همایش گفت: رویدادهای ادبی از این جهت اهمیت دارد که هجمه فرهنگی مانند حوزه‌های سیاسی و اقتصادی این روزها بر پیکره کشور و نظام اسلامی وارد شده است.

حسین فرزانه‌پور افزود: برخی کشورها تلاش می‌کنند شاعرانی که متعلق به تاریخ ایران هستند، عامدانه این ثروت فرهنگی را از چنگ ایرانیان دربیاورند لذا وظیفه داریم در این جدال فرهنگی از بقیه رقبا کم نیاوریم و اقداماتی که در توان ماست برای حفظ این میراث گرانبها انجام دهیم.

وی با تاکید بر حفظ و پاسداشت مفاخر استان گفت: نظامی گنجوی به کشور ما تعلق دارد و در ادامه سلسله شاعران و ادیبانی همچون حافظ، سعدی و عطار همه آنان یک مجموعه هستند که فرهنگ ایران را غنا بخشیده‌اند لذا باید همه توان خود را به‌کار بگیریم تا این پرچم همچنان سرافراز باقی بماند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند از هم‌افزایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در برگزاری رویدادهای فرهنگی قدردانی و اظهار امیدواری کرد که با استمرار این تعامل و هم‌افزایی جلسات باشکوهی برای بزرگداشت مفاخر استان برگزار شود.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند نیز گفت: سال‌هاست برخی کشورها سعی می‌کنند شاعران بزرگ و بنام ایران از جمله مولانا و نظامی را به نفع خودشان مصادره کنند اما آنچه در اهداف این شعرا دنبال شده وحدت است و این اختلاف‌افکنی یک بحث انحرافی بوده زیرا مولانا سخنگوی یگانه انسان‌هاست.

محمد بهنام‌فر ادامه داد: اگر بخواهیم به نام مولانا یا نظامی گنجوی ملت‌ها را در مقابل هم قرار دهیم روح این شاعران دچا رنجش خواهد شد زیرا آنچه هویت انسان را تشکیل می‌دهد زبان و فرهنگ است و باید دید این شعرا با چه زبانی سخن می‌گفتند و زبان آنها ریشه در چه فرهنگی داشته است.

وی با بیان اینکه نظامی به‌ عنوان شاعر و پارسی‌گوی حوزه تمدن ایرانی شناخته شده ‌است گفت: نظامی گنجوی با دارا بودن منظومه‌های عاشقانه نقطه عطفی در فرهنگ ادبی فارسی است.

رویداد ملی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر پارسی‌گوی قرن ششم، ۱۴ تا ۲۱ اسفند ماه برگزار می‌شود و همایش بزرگداشت حکیم نظامی امروز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و دانشگاه بیرجند برگزار شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور