آیین اختتامیه دومین سوگواره استانی شعر عاشورایی “مشق دلدادگی” با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به میزبانی شهرستان بشرویه برگزار شد.

ناصر نبی زاده  در این مراسم، عنوان کرد: شعر آیینی زمانی می تواند رسالت خود را انجام دهد که مزین به اندیشه و احساس باشد.
وی با اشاره به این که حجم عظیمی از سروده های شعری کشور ما در طول تاریخ، شعرهای آیینی است، ادامه داد: شعر آیینی همیشه جایگاه والایی داشته و با ماندگاری بالای خود به شایسته ترین شکل، تصاویر زیبایی از مضامین دینی و مذهبی را منتقل کرده است.
وی با بیان این که خراسان جنوبی با وجود شاعران گرانسنگ، دارای ریشه های عمیقی در شعر آیینی است، اضافه کرد: سوگواره ها و جشنواره ها فرصتی را برای نگاه دوباره به شعر آیینی فراهم می کنند تا ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

شعر ابزار و وسیله ای برای معرفی مکتب عاشوراست

معلمی امام جمعه شهرستان بشرویه در این مراسم با بیان این که عاشورا همچون دانشگاهی عظیم با کلاس های مختلف ایثار، فداکاری، اخلاص، امام شناسی، ظلم ستیزی، سیاست مداری و … است، ادامه داد: کسی که می خواهد در عرصه عاشورا شعر بگوید باید اول وارد این دانشگاه شود و درس های آن را خوب بشناسد.
وی با اشاره به این که شعر ابزار و وسیله ای برای معرفی مکتب عاشوراست، اضافه کرد: بزرگان و عرفایی همچون مرحوم ملا هادی سبزواری، مرحوم ملاصدرا، مرحوم شیخ غروی اصفهانی و مرحوم علامه حسن زاده عاملی ابتدا ابعاد مختلف عاشورا را درک کردند و سپس استادانه درخصوص آن شعر سرودند.
به گفته وی شعر بدون شناخت صرفا صورت گری است و شاعر با شناخت خود به آن روح می بخشد.

گفتنی است از بین ۲۱۴ اثر ارسال شده به دبیرخانه، طبق نظر هیئت داوران، این سوگواره نفر اول نداشته و سید عباس محسن زاده از بشرویه به عنوان نفر دوم و سید محمود زینلی از بیرجند و میری از نهبندان به صورت مشترک به عنوان نفر سوم مورد تقدیر قرار گرفتند.
محمدرضا قاسمیان از بشرویه، عباس بیون از زیرکوه، مهدی برگی از بشرویه، ناصر دلاکه از زیرکوه و مرتضی حسینی اسفاد از زیرکوه به عنوان شایستگان تقدیر معرفی شدند.