بازدید نمایشگاه گلفود دبی ، با رویکرد توسعه تجارت محصولات مزیت دار خراسان جنوبی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: بازدید نمایشگاه گلفود، با رویکرد توسعه تجارت محصولات مزیت دار استان صورت گرفت.

جواد اشرفی خاطرنشان کرد: حضور در نمایشگاه بین‌المللی گلفود با این هدف انجام شد تا بتوانیم مسیرهای گفتگو برای عرضه محصولات راهبردی، استراتژیک و مزیت دار استان را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و آشنایی با محصولات و تولیدات مختلف، نگاه ما را نسبت به ظرفیت‌های موجود باز می‌کند.

معاون استاندار در پاسخ به چرایی و علت حضور در نمایشگاه بین‌المللی گلفود، گفت: با پذیرش مسئولیت در مجموعه اقتصادی استانداری، برنامه‌ها، چشم اندازها و سیاست‌هایی را برای محصولات مزیت دار استان تعریف کردیم.

اشرفی ادامه داد: هدف از تدوین این برنامه‌ها، در دستور کار قرار دادن اقداماتی بود در راستای ایجاد ارزش افزوده در محصولاتی همچون زرشک، عناب، زعفران و گیاهان دارویی که سبد معیشتی مردم را رونق بدهد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته، اولین اقدام برگزاری جشنواره زرشک در مهرماه سال جاری بود.

به گفته وی؛ حضور نمایندگان چند اتاق بازرگانی از جمله ایران، اصفهان، کرمان و …در این جشنواره، نتایج خوبی به همراه داشت.

معاون استاندار با تشریح اتفاقاتی که در جشنواره زرشک رقم خورد، گفت: کلنگ زنی برخی پروژه‌های مرتبط با فرآوری زرشک، سردخانه و … از جمله این برنامه‌ها بود که به ثمر رسیدن آنها، کمک قابل توجهی به کشاورزان و زرشک کاران است.

ایجاد ارزش افزوده در محصولات استان از طریق ایجاد بازارهای جهانی

اشرفی با اشاره به موارد مطرح شده توسط مهمانان جشنواره زرشک، اظهار داشت: به استناد صحبت‌هایی که مطرح شد، ما زمانی می‌توانیم برای محصولی مثل زرشک ارزش افزوده ایجاد کنیم که برای عرضه آن بازاری فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی فراهم نمائیم.

وی تأکید کرد: ایجاد بازار جهانی، پایداری درآمد برای تولید کننده به همراه دارد لذا از اهمیت خاصی برخوردار است.

معاون استاندار با تأکید بر اینکه ایجاد بازار جهانی، چارچوب‌ها و ضوابطی لازم دارد، ادامه داد: برای تحقق این مهم لازم است مردم پای کار بیایند و دولت هم فضا و شرایط را فراهم نماید.

خراسان جنوبی در گلفود چه کرد؟/پیگیری توسعه از مسیر بازارهای جهانی

اشرفی با اشاره به اقدامات پراکنده بخش خصوصی در این زمینه طی سنوات گذشته، اظهار داشت: با توجه به همه تلاش‌هایی که قبل از این صورت گرفته، ۲۲-۲۳ هزار تن زرشک استان از بازار صادرات سهم قابل توجهی ندارد.

وی متذکر شد: به جهت انسجام بخشی به برنامه‌ها، بخش خصوصی شامل اتاق تعاون و اتاق بازرگانی و بخش دولتی شامل معاونت اقتصادی و سازمان جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه مرتبط در کنار هم قرار گرفتند تا برای رفع مشکلات و ایجاد بازارهای جدید چاره اندیشی کنند.

به گفته وی؛ مذاکرات استاندار با سفرای ۵ کشور و سفر سفیر قرقیزستان هم در ادامه همین همکاری‌ها رقم خورد.

معاون استاندار، استفاده از تجربیات مختلف در زمینه عرضه و صادرات محصولات را از دیگر برنامه‌های معاونت اقتصادی استانداری برشمرد و گفت: یکی از این ظرفیت‌ها همین نمایشگاه گلفود است که با حضور ۱۲۰-۱۳۰ کشور دنیا در قالب بیش از ۵ هزار غرفه برگزار می‌شود.

اشرفی با بیان اینکه حضور در این نمایشگاه شرایط ویژه‌ای می‌طلبد، ادامه داد: محصولات برای عرضه در این نمایشگاه باید سالم و ارگانیک بوده و تحت یک نشان تجاری ارائه شوند.

وی افزود: از ایران هم حدود ۲-۳ هزار نفر متقاضی حضور در این نمایشگاه بودند که بخش اندکی از این افراد در ۳۰-۴۰ غرفه محصولات خود را عرضه نموده‌اند.

شرط موفقیت محصولات در بازار جهانی داشتن نشان تجاری و بسته بندی خاص

به گفته وی؛ مهمترین هدف از بازدید این نمایشگاه آشنایی با زیرساخت‌ها و نیز نحوه و روند ارائه کالاها بود.

معاون استاندار با اشاره به مشاهدات عینی در این نمایشگاه، داشتن نشان تجاری و بسته بندی خاص را شرط موفقیت محصولات در بازار جهانی عنوان کرد و گفت: در غرفه ترکیه، هر کیلو زرشک ۱۱۰ دِرهَم عرضه می‌شد که با احتساب هر دِرهَم ۱۴ هزار تومان، یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان می‌شود که با آنچه در بازار داخل اتفاق می‌افتد، تفاوت زیادی دارد.

اشرفی با بیان اینکه زعفران سرگُل هم گِرَمی ۱۵-۲۰ درهم به فروش می‌رسید، تصریح کرد: زعفران قائنات با نشان‌های تجاری خاص عرضه می‌شد اما به اسم ما نبود.

وی با تأکید بر اهمیت وجود نشان تجاری در معرفی هر چه بهتر محصولات، گفت: در یکی از مراکز فروش فرش، عکس‌هایی از فرش‌های دستباف کمیته امداد امام خمینی (ره) را نشان دادیم، فروشنده بلافاصله گفت، این فرش مود و این یکی ریزه ماهی است.

به گفته وی؛ برند فرش مود، پای صحبت‌های اولیه و مذاکرات برای فروش محصولات را باز کرد.

معاون استاندار از محصولاتی گفت که با پایه زرشک در غرفه سوریه عرضه می‌شد و ادامه داد: مسقطی هایی با ترکیب زرشک و پسته تولید شده بود که کیلویی ۱۷۰ درهم به فروش می‌رسید.

توسعه و پیشرفت خراسان جنوبی با تغییر نگاه‌ها

اشرفی با بیان اینکه زرشک، عناب، عسل، گیاهان دارویی و زعفرانی که به همراه داشتیم، به عنوان نمونه کار و اطلاع از کیفیت محصولات، در اختیار غرفه داران و شرکت‌های حاضر در نمایشگاه قرار گرفت، ادامه داد: محصولات استان به جهت کیفیت مطلوب و ارگانیک بودن، مورد استقبال غرفه داران قرار گرفت و مذاکرات اولیه نیز برای ارائه تولیدات انجام شد.

وی متذکر شد: به جهت پیگیری اقداماتی که در نمایشگاه پایه‌ریزی شد، کارشناس حوزه تجارت خارجی در سازمان جهاد کشاورزی مستقر می‌شود تا مذاکرات خیلی سریع به قرارداد منجر گردد.

معاون استاندار گرفت: با توجه به تجربه‌ای که در این نمایشگاه حاصل شد، با استفاده از ظرفیت همه حوزه‌ها برای رفع کاستی‌ها و مشکلات موجود، اقداماتی انجام خواهد شد.

اشرفی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، برنامه‌ریزی تعیین برند و نشان تجاری برای محصولات استان در اولویت برنامه‌ها قرار خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه برخی هزینه‌ها، سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: در راستای توسعه و پیشرفت خراسان جنوبی، بین دولت و بخش خصوصی هیچ فاصله‌ای نیست و همه باید در کنار هم با هم افزایی برای معرفی هر چه بیشتر محصولات خراسان جنوبی تلاش کنیم.

به گفته وی؛ توسعه و پیشرفت خراسان جنوبی، به تغییر نگاه‌ها نیاز دارد.

با وجود رویکرد دولت مردمی سیزدهم که همانا حمایت، پشتیبانی و تقویت بخش خصوصی در همه حوزه‌هاست و با نگاه ویژه نماینده عالی دولت در استان مبنی بر برگزاری جلسات گفتگوی دولت و بخش خصوصی و پیگیری مطالبه‌ها و درخواست‌های فعالان بخش خصوصی در راستای جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی و معدنی، ایجاد بازار رقابتی، معرفی محصولات استراتژیک استان در نمایشگاه‌های منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و … می‌طلبد که از فرصت چنین نمایشگاه‌هایی به منظور عرضه تولیدات استان و ایجاد ارزش افزوده در محصولات به بهترین شکل ممکن استفاده شود

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور