استاندار خراسان جنوبی گفت: نقشه مهندسی فرهنگی استان که براساس اسناد بالادستی تهیه شده، آماده رونمایی است.

 جواد قناعت در نشست شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند برگزار شد افزود: بخش عمده این سند جنبه ایجابی دارد و باید مورد توجه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

وی گفت: سیاست دولت در مباحث فرهنگی پیاده سازی گفتمان انقلاب در راستای هویت اسلامی و ایرانی است که در استان خراسان جنوبی نیز در کنار توجه به حوزه زیرساختی، مورد تاکید و توجه دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم شورای فرهنگ عمومی در استان برگزار نمی‌شد یا کمرنگ بود اما با دستور نماینده ولی فقیه شاهد فعالیت مجدد جلسات در استان بودیم.

وی با بیان اینکه این شورا قرارگاه سیاست‌گذاری فرهنگی در استان است تصریح کرد: سیاست‌ها، بایدها و نبایدهای حوزه فرهنگ در شورای فرهنگ عمومی بررسی و بعد از جمع بندی مصوب می‌شود.

قناعت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی استان در سال گذشته گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید جلسات شورا را جدی بگیرند و مصوبات آن را اجرا کنند.

وی افزود: در یک سال گذشته دستگاه‌های فرهنگی پای کار بودند و امسال نیز باید جلسات شورا جدی تر گرفته شود چون در این جلسات اولویت‌های استان براساس اسناد بالادستی تعیین شده و مصوبات باید اجرا شود.

استاندار خراسان جنوبی یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی را رعایت پاسداشت زبان فارسی در ورودی‌ شهرها عنوان کرد و گفت: طبق قانون معرفی ورودی شهرها، نمایشگاه و سایر موارد باید به تناسب با ۷۰ به ۳۰ (فارسی – لاتین) باشد که در این زمینه اقدامات خوبی در استان انجام شد.

وی افزود: مسئولان دستگاه‌های فرهنگی نباید وارد جزییات و موضوعات اعتباری شوند و از سیاست‌گذاری و تصمیمات شورا ساده بگذرند.

قناعت در ادامه با اشاره به واقعه پنجم اردیبهشت گفت: یکی از انتظارات، تامین اعتبار ملی برای احداث موزه استکبارستیزی صحرای طبس است اما قبل از آن باید توجه مرکز کشور نسبت به این رخداد بزرگ و معجزه الهی تقویت شود.

وی اظهار کرد: در حالی که سال ۱۳۵۹ معجزه الهی در صحرای طبس رخ داد و در داخل کشور دچار تلاطم‌هایی بودیم و چند ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود اما به اذن خدا طوفان شن، پیشرفته ترین هواپیماها و بالگردهای آمریکا را زمین گیر کرد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در این زمینه کم کاری شده است گفت: باید واقعه صحرای طبس در عرصه ملی ابتدا جدی گرفته شود و دستگاه‌های متولی اعتبار احداث موزه بین المللی را نیز پیگیری و اخذ کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: اصلاحیه‌های لازم نقشه مهندسی فرهنگی استان انجام و به زودی چاپ می‌شود تا برای رونمایی آماده شود.

علی فرخنده افزود: برخی شهرستان‌ها در زمینه برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی کم کاری می‌کنند که خواستار ارائه پاسخ از سوی مدیران دستگاه‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: زیرکوه، سرایان، فردوس، قاینات و نهبندان در رتبه‌های اول تا سوم از نظر تعداد جلسات قرار دارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی با اشاره به پیوست فرهنگی پارک‌های استان، ماه رمضان و المان‌های شهرهای استان گفت: پیشنهاد می‌شود جلسه ویژه‌ای از شورای فرهنگ عمومی استان به تبلیغات محیطی و پاسداشت زبان فارسی اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: در انجام برخی از برنامه‌های فرهنگی نیازمند کار تشکیلاتی با پای کار آمدن‌ همه دستگاه‌های اجرایی هستیم که خلا این زنجیره در استان حس می‌شود.

فرخنده به طرح تدوین بررسی اندیشه تمدنی حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: این طرح سه مرحله اجرا شده و گام چهارم و پنجم امسال با مشارکت دانشگاه بیرجند و اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود شعار محوری استان “خراسان جنوبی دیار علم و ایمان” نامگذاری شود تا به عنوان یک کلیدواژه عمومی مدنظر دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور