#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بارش‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۱۴ درصد رشد داشته اما تاثیر آن بر سفره‌های آب زیرزمینی استان محدود است.

 علیرضا خندان‌رو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبر و هنر  افزود: میانگین بارش‌های این استان در سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) با احتساب بارندگی چند روز اخیر به ۷۰ میلیمتر رسیده، این در حالی است که در مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۳ میلیمتر بارندگی داشتیم.

وی بیان کرد: میانگین بارش‌های خراسان جنوبی در سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت نیز ۲۰ درصد افزایش دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیشترین بارندگی‌ها با ۱۰۳ میلیمتر در شهرستان قاینات و کمترین میزان بارندگی‌ با ۵۴ میلیمتر در شهرستان طبس به ثبت رسیده است.

خندان‌رو ادامه داد: در سال آبی جاری خراسان جنوبی بعد از هرمزگان دومین استان کشور از نظر افزایش بارندگی نسبت به بلندمدت است و این بارندگی‌های مناسب تاثیر محدودی بر سفره‌های آب زیرزمینی استان دارد اما به بهبود وضعیت مراتع و کشاورزی استان کمک خواهد کرد.

وی گفت: اسفند امسال و فروردین سال آینده نیز بارندگی‌های خراسان جنوبی در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود که نسبت به سال گذشته که بحرانی‌ترین شرایط را از نظر بارندگی‌ها داشتیم، مناسب و امیدوارکننده است.

خندان‌رو تصریح کرد: بارندگی‌های مناسب در سال آبی جاری جبران‌کننده کسری مخزن تجمعی منابع آب زیرزمینی استان نیست و مدیریت مصرف آب باید همچنان در استان کم‌بارش خراسان جنوبی در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: براساس آمار دوره ۱۰ ساله تا پایان دی امسال، ۸۲ درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر پدیده خشکسالی است و از مجموع مساحت استان ۱۸ درصد در وضعیت نرمال، ۲۵ درصد خشکسالی خفیف، ۳۳ درصد خشکسالی متوسط، ۹ درصد خشکسالی شدید و ۱۵ درصد هم درگیر خشکسالی بسیار شدید است.

با فعالیت سامانه بارشی اخیر در اغلب شهرستان‌های خراسان جنوبی بارش بین پنج تا ۲۰ میلیمتر به ثبت رسید و در برخی ایستگاه‌های مانند فردوس، سرایان، قاینات و بیرجند نیز بارش ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر گزارش شد که در این مدت مهوید فردوس با ۵۱ میلیمتر رکورددار بارندگی‌های استان در هفته جاری بود.