#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی میزان مصرف آب آشامیدنی سالانه استان برای مصرف خانگی را ۴۳ میلیون و ۱۸۸ هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: براساس ارزیابی‌ها حدود ۶۵ درصد مشترکان آب در خراسان جنوبی کم‌مصرف تعیین شده‌اند.

حسین امامی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: ۳۲ درصد از مشترکان آب استان تا ۲ برابر الگوی تعیین شده، آب مصرف می‌کنند که پرمصرف هستند و میزان مصرف سه درصد از مشترکان آب خانگی بیش از ۲ برابر الگو است که جزو مشترکان بدمصرف محسوب می‌شوند.

وی از افزایش نیافتن تعرفه مشترکان خانگی کم‌مصرف و افزایش پلکانی قیمت آب برای پرمصرف‌ها خبر داد و افزود: تعرفه آب برای مشترکان پرمصرف از اواخر اسفند ۱۴۰۰  افزایش یافت که براساس آن الگوی مصرف مشترکان خانگی ماهانه ۱۵ مترمکعب تعیین شده و تعرفه آب بها برای مصرف بالاتر از این میزان، به‌صورت پلکانی (نسبت به مازاد) محاسبه می‌شود.

مدیرعامل آبفای خراسان جنوبی همچنین از تداوم طرح آب رایگان برای مشترکان کم‌مصرف زیر پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی و افزایش تعرفه آب بهای مشترکان پرمصرفی که بالای ۱۵ مترمکعب آب در ماه مصرف می‌کنند، خبر داد.

وی تاکید کرد: مشترکان خانگی که الگوی مصرف ماهانه ۱۵ مترمکعب را رعایت می‌کنند، مشمول هیچ گونه افزایش نرخ آب مصرفی روی قبوض خود نمی‌شوند.

امامی با اشاره به شرایط خشکسالی‌های پی در پی و تاثیر منفی آن بر کمیت و کیفیت سفره‌های آب زیرزمینی به عنوان مهمترین منبع تامین آب استان در پی کاهش نزولات جوی، از مشترکان خواست اصول مدیریت مصرف آب را برای گذر از تابستان بدون تنش آبی به‌ویژه در مناطق روستایی در راستای تداوم تامین آب پایدار مد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: همکاران شرکت آب و فاضلاب به‌صورت ۲۴ ساعت در تلاش هستند تا پایدارسازی آب شبکه‌های شهری و روستایی را تامین کنند و در این زمینه نیاز است مشترکان نیز نکات صرفه‌جویی در مصرف آب که به ظاهر ساده اما بسیار مهم است را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: از جمله خودداری از آبیاری فضای سبز با آب آشامیدنی، استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف خارج از شرب و بهداشت از جمله شست و شوی حیاط، درب منازل، مغازه و اتومبیل همچنین گزارش هر نوع ترکیدگی و اتفاق در سطح شهر و روستا به سامانه ۱۲۲ از این موارد است تا جلوی هدررفت آب گرفته شود.

وی به وضعیت مشترکان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: تعداد مشترکان آب استان ۳۵۷ هزار و ۵۰۰ مشترک است که از این تعداد ۲۷۰ هزار مشترک خانگی و بقیه صنعتی، تجاری و سایر کاربری‌ها است.

امامی گفت: در حال حاضر تعداد انشعابات آب استان ۳۵۳ هزار و ۵۰۰ فقره است و در بخش فاضلاب نیز ۷۱ هزار و ۵۷ فقره انشعاب داریم.

وی بیان کرد: سامانه ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به‌صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌های مربوط به حوادث آب، شکایات مشترکان، انتقادات و پیشنهادات در تمامی نقاط شهری و روستایی استان است.