استاندار خراسان جنوبی گفت: امسال علیرغم همه محدودیت‌ها و مشکلات کشور با نگاه ویژه دولت به خراسان جنوبی در توزیع اعتبارات به نسبت ۲ سال گذشته وضعیت بهتری داریم.

محمدصادق معتمدیان روز چهارشنبه در دومین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی در سال جاری به نقدی بودن بخش عمده‌ای از اعتبارات تخصیصی به استان اشاره کرد و افزود: از اقدامات اساسی امسال، تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی است که تا شهریور ماه سال آینده قابلیت اجرا دارند.

وی تصریح کرد: در راستای همین برنامه در سطح استان ۱۸ طرح ملی احصا شده که با عنایت سازمان برنامه و بودجه اعتبارات ویژه‌ای برای اجرای این طرح‌ها به حساب ۱۱ دستگاه اجرایی واریز شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: با کاهش ۲۸ درصدی به نسبت گذشته، امسال سهم استان از محل اعتبارات توازن استانی ۱۷۲ میلیارد تومان است و سهم استان از اعتبارات توازن ملی با افزایش چشمگیری مواجه بوده و از رقم ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۷۲ میلیارد تومان رسیده است.

وی درخصوص سهم استان از اعتبارات تملک دارایی گفت: سهم استان از اعتبارات این سرفصل، سال گذشته ۷۸ میلیارد تومان بوده که در سال جاری ۱۲۴ میلیارد تومان لحاظ شده است.

معتمدیان سپس از اعتبارات نقدی ویژه‌ای خبر داد که روز گذشته به استان تخصیص یافته و بناست اجرای پروژه‌های عمرانی را تسریع کند.

وی تصریح کرد: اقدامات قابل توجه برخی دستگاه‌های اجرایی در راستای برنامه‌های هدف‌گذاری شده در استان مثل راه، راه‌آهن، آبخیزداری، مسکن و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری سبب شد اعتبارات ملی استان به نسبت سنوات گذشته جهش چند برابری را تجربه کند.

استاندار خراسان جنوبی از رشد ۲۵ درصدی اعتبارات استان در لایحه بودجه گفت که نتیجه حجم قابل توجه منابع متفرقه‌ای بود که از سرفصل‌هایی همچون سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان تخصیص یافت.

وی متذکر شد: برون داد این اتفاق در سالی که دولت در همه بخش‌ها با کاهش اعتبارات مواجه است، افزایش اعتبارات در برخی بخش‌ها همچون پروژه‌های راهسازی استان را به همراه داشت که بی‌نظیر بود و سرعت اجرای پروژه‌ها را افزایش داد.

معتمدیان به ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در بودجه اشاره کرد و گفت: موضوع فروش املاک و اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی یکی از این ظرفیت‌هاست که چون برگشت درآمد برای دستگاه‌ها را به همراه دارد، فرصت بسیار خوبی برای درآمدزایی دستگاه‌های اجرایی است.

وی بیان کرد: ۵۰ درصد درآمد حاصل از این طرح برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان و ۵۰ درصد نیز در راستای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دستگاه‌ها هزینه می‌شود.

در دومین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که به ریاست استاندار و با حضور مدیران دستگاه‌های عضو شورا برگزار شد، موضوعات شیوه توزیع اعتبارات توازن، تجمیع یک درصد اعتبارات جاری دستگاه‌ها برای اجرای پروژه‌های پژوهشی کاربردی متناسب با اولویت‌های استان، مصوبات کارگروه امور زیربنایی، مولدسازی دارایی‌های دولت و همچنین تدوین اسناد توسعه‌ای روستاها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.