مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: ۶۱ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۲۶۱ دلار کالای تولیدی استان در پنج ماه ابتدای امسال از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزش ۵۳ درصد افزایش دارد.

محمد کوهگرد کرد: این مقدار کالای صادراتی به وزن ۴۷۳ هزار و ۵۰۹ تن بوده‌ که از نظر وزن هم ۵۳ درصد افزایش دارد و به کشورهای عراق، ارمنستان، پاکستان، قزاقستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.

وی بیان کرد: سیمان، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، گازوئیل، تایر سواری، تخم مرغ، صیفی‌جات، کاشی و سرامیک، نمک خوراکی و مصنوعات پلاستیکی از جمله کالاهای صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در پنج ماه گذشته، گفت: در این مدت ۸۵۴ هزار و ۳۸۷ تن به ارزش ۲۱۱ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۶۴۴ دلار از گمرکات استان صادر شده که از نظر وزن ۴۱ درصد و از نظر ارزش ۶ درصد افزایش دارد.

وی از افزایش ۲۸ درصدی صادرات کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور و صادره از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان(صادرات ماده ۱۱۶) خبر داد و بیان کرد: در این مدت ۳۸۰ هزار و ۸۷۷ تن کالا به ارزش ۱۵۰ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۳۸۳ دلار کالاهای تولیدی دیگر استان‌های کشور از طریق گمرکات استان صادر شده است.

کوهگرد گفت: این کالاها شامل سیمان، کاشی و سرامیک، صابون، موکت و کود اوره بوده است.

وی با اشاره به واردات کالا به خراسان جنوبی افزود: در این مدت ۲۵ فقره اظهارنامه وارداتی به وزن یک تن و شش کیلوگرم کالا و به ارزش سه میلیون و ۷۶۴ هزار و ۳۷۲ دلار شامل لوازم و قطعات مربوط به معدن، دیزل ژنراتور، کلروبوتیل، برنج، دیزل ژنراتور، فروسلیس، شاهدانه خام، سنگ تالک و نخ پنبه‌ای به استان وارد شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی عنوان کرد: در پنج ماه ابتدای امسال همچنین هزار و ۶۴۲ دستگاه کامیون به وزن ۳۹ هزار و ۲۴۳ تن شامل آرد، فوفل، لوزام یدکی مستعمل، بادام هندی، شامپو از کشورهای ترکیه، امارات، روسیه، اندونزی و ویتنام از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده‌ است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور