رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی از پایان عملیات معدوم‌سازی و مهار سه کانون مثبت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان خبر داد.

قاسم عجم روز چهارشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: سه کانون مثبت آنفلوآنزای فوق حاد در خراسان جنوبی طی پنج روز عملیات طاقت‌فرسا، معدوم‌سازی و مهار شد.

وی گفت: متاسفانه یکی از این سه واحد، بزرگترین مجموعه مرغ تخمگذار استان بود که بیش از ۳۰۰ هزار مرغ تخمگذار آن طی چهار روز معدوم‌سازی و دفن بهداشتی شد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار داشت: نهم دی ماه نتیجه مثبت اولین مرغداری به استان اعلام شد که بلافاصله اکیپ‌های قرنطینه تشکیل و واحد مورد نظر قرنطینه شد.

وی افزود: همان روز ستاد استانی آنفلوآنزای فوق حاد تشکیل و هماهنگی‌های بین بخشی انجام شد.

عجم تصریح کرد: کانون دوم و سوم طی روزهای بعد مشخص شدند که همگی تا ۱۶ دی ماه معدوم‌سازی و مهار شدند.

وی گفت: تحت تیپ ویروس جدا شده از آنفلوآنزای فوق حاد در خراسان جنوبی H۵N۸ بود که مشابه تحت تیپ ویروس شایع در سال ۹۶ ارزیابی شد و این تحت تیپ سال جاری در تعداد زیادی از کشورهای آسیایی و اروپایی شایع است که خوشبختانه شواهدی مبنی بر انتقال آن به انسان و ایجاد بیماری در انسان وجود ندارد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین حساسیت طیور گوشتی به این ویروس کمتر از مرغ تخمگذار است.

وی همچنین از تامین واکسن آنفلوآنزای فوق حاد برای همه طیور تخمگذار استان خبر داد و گفت: واکسیناسیون به تنهایی قادر به مهار بیماری نیست و رعایت ضوابط امنیت زیستی مرغداری اهمیت بیشتری دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم گفت: جواب آزمایش سومین واحد مرغ تخمگذار استان واقع در شهرستان خوسف مثبت اعلام شد و معدوم‌سازی ۲۷ هزار قطعه مرغ و مقداری تخم مرغ موجود در این واحد عصر دیروز به پایان رسید.

محمد اصغرزاده افزود: ابتدا ۲ واحد درگیر این بیماری در شهرستان بیرجند شناسایی و ۴۰۰ هزار قطعه مرغ و تخم مرغ موجود در این واحدها معدوم شدند، واحد مرغداری سوم هم در ۲۰ کیلومتری واحدهای درگیر شده اولیه است.

وی تصریح کرد: آنفلوآنزای تایید شده در واحد مرغداری استان، سویه‌ای است که تاکنون موردی از انتقال آن به انسان در کشور گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه تمامی محصولات مرغ و تخم مرغ زیر نظر دامپزشکی استان هیچ گونه منعی برای مصرف ندارند گفت: خروج محصولات مرغ و تخم مرغ از استان نیز هیچ گونه منعی ندارد.

وی افزود: خوشبختانه جواب آزمایش سه مرغداری نزدیک ۲ واحد درگیر اولیه در شهرستان بیرجند نیز منفی شده است.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۸۰۰ مرغداری در این استان فعالیت می‌کنند که در هر دوره بیش از ۴۰۰ مرغداری فعال است.