قائم مقام هیات رئیسه انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: از سال ۷۹ تاکنون ۶۵ هزار نفر در ایران پیوند عضو شدند که انجام اعمال پیوند در کشور سبب ذخیره ارزی معادل هشت برابر بودجه وزارت بهدشت، درمان و آموزش پزشکی شده است.

امید قبادی روز شنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: پیوند اعضای ارگان‌های فرد مرگ مغزی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بوده است.

وی گفت: تا قبل از سال ۶۸ اگر فردی می‌خواست پیوند شود باید ۴۰ هزار پوند هزینه می‌کرد و در انگلیس پیوند می‌شد که حدود ۹۵ درصد مردم فوت می‌کردند.

قائم مقام رییس هیات رئیسه انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان کرد: براساس قوانین اگر کشوری پیوند اعضا داشته باشد یعنی به قله علوم پزشکی رسیده است لذا بعد از فتوای مقام معظم رهبری تحولی در نظام سلامت کشور رخ داد.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی از ۵۳ مرکز در ایران رتبه ۳۸ را دارد و سال قبل ۳۰ نفر در لیست انتظار پیوند فوت کردند در حالی که ۷۰ عضو پیوندی را خاکسپاری کردیم که نصف این میزان می‌توانست جان این افراد را نجات دهد.

اهدای عضو در کشور نیاز به فرهنگ سازی دارد

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با بیان اینکه اهدای عضو در جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد گفت: دوسوم خانواده‌های افرادی که مرگ مغزی می‌شوند رضایت به اهدای عضو نمی‌دهند چون اطلاع کافی ندارند.

مهدی شادنوش افزود: در برخی بیماری‌ها چاره‌ای جز پیوند اعضا نداریم به طور مثال کسی که کارایی قلب وی خیلی پایین است یا باید به وی قلب اهدا شود تا بتواند به زندگی ادامه دهد یا قلب اهدایی پیدا نمی‌شود و باید با زندگی وداع کند.

وی بیان کرد: در برخی بیماران مانند دیالیز، فرد از زندگی ساقط می‌شود و نمی‌تواند نان‌آور خانه باشد زیرا یک روز درمیان بایستی چهار ساعت دیالیز شود.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار داشت: ایران به دلیل اساتید صاحب‌نامی که دارد برای پیوند اعضا صاحب‌نام است اما اطلاع‌رسانی در خصوص اهدای عضو کمتر اتفاق افتاده است و مردم در جریان نیستند.

وی ادامه داد: هنوز عده زیادی از مردم ما نمی‌دانند فردی که دچار مرگ مغزی شده است از لحاظ پزشکی فوت کرده و بهتر است اعضای وی به افراد نیازمند اهدا شود تا حداقل جان چند بیمار دیگر نجات یابد.

شادنوش تصریح کرد: هر فرد مرگ مغزی با اهدای عضو می‌تواند جان هشت نفر را از مرگ، درد و رنج بی‌نهایت نجات دهد و این نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی با اشاره به فتوای تاریخی امام راحل در خصوص پیوند اعضای مرگ مغزی عنوان کرد: از فتوای تاریخی و ماندگار مقام معظم رهبری در سال ۶۸ تاکنون اتفاقات خوبی در این زمینه در کشور رخ داده است.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت یادآور شد: در سال‌های اخیر علمای اهل تسنن نیز در سراسر کشور اجازه این مهم را داده‌اند و مشارکت دارند.

وی گفت: همچنین کسانی که در جامعه نفوذ دارند مانند هنرمندان، بازیگران، علما و روحانیون و افراد شاخص به عنوان یک کار خیر وارد میدان شده و اطلاع رسانی می‌کنند اما راه نرفته زیادی در پیش داریم.

شادنوش با بیان اینکه آمار اهدای عضو و پیوند اعضا در خراسان جنوبی پایین است افزود: به زودی امکان انجام پیوند در استان فراهم می‌شود و اکنون همه زیرساخت‌ها و امکانات فراهم است و منتظر کنترل کرونا هستیم تا آثار منفی بر جای نگذارد.

وی بیان کرد: تنها ۲۰  درصد اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص پیوند اعضا بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و مابقی نیاز به همکاری مردم، دستگاه‌های اجرایی از جمله استانداری، شورای شهر و ائمه جمعه و جماعات داریم.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار داشت: ما و همکاران خود مدعی هستیم در سخت‌ترین شرایط زندگی یک خانواده هنگام از دست دادن یکی از عزیزانشان، این امکان را فراهم می‌کنیم تا یاد اهداکننده زنده بماند.

وی ادامه داد: امید است با بصیرت و نفوذ کلام ائمه جمعه و جماعات فرهنگ ایثارگری اهدای عضو بیش از پیش در جامعه ترویج یابد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم با بیان اینکه کادر درمانی جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان درخشیدند گفت: مساله اهدای عضو به عنوان نجات جان افراد به بخش‌های مختلف از جمله مردم، حقوق شخصی و حقوق خانوادگی مربوط می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی افزود: برخی خانواده‌ها به عنوان خیرات و مبرات اعضای قابل استفاده بیمار خود را اهدا می‌کنند و برای پیوند اعضا رضایت می‌دهند.

وی تصریح کرد: بعضا اشتباه و خطای پزشکی میزان اعتماد مردم را کاهش می‌دهد لذا آنها که مسوولیت مستقیم در تشخیص مرگ مغزی دارند باید حواسشان را جمع کنند تا خطای پزشکی به عنوان دغدغه مردم مطرح نباشد.

امام جمعه بیرجند عنوان کرد: مردم با اطمینان خاطر داشته باشند که اشتباه و خطای پزشکی رخ نمی‌دهد در این صورت مردم برای پیوند اعضا همکاری خواهند کرد و تاکید می‌شود احتمالی خطای پزشکی به صفر برسد.

وی گفت: آنچه از دست ما ساخته باشد برای اطلاع‌رسانی انجام خواهیم داد چون مردم خراسان جنوبی از نظر فرهنگی بسیار از خود گذشته و در حال خدمت هستند و اگر دغدغه خطای پزشکی رفع شود نسبت به سایر استان‌ها پیشتاز خواهند بود.