با اعلام زمان آغاز تبلیغات انتخابات در خراسان جنوبی، تنور تبلیغات گرم شده است. تنوری که در شب قبل از تبلیغات و با راه‌اندازی گروه‌های اجتماعی وسیع، از طرف طرفداران کاندیداها شروع گردید. با بررسی بسیاری از گروه‌ها مشخص می‌شود که پشت پرده  این گروه‌ها، تنها یک یا دو گروه خاص قرار دارند. با شروع تبلیغات، میدان کارزاری شروع شده است و عده‌ای که می‌دانند احتمال رای آوردنشان بالاست است، تم دپلماسی به خود گرفته‌اند و عده‌ای نیز، خود را به بزرگان کشور وصل کرده‌اند. عده‌ای دیگر، تایید از طرف لحظه اخر از طرف نهادهای نظارتی را به میان می‌اورند و گروهی که می‌دانند احتمال کمتری در رقابت‌ها دارند، تبلیغات کاغذی را به هر شکل ممکن رد کرده‌اند و به مدد فضای مجازی مشغول کار هستند. برخی دیگر، مدیر برنامه و مدیر روابط عمومی جداگانه‌ای به کار گرفته‌اند تا برنامه‌هایشان را با  ساز و برگ خاص  بچینند. عده‌ای هم به خود اجازه می‌دهند و دولت سرکار را متهم ‌می‌کنند و یا مدیران آن را به باد انتقاد می‌گیرند، انهم با لحن اتشین و نیز عده‌ای فصل کناره‌گیری بازنشسته‌ها را مطرح می‌کنند و عده ایی استاد می شوند اما همچون همیشه، همه کاندیداهای محترم حامی مردم هستند.

مردم هم نشسته و تماشاچی آن هستند تا ببینند وکیل حوزه‌شان در مجلس که خواهد شد و چه گلی بر سرشان خواهد زد. آنچه تا این لحظه مشخص است آن است که گویی هیچ یک از کاندیدا در حوزه‌های انتخابی خود، قصد کنار کشیدن به نفع دیگری را ندارند و همه خود را اصلح صالحان می‌دانند و از لیست‌ها و چانه‌زنی‌های انتخاباتی هم، اینگونه بر می‌اید که انسجامی برای ائتلاف با فرد خاصی در حوزه‌های انتخابیه خراسان جنوبی وجود ندارد. اما مردم باید عملا در حوزه‌های انتخابیه خراسان جنوبی، به جز یک حوزه که نماینده قبلی آن، کاندیدای این دوره هم هست، دست به انتخاب‌های تازه‌ای خواهند زد  تا سرنوشت چهار سال دیگر خود را به تفکرات تازه‌ای بسپارند. تفکراتی که مردم می‌توانند با اندکی تامل در بطن گفتگوها و شیوه‌های تبلیغاتی، مناظره و گفتار کاندیداها به آن پی ببرند.

دیگر باید منتظر بود تا به روزهای اخر تبلیغات برسیم و ببینیم کاندیدها، برگ‌های اخر تبلیغاتی خود را در چه میدانی رو می‌کنند و چه اندیشه‌ای در جلب توجه مردم دارند تا بتوانند کرسی‌نشین مجلس یازدهم باشند یا در ورای این تبلیغات، برای خود جایگاه اجتماعی دست و پا کنند و خود را برای کاندیداتوری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا آماده کنند. این موضع در مورد خیلی از تاییدشدگان،  دور از ذهن نیست و تجربه سالیان قبل در استان، حکایت از برنامه‌ریزی بلندمدت این کاندیداها در این حوزه دارد. باید دید که در روزهای پایانی، کاندیداها چگونه می‌توانند با تفکرات مختلف ولی با خط فکری نزدیک به هم، مردم را جلب کنند.