نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: امام خمینی (ره) در نهضتی که ایجاد کرد، راه خروج جامعه ایرانی و بقیه ملت‌ها از استضعاف را نشان داد که کار عظیمی است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مسجد جامع مصلی المهدی (عج) با گرامیداشت سالروز رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد افزود: شاید برخی افراد تصور کنند که مستضعف بودن یک امتیاز است اما مستضعف به معنای ظلم‌پذیر علاوه بر اینکه به همه مردم به خاطر سستی و ضعف خیانت می‌کند، دشمن خودش نیز است.

وی اظهار داشت: امام راحل براساس تعلیمات و تخصص دین و به عنوان یک مرجع مسئول اقدامی کرد که تاریخ در آینده مشخص می‌کند ایشان چه اقدامی انجام داده و امروز هم آثارش را در تغییر و تحول کل جهان مشاهده می‌کنیم.

خطیب جمعه بیرجند گفت: استضعاف خیلی هزینه دارد که یک جامعه‌ به دشمن فرصت دهد بر جان، مال، فرهنگ و سرنوشت مردم مسلط شود؛ دشمنی که به هیچ چیز قانع نیست مگر اینکه از همه چیز خود دست بکشید.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن و تاریخ درباره دشمنی دشمنان با ما سخن می‌گوید، افزود: فرعون استعمارگر نیز با طرح‌هایی که داشت بر مردم مسلط می‌شد و آنان را می‌کشت، در تاریخ استعمار و تاریخ معاصر هم ملاحظه کردید که در داخل کشور چه کردند و دشمنان، ایران بزرگ را با توطئه‌های خاص، بی‌عرضگی پادشاهان، بی‌تفاوتی مردم و تنها ماندن علما تجزیه کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به فیلم «یتیم خانه ایران» گفت: در ایران قبل از انقلاب به خاطر پادشاهان بی‌لیاقت و استعمار خارجی، انگلیسی‌ها ورود غله و دام به کشور را ممنوع کردند و با تحریم مردم طوری قحطی ایجاد شد که حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۲۰ میلیونی کشور از گرسنگی و بیماری جان دادند پس استضعاف این موضوع است.

وی بیان کرد: بعدها با انتصاب رضاخان هرچه خواستند جنایت انجام دادند و حساس‌ترین زمین‌های ایران را به دیگران واگذار کردند، بدتر از همه اینها بعد از اینکه با جان، مال، اقتصاد و فرهنگ هر اقدامی خواستند انجام دادند، در راستای تحقیر مردم در مجلس ملی، قانون کاپیتولاسیون را تصویب کردند و کفار در کشور مصونیت قضایی یافتند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: کشور در دوران قبل از انقلاب، در دست بیگانگان بود که شاه و نمایندگان مجلس را تعیین می‌کردند، با وجود غارت کشور هیچ کسی مانع آنان نبود و در راستای این قانون، دشمن دست به هر کاری می‌زد ولی ایرانی حق اعتراض نداشت.

وی افزود: اما امام خمینی (ره) قانون کاپیتولاسیون را شکست و هنوز در کشور افرادی را داریم که به دنبال منافع بیگانه هستند لذا از بیگانه کاری ساخته نیست و اینها مانع اجرای قانون اسلام می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه دود اشتباهات سیاسی به چشم همه مردم می‌رود گفت: ما با آرمان‌های انقلاب و اسلام فاصله‌ای نداریم اما دشمن به وسیله برخی جریانات سیاسی که به اعتراف صهیونیست‌ها ذخیره آنها هستند و به کشور و ملت ایران خیانت می‌کنند، مانع ایجاد کرده است تا نتوانیم اهداف خودمان را پیاده کنیم.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به اینکه مدیریت جامعه براساس قانون است گفت: یک تمدن صحیح براساس قانون صحیح قابل اجراست و همه تلاش بر این است که موانع اجرای قانون برطرف شود و به آرمان‌های انقلاب برسیم.

امام جمعه بیرجند تصریح کرد: امتیازات بسیاری برای بهره‌مندی از قانون داریم که به آن توجه نمی‌شود، قانون با همه اهمیت و فراگیری خود حافظ جان، ناموس، فرهنگ و همه هستی ماست در عین حال برخی افراد می‌گویند که ما قانون را قبول نداریم به عنوان مثال حجاب یک ضرورت انکار ناپذیر و از احکام ضروری دین خدا بوده و از طرفی قانون رسمی کشور است.

وی افزود: گاهی تنها سلیقه شخصی نیست و مجری برنامه استعمارگران هستند، آنان در کشور خودشان برای اجرای قانون و مقررات آن قدر سختگیر هستند که شاید هزاران نفر در سال را با گلوله مستقیم می‌کشند اما به افرادی در سرزمین ما می‌گویند که شما قانون شکنی کنید و این افراد هم نمی‌دانند که چه می‌گویند و چه می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی گفت: قانون شکنی یعنی شکستن هویت ایرانی و اسلامی و این سوال را باید پرسید که در کدام کشور اجازه می‌دهند عده‌ای قانون رسمی کشور را زیر پا بگذارند؟ لذا امروز متاسفانه گرفتار جریاناتی هستیم که با نفوذ بیگانه به قانون دین و رسمی کشور اهانت می‌کنند.

وی افزود: باید مردم مانند حفاظت از سرمایه شخصی خود، حافظ سرمایه‌های بزرگ ملی و دینی هم باشند و کسانی که قانون‌شکنی می‌کنند از سایر امتیازات قانونی کشور نیز محروم تا متوجه شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی همچنین با تقدیر از نیروی دریایی ارتش گفت: اقدام ناوگروه ۸۶ ارتش کار زیبای جهانی بود و از جمله افتخاراتی است که اولین بار در تاریخ ایران به ثبت رسید.

وی تصریح کرد: نیروهای مسلح کشور خار چشم دشمنان هستند و با قدرت جمهوری اسلامی ایران امروز هیچ کاری از دست دشمن ساخته نیست.

امروز در نماز جمعه بیرجند با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، رئیس دبیرخانه اشراف کلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده ارشد نظامی آجا در استان از ۲ دریانورد عضو ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش تقدیر شد.