مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در باور عامه بیماری هاری مختص سگ سانان بوده و تنها به وسیله این حیوانات منتقل می‌شود، اما ابتلا به هاری طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را دربرمی‌گیرد.

محمدعلی بخشی از افزایش روند بیماری هاری در استان گفت و اظهار کرد: مبارزه پیشگیرانه در مورد بیماری هاری همواره جزء مهم‌ترین برنامه‌‎ها بوده است.

وی افزود: در این خصوص همکاری و مشارکت عموم مردم به خصوص صاحبان سگ‌های گله و خانگی و پرورش دهندگان دام نیز مهم است چراکه بیماری هاری یکی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان بوده و در صورتی که فرد قبل از ورود به مرحله بروز علائم بالینی تحت مراقبت قرار نگیرد مرگ وی حتمی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: دامداران باید برای کاهش احتمال ابتلاء به این بیماری، سگ‌های نگهبان گله را سالانه واکسینه کرده و با حصار کشی دامداری خود از ورود سگ‌های ولگرد، روباه، گرگ و راسو به محل نگهداری دام جلوگیری کنند.

بخشی ادامه داد: همچنین به افرادی که از سگ و گربه‌های خانگی نگهداری می‌کنند توصیه می‌شود طبق زمان بندی مشخص معاینات دوره‌ای توسط دامپزشک و واکسیناسیون حیوان را انجام داده و از آزاد گذاشتن سگ‌های خانگی در معابر و مراکز عمومی و تماس آنها با حیوانات مشکوک خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه دام‌های پرورشی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و اسب نیز در معرض این بیماری و انتقال دهنده آن هستند، تصریح کرد: باید افراد بدانند از طریق این حیوانات نیز این بیماری منتقل می‌شود و در صورت مشاهده حیواناتی که رفتاری غیر عادی توأم با علائم عصبی دارند از نزدیک شدن به آن‌ها خودداری کنند.

بخشی ادامه داد: در صورت گزیده شدن توسط سگ، روباه، شغال و گرگ بلافاصله و حداقل به مدت ۱۵ دقیقه محل را توسط آب فراوان و صابون شستشو و به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کرده و بدانید که تنها راه ابتلاء به هاری گاز گرفته شدن توسط حیوان وحشی مبتلا به هاری نیست بلکه تماس بزاق و برخی ترشحات دام یا حیوان ناقل با پوست زخمی و یا مخاطات بدن می‌تواند باعث ابتلاء به این بیماری شود.

وی یادآور شد: ترشح شدید بزاق و کف کردن دهان، تغییر صدا، بروز حالت‌های تهاجمی و حمله و گاز گرفتن، ترس از نور و پناه بردن به مکان‌های تاریک و تحریک پذیری شدید، از جمله نشانه‌های ابتلا به این بیماری است که پرورش دهندگان در صورت مشاهده آن در حیوانات خود باید در اسرع وقت دامپزشک را مطلع کنند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور