مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تعداد افراد دارای معلولیت زیر پوشش بهزیستی این استان ۲۳ هزار و ۹۹۸ نفر هستند که از این تعداد ۶ هزار و ۳۷۵ نفر معادل ۲۳ درصد معلولیت شنوایی دارند.

علی عرب‌نژاد افزود: از این تعداد هزار و ۸۰۹ نفر ناشنوا یا کم‌شنوا از بهزیستی استان به عنوان معلول شنوایی مستمری دریافت می‌کنند.

وی گفت: ۱۱۱ میلیون تومان اعتبار از ابتدای امسال برای خرید سمعک هزینه شده و در اختیار ۷۴ متقاضی قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته نیز ۱۸۷ میلیون تومان برای خرید سمعک هزینه و به ۱۲۵ کودک کم‌شنوا واگذار شد.

وی به هزینه‌کرد ۱۲۶ میلیون تومان اعتبار برای کمک هزینه کاشت حلزون در سال گذشته اشاره کرد و گفت: آسیب شنوایی معلولیت پنهان و شایع‌ترین نقص مادرزادی بوده که میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از ۲ برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است.

عرب‌نژاد افزود: ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی ناشناخته است، ۵۰ درصد علت ژنتیک و ۲۵ درصد سایر موارد مانند زردی، بیماری‌های مادر حین بارداری و مسائل هنگام زایمان محسوب می‌شود.

وی گفت: طبق مطالعات متعدد سال‌های اخیر در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن ۶ ماهگی از وسیله تقویت‌کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب بهره‌مند شود، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی مداخلات توانبخشی شنوایی را شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۲ مرکز خانواده و کودک ناشنوا و کم‌شنوا در شهرستان‌های بیرجند و قاینات فعال هستند که به ۶۵ کودک و نوجوان مقاطع سنی (شیرخوار تا ۱۵ سال) خدمات  آموزشی و توانبخشی ارائه می‌کنند.

وی اظهار داشت: در این طیف از مراکز، غالبا تجهیزات کامل توانبخشی موجود بوده و فضا برای دسترسی گروه هدف به خدمات مناسب‌سازی شده است.

عرب‌نژاد گفت: خدمات مرکز شامل آموزش مهارت‌های ارتباطی و آموزش مفاهیم زبانی و گفتاری تحت نظارت کارشناسان شنوایی شناسی و گفتار درمانی به منظور تاکید بیشتر بر استفاده از باقیمانده شنوایی و بکارگیری زبان و گفتار توسط مربی، مشاوره و راهنمایی ادیولوژیک به والدین برای آگاهی از ضرورت  استفاده از وسیله کمک شنوایی نظیر سمعک (راهبری ادیولوژیک)، مشاوره روانشناسی با والدین برای پذیرش معلولیت فرزند خود و همکاری در توانبخشی کودک، ارزیابی و درمان اختلات شنوایی توسط کارشناس شنوایی شناسی است.

وی افزود: در پی اعلام نیاز خانواده‌های دارای کودکان اختلالات شنوایی به بهره‌مندی حداکثری از کمک هزینه (یارانه) در مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، تمامی کودکان بهره‌مند از خدمات این مراکز به صورت ۱۰۰ درصدی از پوشش یارانه برخوردار هستند.