امام جمعه موقت بیرجند گفت: ما منطق سهمیه‌بندی سوخت و افزایش نرخ بنزین را درک می‌کنیم و وضعیتی که وجود داشت، غیرقابل تحمل بود.

حجت الاسلام محمد مختاری در خطبه‌های نمازجمعه بیرجند در مصلای المهدی (عج) بیرجند افزود: این وضعیت به صلاح کشور و مردم نبود زیرا دست کسانی که خودروهای پرمصرف داشتند در جیب مردمی بود که مصرف بنزین ندارند یا مصرفشان متعارف است.

وی گفت: بین قیمت بنزین عرضه شده با قیمت واقعی تفاوت زیادی است و این تفاوت به جیب همه نمی‌رود.

خطیب جمعه بیرجند اضافه کرد: یارانه بنزین روستایی به جیب کسانی می‌رفت که مصرف زیادی دارند و تداوم چنین وضعیتی به نفع کشور نبود و باید درمان می‌شد.

وی گفت: با وجود اینکه اصل این مسئله را کارشناسان تایید می‌کنند اما مردم فهیم، مومن و صبور انتظار دارند این عمل جراحی که برای اقتصاد کشور لازم بوده و از هدر رفتن منابع و بیت المال جلوگیری می‌کند دولت ملاحظاتی را نیز مدنظر قرار دهد تا این جریان به حداقل آسیب برسد.

حجت الاسلام مختاری تاکید کرد: همانطور که مسئولان وعده دادند بدانند که مردم پیگیر هستند و اینکه مابه التفاوت افزایش نرخ بنزین به مستضعفان و ۶۰ میلیون نفر برگردد، باید تداوم داشته باشد تا مردم احساس کنند این گرانی بنزین به نفعشان است.

وی افزود: همچنین دولت باید با مدیریت و کنترل مواظب باشد که این مسئله بهانه‌ای برای افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بخش‌های مختلف نشود.

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه دولت باید حساب شده جلوی هرگونه گرانی را بگیرد گفت: برجام به اندازه کافی گرانی را بر مردم تحمیل کرده است و بیش از جامعه طاقت گرانی را ندارد.

وی اظهار داشت: همچنین دولت به گران کردن بنزین به عنوان راه حل مبارزه با قاچاق نگاه نکند زیرا یکی از مهمترین عوامل هدر دادن منابع سوختی قاچاق است که باید از آن جلوگیری کرد.

مختاری با تاکید بر اینکه دولت مبارزه با قاچاق بنزین را جدی بگیرد گفت: دولت تصور نکند با گرانی بنزین جلوی قاچاق گرفته می‌شود زیرا با همین قیمت اعلام شده هم قاچاق بنزین برای عده‌ای سودآور است.

وی گفت: با دولت اختلاف نظر داریم اما کارهایی که به نفع اقتصاد کشور و مردم باشد را تایید می‌کنیم لذا این قضیه چون تصمیم همه قوا است اصل آن مورد تایید بوده اما نیاز به ملاحظاتی دارد که حداقل آسیب به قشر ضعیف وارد شود.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ بنزین که دیشب اتفاق افتاد در روز خوبی نبود و باید در روز دیگری انجام می‌شد.

خطیب جمعه بیرجند در بخش دیگری از خطبه‌ها با بیان اینکه اسلام انقلابی به معنای تقابل با تمام دنیا نیست اظهار داشت: مستکبران بخش کمی از دنیا هستند و اکثریت دنیا اگر مجالی پیدا کنند در کنار ما برای مبارزات ضداستکباری خواهند بود.

وی گفت: آل سعود به ریسمان آمریکا چنگ زده لذا خائن و مطرود بوده و نباید مسلمانی خیال کند آنها معیار وحدت هستند.

حجت الاسلام مختاری اضافه کرد: همه دنیای اسلام با محوریت ایران اسلامی و عشق به پیامبر اسلام (ص) علیه مستکبران عالم و خائنان داخلی و خارجی اسلام متحد شوند تا به سایه امن برسند.

وی گفت: همه ما به ویژه مسئولان باید به صورت دقیق بصیرت و درک پیدا کنیم که دعوای اسلام و نظام در این چهل سال با دنیای مستکبر بوده لذا با همه دنیا یا کفار دعوا نداریم.

او با بیان اینکه تقابل ما با استکباری است که به دنبال براندازی نظام از چهل سال پیش است تصریح کرد: برخی مستکبران انقلاب اسلامی را برنتابیدند لذا از ابتدا به دنبال این بودند که ما را به دوران قبل از انقلاب برگردانند تا نتوانیم مستقل زندگی کنیم.