معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۲۶۲ مهدکودک استان به علت شیوع ویروس کرونا خسارت دیدند که این وضعیت موجب شده تا برخی از آنها در آستانه تعطیلی کامل قرار گیرند.

شهرام شیخانی اظهار داشت: ۷۵ درصد این مهدهای کودک استیجاری هستند و بیشترین مشکلات اقتصادی نیز در این بخش است.

وی افزود: برخی از مدیران مهدهای کودک‌ به دلیل شرایط اقتصادی پیش آمده و مشکلاتی که کرونا ایجاد کرده است به دنبال تعطیلی کامل این مراکز آموزشی هستند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها در پی بازپس گرفتن شهریه‌های پرداختی به مهدهای کودک هستند اظهار داشت: این وضعیت ادامه کار را برای مهدهای کودک دشوار کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار و ۷۱۱ کودک از مهدهای کودک‌ استان استفاده می‌کردند گفت: بیرجند با دارا بودن ۶۵ مهد کودک بیشترین شمار مهدهای کودک را در استان داراست اما این که بعد از بازگشایی چه تعداد از آنها به کار خود ادامه می‌دهند مشخص نیست.

شیخانی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار ۱۴۲ مهد شهری و ۱۲۰  مهد روستایی در استان فعال هستند.

وی با بیان اینکه مهدهای کودک از روز گذشته اجازه بازگشایی داشته‌اند گفت: ضدعفونی کامل مهدکودک شامل اتاق‌ها، محیط بازی و سرویس‌های بهداشتی به صورت روزانه الزامی است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه به همراه داشتن ماسک و وسایل نظافت همراه کودک در کیفی مخصوص و حضور نیافتن اولیا و افراد متفرقه در محیط مهدکودک الزامی است، اضافه کرد: در هنگام بازگشایی، چیدمان کلاس‌ها باید تغییر کرده و کودکان با حفظ فاصله گذاری اجتماعی بنشینند.

وی گفت: بازرسی‌های حضوری و آنلاین این اداره کل به صورت ویژه از مهدهای کودک انجام می‌شود و در صورت مشاهده رعایت نکردن بهداشت، برخورد قانونی و حتی پلمب مرکز را خواهیم داشت.

شیخانی با توصیه به اینکه مادران خانه‌دار تا حد امکان کودکان خود را در خانه نگه دارند تصریح کرد: پذیرش کودکان در مهدهای کودک بر اساس وضعیت هر منطقه (سفید، زرد یا قرمز) و در گروه‌های سنی مختلف انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: بازگشایی مهدهای کودک در سطح کشور اجباری نیست و در این زمینه صاحبان مهدها در صورت تمایل می‌توانند مهد کودک خود را با هماهنگی با ادارات بهزیستی شهرستان‌ها یا اداره کل استان بازگشایی کنند.