مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: ۳۸۸ طرح گازرسانی در دهه فجر امسال با هزینه بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

سید محمود هاشمی روز شنبه در نشست خبری اظهار داشت: همزمان با دهه فجر در مجموع ۵۳۷ پروژه گازرسانی با اعتباری بالغ بر ۴۱۷ میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۰۵ روستا با هزینه ۱۴۸ میلیارد تومان و ۱۸۳ واحد صنعتی با هزینه کرد ۲۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است افزود: همچنین گازرسانی به ۱۴۴ روستا با اعتبار مورد نیاز ۱۷۲ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به احداث خط انتقال گاز به شهر دیهوک نیز گفت: این پروژه به طول ۶۹ کیلومتر همزمان با دهه فجر آغاز و اعتبار پیش‌بینی شده آن ۵۱ میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی رینگ خطوط تغذیه در سطح استان نیز برای تقویت و پایداری شبکه با اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

هاشمی عنوان کرد: برای پروژه‌های پدافندی و مقاوم‌سازی نیز ۶ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده که همزمان با دهه فجر عملیات اجرایی آن در سطح استان آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: در مجموعه عملیات اجرایی ۱۴۹ پروژه با پیش بینی اعتبار ۲۴۹ میلیارد تومان همزمان با دهه فجر آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ زنی به تفکیک شهرستان‌ها نیز گفت: در شهرستان بیرجند گازرسانی به ۳۲ روستا با هزینه‌کرد ۱۰ میلیارد تومان و ۳۴ واحد صنعتی و تولیدی با هزینه کرد ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات گازرسانی به ۲۱ روستا در شهرستان بیرجند همزمان با دهه فجر آغاز می‌شود افزود: برای این پروژه‌ها نیز اعتبار مورد نیاز ۹ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

هاشمی از افتتاح گازرسانی به ۲۸ روستای شهرستان نهبندان همزمان با دهه فجر خبر داد و بیان کرد: برای این پروژه‌ها حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و ۳۰ واحد صنعتی نیز با ۷.۵ میلیارد تومان هزینه در این شهرستان به شبکه گاز طبیعی وصل می‌شوند.

وی گفت: همچنین در شهرستان نهبندان عملیات گازرسانی ۳۳ روستا با پیش بینی اعتبار ۲۰ میلیارد تومان آغاز می‌شود و برای چند پروژه زیربنایی نیز ۲ میلیارد تومان پیش‌بینی اعتبار شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: در شهرستان سربیشه ۴۴ روستا همزمان با دهه فجر از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند می‌شوند که ۲۷ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها اعتبار هزینه شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در این شهرستان ۲۳ واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی گازدار می‌شوند که هزینه اجرایی آن یک میلیارد ۲۴۰ میلیون تومان است.

هاشمی ادامه داد: عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۰ روستای سربیشه نیز همزمان با دهه فجر آغاز می‌شود که اعتبار پیش‌بینی شده آن ۱۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: در شهرستان خوسف نیز خط انتقال گاز سال گذشته به سمت نهبندان اجرا شده که همزمان با دهه فجر ۴۵ روستا با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان گازدار می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به گازرسانی ۱۰ واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی شهرستان خوسف همزمان با دهه فجر گفت: برای این پروژه‌ها ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و در این ایام عملیات گازرسانی به ۱۴ روستا با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح گازرسانی سه روستای درمیان در دهه فجر گفت: برای این روستاها ۱.۵ میلیارد تومان هزینه شده و ۲۳ واحد صنعتی و تولیدی نیز با هزینه کرد ۲ میلیارد تومان گاز دار خواهند شد.

هاشمی همچنین از افتتاح پنج واحد صنعتی و تولیدی در سرایان همزمان با دهه فجر امسال خبر داد که برای آن ۴۵۰ میلین تومان اعتبار هزینه شده و گفت: عملیات گازرسانی به سه روستا نیز با پیش‌بینی اعتبار پنج میلیارد تومان آغاز می‌شود.

وی با اشاره به گازدار شدن ۲۴ روستا در شهرستان زیرکوه عنوان کرد: ۳۲ میلیارد تومان اعتبار صرف گازرسانی به روستاها شده و گازرسانی به ۲ واحد صنعتی و تولیدی نیز در این شهرستان با ۶۳۰ میلیون تومان اعتبار افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی عنوان کرد: همزمان با دهه فجر عملیات گازرسانی به ۱۸ روستا شروع می‌شود که اعتبار پیش بینی شده برای آن ۳۵ میلیارد تومان است.

وی از گازدار شدن ۱۲ واحد صنعتی و تولیدی با هزینه‌کرد یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در شهرستان فردوس خبر داد و گفت: همزمان با دهه فجر عملیات گازرسانی به پنج روستای این شهرستان با پیش بینی اعتبار ۶ میلیارد تومان آغاز می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه در شهرستان قاینات نیز روستا با هزینه کرد یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در دهه فجر گازدار می‌شود گفت: گازرسانی به ۱۳ روستا با اعتبار مورد نیاز ۲۶ میلیارد تومان نیز در این شهرستان همزمان با دهه فجر کلنگ زنی خواهد شد.

وی از گازرسانی به ۱۳ روستای شهرستان طبس با هزینه کرد ۱۱ میلیارد  و ۲۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: ۱۴ واحد صنعتی نیز با یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان گازدار می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی همچنین با اشاره به آغازعملیات گازرسانی به سه روستا در این شهرستان اضافه کرد: برای این پروژه‌ها نیز ۱۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی یادآور شد: در شهرستان بشرویه نیز چهار واحد تولیدی و خدماتی با هزینه ۲۵۰ میلیون تومان گازدار شده و عملیات اجرایی چهار روستا با اعتبار ۶ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز آغاز خواهد شد.

هاشمی عنوان کرد: مجموع روستاهای گازدار استان تا ابتدای امسال ۷۶۱ مورد بوده که با احتساب پروژه‌های هفته دولت، دهه فجر و تکمیل پروژه‌های در دست اجرا پیش‌بینی می‌شود سال آینده این آمار به حدود هزار روستا معادل ۹۰ درصد جمعیت برخوردار روستایی برسد.

وی گفت: در حال حاضر جمعیت برخوردار روستایی در بشرویه ۷۸ درصد، طبس گلشن ۷۱ درصد، قاینات ۸۰ درصد، فردوس ۸۷ درصد، زیرکوه ۷۹ درصد، سرایان ۹۴ درصد، درمیان ۹۲ درصد، خوسف ۵۹ درصد، سربیشه ۷۴ درصد ، نهبندان ۴۲ درصد و بیرجند ۸۹ درصد است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: سال ۹۷ عملکرد خوبی در بخش گازرسانی به روستاها داشتیم و معادل۲۰۰ روستا سال گذشته از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شدند.

وی با بیان اینکه ۱۱ سال گذشته در استان فقط ۲۹۰ روستا گازدار داشتیم افزود: عملکرد سال ۹۷ حدود هفت برابر متوسط سنوات گذشته بوده است.

هاشمی همچنین به گازرسانی ۴۹۱ واحد صنعتی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این در حالی است که ۱۱ سال گذشته فقط ۵۰۰ واحد صنعتی در استان گازرسانی شده بود که عملکرد سال ۹۷ حدود ۱۱ برابر متوسط سنوات گذشته بوده است.

وی گفت: امسال همچنین در بخش توسعه شبکه گازرسانی در مناطق گازدار نیز بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و بنا به تقاضای مشترکان پروژه‌های توسعه‌ای علیرغم کمبود نقدینگی انجام می‌شود.