معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: افزایش سرانه تامین آب شرب و بهداشتی روستاییان استان به ۱۲۰ لیتر مصوبه ستاد بحران و دستور استاندار بوده که برای اجرا در اولویت برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته است.

سید کمال‌الدین میرجعفریان روز شنبه از تحقق دستور استاندار خراسان جنوبی مبنی بر افزایش ظرفیت آبرسانی سیار به مناطق روستایی و عشایری استان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: حسب دستور اکید استاندار، ظرفیت آبرسانی سیار به مناطق روستایی و عشایری استان اخیرا بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به مصوبه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که هفتم تیر ماه جاری با دستور کار آبرسانی به روستاها برگزار شد، گفت: با توجه به دغدغه مردم مبنی بر ناکافی بودن سرانه‌ها در آبرسانی سیار به ویژه در ایام پیک مصرف (تابستان و روزهای آخر هفته)، استاندار بر افزایش سرانه‌ها و رفع مشکل کمبود آب روستاها تأکید کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: سرانه تامین آب شرب و بهداشتی روستاییان استان در سال ۹۷ به میزان  ۶۵ لیتر به ازای هر خانوار بود که سال گذشته به ۸۹ لیتر افزایش یافت.

وی اظهار داشت: با وجود این افزایش سهمیه، باز هم کمبودهایی از مناطق مناطق روستایی و عشایری مختلف گزارش شده بود که با ورود مدیریت عالی استان به این موضوع، سهمیه طی چند روز گذشته تا ۱۰۰ لیتر افزایش یافت.

میرجعفریان گفت: رسیدن سرانه‌ها به ۱۲۰ لیتر مصوبه ستاد بحران و دستور شخص استاندار است که برای اجرا در اولویت برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفته است.

وی درخصوص تامین تانکرهای مورد نیاز برای آبرسانی سیار نیز گفت: با توجه به کمبودهایی که در این حوزه احساس می‌شد، تعداد هفت دستگاه تانکر آبرسان به این مجموعه اضافه شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: مقدمات کار برای تامین ۱۱ دستگاه تانکر آبرسان دیگر نیز فراهم شده است.

وی افزود: تا قبل از این ۴۰ دستگاه تانکر، وظیفه آبرسانی به مناطق و روستایی و عشایری استان را به عهده داشته است.

در حال حاضر ۴۵۰ تا ۵۰۰ روستای استان خراسان جنوبی در شرایط تنش آبی و نیازمند آبرسانی سیار هستند که از این تعداد ۳۶۰ روستا آب دارند ولی برای تامین آب پایدار اهالی باید با تانکر سیار نیز آبرسانی شوند همچنین ۱۴۰ روستا با بیشترین تنش آبی روبه‌رو هستند که در اولویت آبرسانی قرار دارند.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان ساکن روستا هستند.