#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌ جنوبی گفت: یکی از اهداف و برنامه‌های دشمن ترویج یاس و ناامیدی بین مردم است لذا یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها، خنثی کردن خباثت دشمن و انعکاس واقعیت‌ها به مردم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا طالبی روز پنجشنبه در مراسم اختتامیه اولین جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور یادمان پروفسور معتمدنژاد که در سالن سینما فردوسی بیرجند برگزار شد، افزود: امیدبخشی و تزریق امید به جامعه یکی از وظایف رسانه‌ها به شمار می‌رود زیرا یکی از اهداف و برنامه‌های مهم دشمن، ترویج ناامیدی نسبت به ارکان نظام و مناسبت‌های ملی و مذهبی است.

وی اظهار داشت: اگر موضوع یاس و ناامیدی در بین اذهان‌ عمومی ‌جامعه تداعی شود، پیشرفت موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی با کندی مواجه خواهد شد.

معاون استاندار خراسان‌ جنوبی گفت: دو انتظار مهم از رسانه‌های استان پرداختن به جهاد تبیین و بیانیه گام دوم انقلاب مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی اضافه کرد: عصری که در آن قرار داریم بدون شک عصر ارتباطات است که از جایگاه رفیع و بزرگی در این عصر برخوردار بوده و جزو لاینفک زندگی بشری محسوب می‌شود.

طالبی گفت: اکثر رسانه‌های استان در حوزه اهداف انقلاب و منویات مقام معظم رهبری قلم‌فرسایی می‌کنند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی افزود: یکی از مطالبات ما از رسانه‌ها پرداختن به موضوع جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری آن را فریضه قطعی و فوری دانسته‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: امپراطوری رسانه‌ای استکبار با همه توان و قدرت پای‌ کار آمده تا بتواند به خیال باطل خود ضربه‌ای به نظام جمهوری اسلامی ایران ‌وارد کند.

وی ادامه داد: براساس برخی آمار ۱۷ تا ۱۹ هزار رسانه همزمان در جنگ ترکیبی و تخریبی فعالیت می‌کنند که در چنین فضایی ضرورت دارد رسانه‌ها توفیقات نظام را در سطح منطقه‌ای، جهانی و هم ‌ملی که کم نیست به طور مرتب یادآوری کنند.

طالبی گفت: در مقابل این جنگ رسانه‌ای باید کارها از جنس آفندی باشد نه پدافندی، یعنی نباید منتظر باشیم دشمن حرف خود را بزند و بعد ما جواب بدهیم.

وی افزود: چنانچه بخواهیم کار برتر داشته باشیم که ضرورت هم دارد، جنس کار ما در حوزه رسانه و جهاد تبیین باید آفندی باشد.

معاون استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در موضوع بیانیه گام دوم انقلاب که از سال‌های گذشته توسط مقام معظم رهبری تدوین و تبیین شده است نیز اصحاب رسانه باید کار کرده و محورهای این بیانیه را تبیین و به طور ملموس، روشن و روان به قشر جوان و نوجوان جامعه منتقل کنند.

وی گفت: کمتر مشاهده شده در مطبوعات به این دو موضوع مهم پرداخته شده باشد و نمی‌گوییم کار نشده اما هر قدر کار کنیم هنوز جای کار دارد.

طالبی با بیان اینکه در حوزه رسانه باید حق‌جویی و حق‌گویی حاکم باشد تصریح کرد: در مطالبی که به دنبال آن هستیم باید تلاش‌ کنیم حقیقت را به‌ نوعی‌ کشف کرده و همان گونه که ‌هست ‌بازگویی، نشر و درج کنیم.

وی گفت: گاهی مطالبی منتشر می‌شود که با واقعیت‌ها فاصله داشته و شاید براساس تراوش ذهنی منتشر شده باشد که به لحاظ حقیقی و حقوقی حق‌الناس است و باید پاسخگو باشیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی استان خراسان جنوبی با اشاره به لزوم صداقت رسانه‌ای اظهار داشت: رسانه‌های استان عمدتا این مهم را رعایت می‌کنند چراکه صداقت در ‌نشر و تدوین مطالب از جایگاه والایی برخوردار است.

وی افزود: چنانچه مطلبی سهوی یا عمدی بدون مصداق منتشر شود بدون شک در اذهان عمومی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

طالبی گفت: موضوع مهم دیگر بهره‌برداری و استفاده از رسانه‌های جهانی است، مردم و اصحاب رسانه انسان‌های بصیر، روشن و هوشیاری‌ هستند لذا هر مطلبی به‌ویژه اگر رسانه‌های غربی به آن بپردازند را منعکس نمی‌کنند.

وی افزود: رسانه‌ها باید به نحو خوب و موثر اخبار رسانه‌های غربی را موشکافی و تحلیل کنند و چنانچه به این نتیجه رسیدیم که امکان ضربه زدن به نظام دارد، روشنگری داشته باشید.

معاون استاندار خراسان‌ جنوبی تاکید کرد: انتقادات باید دلسوزانه و ‌مشفقانه باشد، انتقادات و نقدی که در رسانه‌ها نسبت به اشخاص ‌و حوزه‌های حقوقی وارد می‌شود اگر منصفانه نباشد به لحاظ عرفی تبعاتی در پی داشته و به نوعی سبب ضرر و زیان به رسانه نیز خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: خراسان جنوبی به عنوان سرزمین پدر علم ارتباطات ایران (دکتر کاظم معتمدنژاد) آماده برگزاری جدی جشنواره ملی مطبوعات کشور است.

علی فرخنده افزود: جشنواره منطقه‌ای مطبوعات شرق کشور سال ۱۳۹۹ با حضور استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و جنوب کرمان آغاز به کار کرد و پس از انتشار فراخوان، مهلت پذیرش آثار تا فروردین ۱۴۰۰ تعیین و به دلیل استقبال رسانه‌ها، این مهلت تا خرداد ماه تمدید شد.

وی با بیان اینکه بخش داوری و امتیازدهی جشنواره در تیر ۱۴۰۰ برگزار شد گفت: ۴۷۷ اثر به دبیرخانه در ۲ بخش حرفه‌ای شامل سرمقاله و یادداشت، تیتر، خبر و گزارش و در بخش موضوعی با عناوین جهش تولید، معرفی پروفسور معتمدنژاد و مدافعان سلامت و کرونا ارسال شد.

وی عنوان کرد: در این بین ۳۲۱ اثر متعلق به مطبوعات و رسانه‌های خراسان جنوبی بود که این مشارکت چشمگیر جای قدردانی دارد، همچنین تعداد بیشتر برگزیده‌ها متعلق به خراسان جنوبی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد فضای رقابتی سالم و سازنده بین رسانه‌ها و مطبوعات در شرق کشور، توسعه محتوایی، کیفی‌سازی، رشد و پویایی رسانه‌ها است.