#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رویداد اولین ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت محدوده استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط کره زمین آغاز شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت روز یکشنبه گفت: رویداد اولین ثبت زمینی دمای هوا به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین در بیابان لوت استان خراسان جنوبی از صبح امروز قبل از طلوع آفتاب آغاز شد و تا صبح فردا ادامه دارد.

زهرا رضایی ملکوتی افزود: به‌ مناسبت گرامیداشت سالروز ثبت جهانی بیابان لوت (۲۷ تیر ماه) در نظر است اولین ثبت زمینی دمای هوا به عنوان داغ‌ترین (گرم‌ترین) نقطه زمین در بیابان لوت واقع در استان خراسان جنوبی انجام شود.

وی اظهار داشت: زمان استاندارد انجام این رویداد ۲۴ ساعت است که رکوردگیری هر یک ساعت در بیابان لوت انجام می‌شود.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی ادامه داد: برای ثبت این رکورد، گروهی از محققان دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مشارکت دارند.

وی گفت: در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری و نتایج این رویداد حداکثر تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد.

رضایی ملکوتی افزود: معمولا هر سال به مناسبت ثبت بیابان لوت در میراث جهانی یونسکو برنامه‌ای شاخص در سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال چون بحث رکوردگیری گرما از چند ماه قبل مطرح شد و از آنجایی که کویر لوت در ماه جاری در اوج گرما قرار دارد، برگزاری این رویداد علمی و پژوهشی در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شد و در دستور کار قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیابان لوت گفت: قبل از انجام این پروژه، گرم‌ترین نقطه زمین منطقه گندم بریان گزارش شده بود که براساس مطالعات جدید این نقطه در خراسان جنوبی و در مجاورت روستای دهسلم شهرستان نهبندان واقع است.

محققان مختلفی از ناسا و مراکز علمی بین‌المللی با استفاده تصاویر ماهواره‌ای دمای سطحی بیش از ۸۰ درجه را در بیابان لوت ثبت کرده‌اند اما تاکنون اندازه‌گیری زمینی به‌صورت ۲۴ ساعت انجام نشده است و در این رویداد دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغ‌ترین نقطه زمین به‌صورت ۲۴ ساعت اندازه‌گیری می‌شود.

بیابان لوت که در میان سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان گسترده شده و از آثار شگفت‌انگیز این منطقه است به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران، ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

دفتر مرکزی پایگاه میراث جهانی بیابان لوت در تهران قرار دارد و دفاتر نمایندگی محلی در روستای دهسلم نهبندان در استان خراسان‌ جنوبی، روستای شفیع‌آباد شهداد در استان کرمان و روستای نصرت‌آباد در استان سیستان‌ و بلوچستان ایجاد شده است.