مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فردوس گفت: تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر در این شهرستان آموزش‌های مرتبط با سنگ‌تراشی را فراگرفته‌اند که بیش از ۴۰۰ نفر در کارگاه‌های زنجیره تولید سنگ‌تراشی و گوهرسنگ‌ها مشغول به فعالیت هستند.
کاظم شبنم‌زاده در جمع خبرنگاران از فعالیت ۸۰ کارگاه پارچه‌بافی در فردوس خبر داد و اظهار داشت: در زمینه پارچه‌بافی و کارگاه‌های فعال در شهرستان، رتبه دوم استان را داریم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۲ کارگاه سفال و سرامیک در فردوس فعال است، همچنین آجرهای سنتی و منقوش نیز در این کارگاه‌ها تولید و به مرکز استان و استان‌های مجاور ارسال می‌شود.
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فردوس تصریح کرد: برک‌بافی، قالی، گلیم، نمد مالی، خراطی، مس‌گری، گره چینی، مشبک و معرق‌کاری از دیگر صنایع دستی این شهرستان است.
وی با اشاره به حضور صنعتگران شهرستان فردوس در نمایشگاه صنایع دستی استان با محوریت هنر دوست و سنگ، عنوان کرد: صنعتگران این شهرستان در ۱۱ غرفه توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند.
شبنم‌زاده ادامه داد: در این نمایشگاه ۱۲ غرفه در اختیار شهرستان فردوس قرار دارد که ۶ غرفه به صورت تخصصی به حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، ۵ غرفه به صنایع دستی و یک غرفه مربوط به حوزه گردشگری است.
وی یادآور شد: تولیداتی از قبیل سنگ، گره‌چینی و مشبک چوب، حوله‌بافی، کتیبه‌های سفالی، سفال، خراطی چوب در این غرفه‌ها به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه سراسری صنایع دستی با محوریت هنر دست و سنگ در محل نمایشگاه‌های بین المللی بیرجند از ۲۹ آبان تا ۳ آذرماه دایر است و علاقمندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۱ از این نمایشگاه دیدن کنند.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور