مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱۹ واحد تولیدی و بنگاه مشکل‌دار این استان در سامانه ستاد تسهیل ثبت‌نام کردند که مشکلات این واحدها در دست بررسی است.

ر ایرنا عباس جرجانی در نشست کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید که به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید فقط مخصوص واحدهای تولیدی نیست بلکه شامل حوزه گردشگری، کشاورزی، صنفی و خدماتی نیز می‌شود.

وی اظهار داشت: سامانه ستاد تسهیل به‌گونه‌ای طراحی شده که به محض ثبت‌نام افراد، موضوع توسط کاربر به دستگاه‌های اجرایی که واحد با آن مشکل دارد، ابلاغ و منتقل می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: مشکل در بازه زمانی یک هفته توسط دستگاه مربوطه بررسی می‌شود و اگر قابل حل نبود به ستاد استانی تسهیل و رفع موانع تولید منتقل می‌شود.

وی افزود: در صورتی که موارد از اختیار استان خارج باشد با امضای استاندار و دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان برای ستاد کشوری ارسال و با حضور دستگاه‌های بالادستی بررسی می‌شود که در اغلب موارد به نتیجه می‌رسد.

جرجانی تاکید کرد: با توجه به اینکه استاندار رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان است، مصوبات این ستاد لازم‌الاجرا بوده و باید حتما توسط دستگاه‌های اجرایی اجرا شود.

وی گفت: در حال حاضر برای رفع بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی استان از ۲ محل تسهیلات رونق تولید و تبصره ۱۸ قانون بودجه، تسهیلات مورد نیاز پرداخت می‌شود.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خراسان جنوبی ادامه داد: در مجموع رقم پرداختی تسهیلات در این استان مازاد بر رقم ابلاغی بوده که از شناور کشوری هم استفاده کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات رونق تولید با توجه به دستورالعمل سال گذشته در حال پرداخت است گفت: بانک‌ها با توجه به منابع در اختیار، به واحدها تسهیلات پرداخت می‌کنند.

جرجانی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با ۱۴۰ مصوبه برای رفع مشکلات ۵۴ واحد و بنگاه تولیدی در استان برگزار و ۷۶ پرونده بررسی شده است.

وی بیان کرد: در جلسه امروز نیز مشکلات هشت واحد تولیدی استان که برخی سنوات گذشته از جمله دهه ۸۰ و ۹۰ تعطیل شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از واحدها سرمایه‌گذار جدید معرفی کرده که قرار شد بانک نهایت مساعدت را با سرمایه‌گذار جدید انجام دهد.

وی گفت: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی که یکی از شرکت‌های فعال است در ۲ سال شیوع کرونا دچار مشکلاتی شده که با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان و تامین اجتماعی مشکل آن رفع می‌شود.

جرجانی با بیان اینکه عمده مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک‌هاست افزود: با توجه به قوانین جدیدی که برای امور مالیاتی ابلاغ شده و مصوبه سران قوا، قرار شد این مصوبه هم بررسی شود تا مشکل سرمایه‌گذاران حل و فصل شود.

در این نشست مشکلات هشت واحد تولیدی از جمله سنگبری نهبندان، تولید جواهرآلات از فلزات قیمتی سربیشه، شرکت شیر آنا قاینات، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی، شرکت لوله و اتصالات مهراس کویر بیرجند، هتل سپهر بیرجند، طرح کنسانتره آهن زیرکوه و تولید فراورده‌های لبنی خضری قاینات با حضور نمایندگانی از بانک‌ها، تامین اجتماعی، امور مالیاتی، شرکت توزیع برق، دانشگاه علوم پزشکی، شرکت آب و فاضلاب و شهرداری بیرجند بررسی شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور