معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: بسیاری از ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت شبانه انجام می‌شود که متولیان باید برخورد لازم، به موقع و دقیق را با اعلام به مراجع قضایی در دستور کار داشته باشند.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز دوشنبه در سومین نشست کارگروه پیش‌ بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد ستاد استانی بازآفرینی شهری که در دادگستری استان برگزار شد افزود: هرگونه موازی کاری و مماشات دستگاه‌های خدمت‌رسان در بافت‌های ناکارآمد نه تنها موجب کاهش آنها نخواهد شد بلکه به مرور زمان شاهد گسترش بافت‌های ناکارآمد و افزایش حاشیه‌نشینی خواهیم بود.

وی گفت: استان خراسان جنوبی در زمینه مهاجرت از روستا به شهر و خالی شدن روستاها جزو هفت استان اول کشور است و اقدامات دستگاه‌ها در کاهش این روند باید ملموس باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: با توجه به مصوبات استانی و ابلاغ مرکز، هم‌مرز بودن با افغانستان و کمبودهای مورد توجه در شهرستان نهبندان باعث شد که سه دهستان این شهرستان مورد توجه کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در این طرح تمامی دستگاه‌های مربوط باید اقدامات و خدمات حمایتی را در این سه دهستان انجام دهند و هدف اصلی از این اقدام خروجی مثبت و جلوگیری از مهاجرت است.

وحدانی‌نیا گفت: آنچه در این سه دهستان صورت می‌گیرد اقدامات در مبدا است اما برخی تلاش‌ها در مقصد هم همچون مناطق حاشیه‌نشین و شهرک‌های اقماری شهرستان بیرجند مانند حاجی‌آباد، امیرآباد، دستگرد و چهکند نیاز است که باید دستگاه‌ها به آن توجه کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین آسیب‌های مهاجرت در مقصد، ساخت و ساز بی‌رویه و گسترش بافت‌های ناکارآمد است که ظرفیت شورای حفظ حقوق بیت‌المال باید در این زمینه به خوبی به کار گرفته شود.

وی گفت: زنان سرپرست خانوار هم در این مناطق هم باید مورد توجه ویژه قرار گیرند تا مشاغل خانگی تقویت شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: با وجود توسعه بی‌رویه و الحاق‌های زیاد باز هم ساخت و سازهای بی‌رویه خارج از محدوده در روستاها وجود دارد.

قاسم تنها افزود: در ۲ سال گذشته ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاهای حاجی آباد و امیرآباد را به فرمانداری بیرجند اعلام کردیم که بسیاری از این ساخت و سازها در اراضی ملی بود.

وی گفت: با توجه به برخی تخریب‌هایی که صورت گرفت اما متاسفانه ساخت و سازهای غیرمجاز بیشتر شد و امروز ساخت و سازهای پراکنده توقع خدمات شهری دارند که بسیار دشوار است.

تنها اظهار داشت: جمعیت روستاهای اطراف بیرجند در ۲۰ سال گذشته تاکنون هفت برابر شده و در این مدت با توجه به اینکه ثبت رشد جمعیت در بیرجند ۲ درصد بوده میزان رشد در روستاهایی مانند امیرآباد و حاجی‌آباد به ۱۲ درصد هم رسیده است.

وی گفت: طبق اعلام مرکز بهداشت روستای حاجی اباد و امیر آباد ۲۲ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت داشته که رشد ۱۱ برابری را نشان می دهد.

وی افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته تا ۱۰ سال آینده جمعیت این روستاها به ۴۰ هزار نفر خواهد رسید که باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.