استاندار خراسان جنوبی گفت: اهمیت وجود بازاریان و فعالیت آنان در جامعه بر کسی پوشیده نیست و امروز در شرایط کرونا باز بودن بازار و استمرار فعالیت اصناف، از هر جهت برای ما مهم است.

 حمید ملانوری  در دیدار با رییس و اعضای هیات رییسه اتاق اصناف خراسان جنوبی افزود: خیلی از امور به وضعیت بازار وابسته است و در حقیقت بازار، پشتوانه همه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

وی با اشاره به نقش آفرینی اصناف و بازاریان در دوران پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و همراهی آنان در دوران کرونا هم گفت: بازار و اصناف همواره در تمام دوره‌ها دلگرم کننده و حمایت کننده جامعه بوده‌اند، در شرایط موجود جامعه هم به لحاظ اشتغال و درآمدی که ایجاد می‌کند، نقش بسیار تعیین کننده‌ای در اقتصاد جامعه دارد.

ملانوری عنوان کرد: بازار با فعالیت خود، رونق، نشاط و سرزندگی در جامعه ایجاد می‌کند اما اگر به هر دلیلی دچار رکود شود، پیامدهای نامطلوبی را در حوزه‌های جامعه برجای می‌گذارد.

وی اظهار داشت: کاسب‌های ما در گذشته قبل از ورود به بازار کار، به دلیل اعتقاد به فرهنگ ایرانی و  اسلامی، درس مکاسب را می‌خواندند، بعد به فضای کسب و کار وارد می‌شوند و با خواندن این درس‌ها با راه و رسم کار آشنا می‌شدند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طی ۱۷ ماه گذشته دنیا با بحران جدی کرونا مواجه بوده که در یک دوره طولانی مستمر، همه حوزه‌ها را متاثر ساخته است، گفت: تمام بیماری‌هایی در گذشته شیوع پیدا کردند با کرونا قابل قیاس نیست چرا که در این بیماری در یک دوره طولانی مدت و در سطح جهان فراگیر است.

ملانوری با تاکید براینکه مدیریت ویروس کرونا، مدیریت یک بحران در جامعه است، اضافه کرد: از ابتدا تاکنون هر تصمیمی که برای مدیریت این ویروس گرفته‌ایم، برخی مسایل از طریق این مصوبات حل شده اما در مقابل تبعاتی هم به همراه داشته است، به همین دلیل از آن به عنوان شمشیر دو لبه یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شرایط کرونایی بسیار سخت و دشوار است، اضافه کرد: مهمترین تجربه ۱۷ ماه گذشته این است که هر کس به سهم خود، اگر پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کند در مدیریت بیماری نقش ایفا می‌کند و از جهتی به خوبی تبعات بیماری در جامعه کاهش می‌یابد.

ملانوری با بیان اینکه ویروس کرونا همانند جریان‌های فرهنگ عمومی جامعه است که تمام افراد جامعه در رعایت آن نقش موثری دارند، اضافه کرد: کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حل می‌شود، اگر چه پروتکل‌ها به صورت صددرصدی رعایت نمی‌شود و ضوابط بهداشتی به نسبت گذشته کمتر مورد توجه است اما در خراسان جنوبی ۱۰ درصد رعایت پروتکل‌ها را بیشتر نسبت به کشور داریم.

وی گفت: مقایسه شرایط موجود خراسان جنوبی با استان‌های همجوار، گویای همراهی مردم با مصوبات ستاد کروناست چرا که با توجه به مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان احتمال داشت وضعیت ما بدتر از این بود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه من معتقدم بستن بازار و تعطیل کردن واحدهای صنفی نتیجه مطلوبی به همراه ندارد، گفت: تنها راه مقابله با بیماری این است که از مردم بخواهیم، خودشان با ضوابط و دستور العمل‌ها همراهی کنند.

ملانوری تنها هدف از مصوبات ستاد کرونا را حفظ سلامت مردم دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف مهم، همه باید کمک کنیم  و سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در استان افزایش دهیم.

وی بیان کرد: بنا به تصمیمات اتخاذ شده در آخرین جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، تمامی واحدهای صنفی به شرط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، اجازه فعالیت دارند، این دستور در راستای حمایت از اصناف به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

ملانوری با اشاره به اینکه واحدهای متخلف که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند، از ادامه فعالیت محروم می‌شوند، اضافه کرد: خیلی‌ها اذعان دارند که باید پارک‌ها بسته شود اما برخی از مردم با استفاده از چراغ ماشین و چراغ اضطراری هنور در پارک‌ها حضور دارند که باید مردم به خاطر سلامت خودشان از این اقدام خودداری کنند.

وی گفت: دولت مصوبه‌ای در خصوص حمایت از تالارداران با پرداخت تسهیلات دارند که سهم خراسان جنوبی را پیگیری خواهیم کرد، تسهیلات جدید نیز برای اصناف آسیب دیده از کرونا پیگیری خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در سال جاری در خصوص حمایت از اصناف آسیب دیده از کرونا یک میلیارد تومان کمک بلاعوض و چهار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت را پیگیری کردیم که در حال پرداخت به اصناف است.

رییس و اعضای هیات رییسه اتاق اصناف استان به منظور تقدیر از حمایت‌های استاندار به ویژه در جریان شیوع ویروس کرونا، این دیدار را با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری انجام دادند.