مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان درمیان گفت: بخشی از آسبادهای خیرآباد شهر طبس مسینا مرمت شده و با توجه به فرسودگی و گستردگی مرمت در آسبادها، تخصیص بیشتر اعتبارات استانی و ملی به این حوزه نیاز است.

“امیراسماعیل شهسواری” روز یکشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: مهمترین اقدامات انجام شده در آسبادهای شهرستان درمیان در راستای تعیین حرایم، اهداف حفاظتی و مرمتی بنا است.

وی افزود: در این فصل مرمت می‌توان به مرمت کامل آسباد محله خیرآباد شهر طبس مسینا که به دلیل بارندگی‌های سیل‌آسای سال گذشته دچار آسیب و تخریب شده بود، اشاره کرد.

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان درمیان گفت: آسبادهای طبس مسینا در سه قسمت این شهر به ثبت ملی رسیده و اکنون حدود ۴۵ آسباد در شهر طبس مسینا وجود دارد.

وی بیان کرد: آسبادها مظهر خلاقیت و نبوغ ایرانیان در استفاده از انرژی‌های پاک بوده که با توجه به وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، بیشترین آسبادها در محدوده شرقی کشور قرار گرفته است.

شهسواری با اشاره به اینکه آسبادهای طبس مسینا سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید گفت: اکثر آسبادها مربوط به دوره قاجاریه است و تاکنون بیش از یکصد آسباد (آسیاب بادی) در شهرستان درمیان شناسایی شده است.

بنابر اعلام اداره کل میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی خراسان جنوبی آسبادها در قالب پرونده مشترک سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برای ثبت جهانی پیشنهاد شده‌اند.

آسبادها قدیمی‌ترین آسیاب بادی عمودمحور هستند که با توجه به اسناد تاریخی موثق، در گذشته رکن اصلی دوام و پایداری معیشت در شرق کشور بودند همچنین نمونه بارز معماری سنتی ایران با رویکرد استفاده از مصالح بومی و انرژی پاک به‌ شمار می‌روند.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور